آينه جم: انتخابات مجلس دهم در استان بوشهر که با آغاز نام نویسی کاندیداها و سپس بررسی پرونده شان در هیات های اجرایی و نظارت مورد توجه قرار گرفته بود، این روزها در حالت تعلیق و انتظار تاییدصلاحیت ها به سر می برد.

به گزارش آينه جم به نقل از خليج فارس؛ بعد از آنکه هیات نظارت استان بوشهر حدود 53 درصد داوطلبان نمایندگی مجلس را ردصلاحیت کرد، طبق قانون افراد معترض به تصمیمات هیات‌های نظارت حق اعتراض در مهلت‌ های مقرر داشتند. بنابراین هیات‌ مرکزی نظارت تا جمعه آینده 16 بهمن ماه به اعتراض‌ کاندیداها رسیدگی و نظرات خود را به آنها اعلام و ابلاغ می کند.

با این همه در هفته جاری آن هم در فضای مجازی اخبار ضد و نقیضی مبنی بر تایید صلاحیت کاندیداهای اصلاح ‌طلب بوشهر، نزدیک به  دولت و بعضا اصولگرایان پخش و منتشر شد که البته منبع مشخصی ندارد، ولی نمی توان بی توجه از آن گذشت.

به هر ترتیب لیست کاندیداهای تایید صلاحیت شده در فضای مجازی نامزدها، هواداران شان و بسیاری از فعالان سیاسی را خوشحال و برخی دیگر را شگفت زده و دلواپسانی را بعضا نگران و ناراحت می کند.

لیستی که در شبکه های موبایلی منتشر شده بود کاندیداهایی از استان بوشهر همچون محمد دادفر و بهرام فرهمند صابر در حوزه بوشهر، سیدمهدی موسوی نژاد، محمدباقر سعادت، حشمت اله جعفری در حوزه دشتستان، مجید حسینی کنگانی و حمزه علیشاهی در حوزه کنگان، سید محمد مهدی پورفاطمی و نعمت اله سبحانی در حوزه دشتی را شامل می شد.

با این حال تماس با برخی از این نامزدها سه نوع مواجهه را در پی داشت. برخی بیان می کردند که به صورت غیر رسمی پالس های مثبت دریافت کرده اند، برخی ابراز بی اطلاعی می کنند، دسته سوم هم که گویا از منابع موثقی خبر تاییدصلاحیت شان را متوجه شده اند، خواستار عدم انتشار آن به منظور جلوگیری از فشار منفی برخی گروهها هستند.

حق شناس: لیست های منتشره گمانه زنی است

محمدجواد حق شناس که در حوزه انتخابیه تهران کاندیدا شده و توسط هیات نظارت ردصلاحیت گردید، در لیست منتشره در فضای مجازی به عنوان فرد تاییدصلاخیت شده مطرح گردید.

وی این لیست ها را گمانه زنی می داند و می گوید: تاکنون به صورت غیر رسمی نیز تاییدصلاحیت من اعلام نشده، هرچند امیدواریم این گمانه زنی ها قریب به صحت باشد و شاهد انتخاباتی رقابتی باشیم.

رسولی: خبر منتشره از اعتبار کافی برخوردار نیست

سیدحسن رسولی، عضو هیات مدیره بنیاد امید ایرانیان نیز در گفتگو با رسانه ها درباره تایید صلاحیت خود اظهار کرد: هنوز به طور رسمی خبری مبنی بر تایید صلاحیتم دریافت نکرده‌ ام. من هم اسم خودم را در لیستی که در فضای مجازی منتشر شده بود، مشاهده کردم.

رییس ستاد انتخاباتی دکتر عارف در سال 92 و استاندار خراسان رضوی در دولت اصلاحات افزود: فکر نمی‌کنم خبر منتشره از صحت و اعتبار کافی برخوردار باشد به این دلیل که از زمانی که چنین لیستی در سایت‌ها و فضای مجازی پخش شده هیچ تماسی که تایید کننده این خبر باشد با من برقرار نشده است.

رهامی: خبری رسمی دریافت نکرده‌ام

حجت‌الاسلام محسن رهامی، رئیس کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نیز گفت: هنوز خبر رسمی دال بر تایید صلاحیتم به من اعلام نشده است. من هم مانند سایر دوستان از طریق فضای مجازی از چنین خبری اطلاع یافته ‌ایم. بنابراین هنوز ابلاغ رسمی از سوی مراجع ذی‌ صلاح درباره من یا کاندیداهایی که در طیف ما هستند انجام نشده است.

اظهارنظر سخنگوی هیات نظارت درباره لیست های فضای مجازی

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات نیز گفت: پس از مرحله اعتراضات به دریافت شکایات، ‌در حال حاضر شورای نگهبان پرونده کسانی که شکایت کرده‌اند را بررسی می‌کند و طی این مرحله به سیاق انتخابات گذشته بین 10 تا 15 درصد داوطلبان تاییدصلاحیت می شوند.

سیامک ره‌پیک ادامه داد: مدارکی که داوطلبان در این مرحله ارسال کرده‌اند و یا مدارکی در پرونده آنها موجود است مجددا بازبینی می‌شود.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات همچنین درباره ارائه لیست‌های اعلامی درباره صلاحیت داوطلبان، تصریح کرد: از نظر شورای نگهبان هیچ لیستی غیر از آنچه که به صورت رسمی و در زمان مقرر به مراجع رسمی اعلام می‌شود، ‌اعتبار ندارد.

ره‌پیک گفت: ممکن است در حین رسیدگی، آرایی که صادر شده تغییر کند، ‌مثلا کسانی که رد شده بودند یا عدم احراز شده بودند تائید شوند ویا بالعکس؛‌ اما تا زمانیکه شورای نگهبان اعلام رسمی نکرده است و در موعد مقرر رسیدگی پایان نیافته باشد هیچ کدام از اعلام‌های صورت گرفته اعتبار ندارد.

16 بهمن، پایان شایعه سازی ‌ها

با این حال باید تا زمان قانونی بررسی اعتراضات در هیات مرکزی نظارت یعنی 16 بهمن ماه صبر کرد چرا که در آن روز نهایتا مرحله دیگری از تایید یا ردصلاحیت ها را شاهد هستیم. پس از آن نیز در آخرین مرحله شورای نگهبان به اعتراضات رسیدگی می کند.

به هر ترتیب لیست اعلام شده در فضای مجازی را قطع به یقین نه می‌توان نادیده گرفت و نه می ‌توان به آن توجهی جدی نشان داد، اما با توجه به انتقادات رییس جمهور در هفته های اخیر از ردصلاحیت ها و ماموریت به معاون اولش برای گفتگو با شورای نگهبان، امیدواری‌ بر این است تایید صلاحیت‌ها به گونه ‌ای باشد تا فضای انتخابات در استان و کشور رقابتی و پرشور باشد.

این در حالی است که بررسی های هیات نظارت استان بوشهر منجر به حذف آخرین مهره های اصلاح طلبان و حامیان دولت در بین کاندیداها شد و یک طیف سیاسی دست بالاتر را دارد.

منبع: خليج فارس

[کد خبر:AJ12550]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب