آينه جم: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: برای نخستین بار در کشور یک قطعه قوی سیاه (Black Swan) درآبگیرهای منطقه حفاظت شده مند این استان مشاهده شد.

به گزارش «آينه جم» به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر؛ حسین دلشب افزود: این پرنده در هفته جاری توسط یکی از محیط بان درهنگام پایش منطقه مند مشاهده و با عکسبرداری مستند سازی شد که نخستین گزارش رویت این گونه درزیستگاههای کشور است.

وی اضافه کرد: تاکنون به غیر از قاره استرالیا، قوهای سیاه فقط به عنوان گونه های معرفی شده در دیگر مناطق جهان بویژه اروپا دیده شده اند و در قاره آسیا گزارش مستندی در مورد حضور آنها در زیستگاههای طبیعی نبوده است.

http://img7.irna.ir/1394/13941120/81956113/81956113-70507073.jpg

دلشب ادامه داد: برای این قوی مشاهده شده که وضعیت ظاهری و پروازی مناسبی داشته است می توان چندین احتمال را در نظر گرفت که مهاجرت این پرنده با کمک وسایل نقل و انتقال دریایی به خلیج فارس و یا امکان نگهداری در مرکز باغ وحش یا اسارت و یا حتی حضور در زیستگاههای آنها، در کشورهای حوزه خلیج و خروج از آنها بخش از این فرضیه هاست.
وی بیان کدر: اما با توجه به آنکه ثابت شده است این پرنده امکان مهاجرت طولانی و بدون الگوی مشخص را دارد، مهاجرت آن از زیستگاههای بومی یا معرفی شده به منطقه خاورمیانه و جنوب کشور منتفی نیست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اظهارکرد: در این ارتباط پایش بیشتر مناطق تالابی و ساحلی و حفاظت و ردیابی این گونه و مطالعات بیشتر روند مهاجرتی آن از طریق مجامع بین المللی دست اندرکار پژوهش درزمینه پرندگان می تواند راهگشای شناخت بیشتر این گونه مهم پرنده باشد.

بطور کلی قوهایی که در فصل زمستان در آسمان و آبهای ایران دیده می شوند، بیشتر از روسیه، سیبری مرکزی و شرقی و شمال چین مهاجرت می کنند وحضور آنها در مناطق تالابی کشور چشم انداز زیبایی را در فصل زمستان به این زیستگاهها می دهد.

سه گونه قو گنگ، فریادکش و سفید کوچک تاکنون در ایران دیده و شناخته شده است که برای به دست آوردن غذا و محل مناسب از سواحل سرد شمالی و بیشتر در ماههای دی و بهمن به سوی کشورمان مهاجرت می کنند و در سواحل دریای خزر، مرداب انزلی، گرگان، نواحی غرب و مرکز ایران، سیستان، اهواز و در دریای عمان و خلیج فارس دیده می شوند.
قوی سیاه( با اسم علمی Cygnus atratus)، پرنده ای بزرگ و آبزی از خانواده اردکیان است که بیشتر در نواحی جنوب شرقی و جنوب غربی استرالیا زندگی می کند.
این پرندگان همچون قوهای سفید تک همسر هستند و وظایف نگهداری از جوجه ها میان نر و ماده تقسیم می شود.

یک قوی سیاه دارای پرهای سیاه بر روی بدن خود و پرهای سفید بلند برای پرواز است، نوک این پرنده قرمز رنگ با باریکه ای به رنگ سفید است. پاها نیز به رنگ سیاه خاکستری هستند، نرها این گونه به طور معمول اندکی بزرگتر از ماده ها هستند و نوک بلندتر و صاف تری دارند.

قوی سیاه بالغ طولی میان 110 تا 142 سانتی متر دارد و وزنش به 9 کیلوگرم می رسد، طول بال های بازشده میان 1٫6 تا 2 متر است.

در گذشته باور بر این بوده است که قوهای سیاه مهاجرت کننده نیستند، با این حال اکنون مشخص شده است که این گونه بسیار مهاجرت می کند. در رفتار مهاجرتی این پرنده الگوی ویژه ای دیده نمی شود و منطقه ای که در آن فرود می آیند بسته به شرایط بارانی یا خشکسالی دگرگون پذیر است.

قوی سیاه به گونه کامل گیاهخوار و غذایش شامل گیاهان زیر آب، از جمله انواع جلبک است، اما گاهی از کرم ها و حشرات کوچک نیز تغذیه می کند.

منطقه حفاظت شده مُند در بخش بردخون از توابع شهرستان دیر در 130 کیلومتری جنوب بندر بوشهر واقع است.

[کد خبر:AJ12871]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب