آینه جم : با آغاز تبلیغات کاندیداهای مجلس دهم، فضای شهر و روستاها نیز به سمت انتخاباتی شدن پیش می رود، هرچند در شهر بوشهر به عنوان مرکز استان هنوز فعالیت های تبلیغاتی گرم و فعال ارزیابی نمی شود.

به گزارش «آینه جم »؛ برخی از گفته و شنیده های انتخاباتی مرتبط با استان را در ادامه می خوانید:

حاشیه تراکم سخنرانی کاندیداها در مسجد

مساجد بزرگ و اصلی شهرها یکی از محل های سخنرانی نامزدهای انتخاباتی است که بعضا تراکم حضور داوطلبان در یک مسجد و ناهماهنگی ها باعث برخی حواشی می شود. در همین خصوص شنیده می شود شب گذشته با وجود هماهنگی قبلی، در مسجد شهرک توحید جم امکان سخنرانی برای یکی از نامزدها فراهم نشده و این موضوع باعث دلگیری برخی از هواداران وی شده است. گفته می شود هیات امنای این مسجد دلیل اتفاق پیش آمده را طولانی تر شدن سخنران مراسم دهه فاطمیه عنوان کرده اند، از طرفی هودادران این کاندیدا نیز معتقدند به دلیل برخی ارتباطات فرد روحانی با کاندیدای رقیب، وی سخنرانی خود را طولانی کرده تا این کاندیدا ناگزیر شود برای رسیدن به مراسم بعدی اش، قید سخنرانی در مسجد شهرک نفتی توحید را بزند.

یک مقام استانداری: هنوز شور انتخاباتی در استان ایجاد نشده است

«با وجود گذشت چند روز از آغاز تبلیغات ولی هنوز شور انتخاباتی کافی در استان وجود ندارد و برای خلق حماسه ای دیگر باید شور انتخاباتی فراهم شود.» این مطلب را عباس قلی پور دبیر هیات بازرسی انتخابات استان بیان کرده است. وی در گفتگو با ایرنا ادامه داد: در برخی از شهرهای دشتستان وضعیت خاص و حادی وجود دارد و بیشتر خیابان های اصلی در دو تا سه نقطه به دلیل ازدحام جمعیت بسته می شود که باید تدابیر لازم در این خصوص اندیشیده شود.

وی ادامه داد: قرار بود دو کاروان شادی از سوی ستادهای انتخاباتی در برخی از شهرهای استان بوشهر راه اندازی شود که از آن جلوگیری و همچنین برخی بنرهای نصب شده نیز جمع آوری شده اند.

جلوگیری از انتخابات با طعم بستنی

یکی از بستنی فروشی های مطرح بوشهر نیز با نصب بنری با مضمون توزیع رایگان بستنی بین ساعت 22 تا 23 اقدام به تبلیغ برای کاندید مورد حمایت خود کرده بود که پس از گذشت دو روز این بنر به دلایلی نامعلوم پایین کشیده شد. عضو هیات نظارت استان بوشهر نیز با تاکید بر انجام اقدام به موقع با متخلفان گفت: برخی از کاندیداها که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد هستند در تبلیغ های خود از عنوان دکتر استفاده کرده که تذکر داده شده است.

حسین حیدری به پذیرایی رایگان یکی از بستنی فروشی های بوشهر به نفع یک کاندیدا نیز اشاره کرده و در این خصوص به خبرگزاری ایرنا گفته: همچنین یکی از بستنی فروشی های بوشهر نیز به خاطر تبلیغ یکی از کاندیداها بستنی رایگان به مردم می فروخت که تذکر گرفته است.

بله گفته وی، در برخی از شهرهای استان بوشهر نیز طرفداران نامزدها با باز کردن اگزوز موتورها و ترقه و آتش بازی برای مردم ایجاد مزاحمت می کنند و هر روز به مردم وعده تائید صلاحیت یکی از نامزدها داده می شود.

تذکر درباره تابلو الکترونیکی یک کاندیدا

جانشین هیات نظارت بر انتخابات استان همچنین با بیان اینکه هرگونه الصاق عکس در خارج از فضاهای اعلام شده ممنوع است گفت: یک مورد تابلو الکترونیکی مربوط به یکی از نامزدها وجود داشت که تذکر داده شد و همچنین یکی از سایتهای خبری نیز به حمایت از یک نامزدها،نامزد دیگری را مورد تخریب قرار داده که این خلاف قانون است و کسانی که تائیدیه شورای نگهبان را بگیرند نباید به خاطر مشکلی که داشته اند مورد تخریب قرار بگیرند.

جایزه نقدی برای ایجاد گروه واتس آپی یک کاندیدا

با دسترش فضای مجازی، حجم زیادی از تبلیغات نامزدها و فعالیت هواداران آن در این بستر دنبال می شود. شنیده شده یکی از طرفداران کاندیدایی در استان در پیامی که در گروههای واتس آپی منتشر کرده، اعلام کرده که هر فردی گروهی با 250 عضو در بستر واتس آپ (حداکثر ظرفیت عضوگیری یک این شبکه اجتماعی) تشکیل دهد، 250 هزارتومان از وی نقدی دریافت می کند.

بازار داغ انتشار نظرسنجی هواداران در فضای مجازی

همچنین در فضای مجازی، هواداران برخی از کاندیداها نتایج نظرسنجی هایی را منتشر می کنند که براساس آن فرد موردعلاقه شان در رتبه های بالا قرار دارد و هر روز بر اقبال وی بیشتر می شود. این نظرسنجی ها بدون توضیح درباره شرایط جمع بندی آن و جامعه آماری اش اعلام می شود و هربار به محل بحث و انتقاد اعضای گروهها و طرفدار سایر کاندیداها مبدل می شود.

گزینه متفاوت حزب اعتدال و توسعه با اصلاح طلبان در حوزه جنوب استان

حزب اعتدال و توسعه استان نامزدهای موردحمایتش در چهار حوزه انتخابیه استان را تعیین و در همایش امروز که با حضور فاطمه هاشمی رفسنجانی در سینما کانون بوشهر برگزار شد، معرفی کرد. این حزب در سه حوزه بوشهر، دشتی و دشتستان همانند شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان استان به ترتیب حجت الاسلام خدری، محمد پاکدل و محمدباقر سعادت را معرفی کرده ولی در حوزه جنوب استان نیز از سکینه الماسی حمایت می کند. هر چهار کاندیدای موردحمایت در همایش امروز حضور داشتند و نامه رسمی حمایت حزب اعتدال و توسعه را دریافت کردند. این حزب به واسطه حضور نوبخت معاون رییس جمهور و مرتضی بانک رییس نهاد ریاست جمهوری نزدیک ترین تشکل سیاسی به دکتر روحانی می باشد. دبیر این حزب در استان نیز برعهده عادل دهدشتی معاون سابق سیاسی فرمانداری دشتستان است.

نماینده دشتستان تکذیب کرد

خبر دیگر اینکه دفتر حجت الاسلام موسوی نژاد نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی طی بیانیه ای، هرگونه رایزنی با وی توسط جبهه متحد اصولگرایان را برای انتخاب کاندیدای مورد حمایت اصولگرایان دشتستان تکذیب کرد. در پی ردصلاحیت موسوی نژاد که گزینه اولیه اصولگرایان برای این حوزه انتخابیه بود، این طیف نهایتا از غلامرضا مختاری مدیر سابق منطقه ویژه اقتصادی بوشهر در دشتستان حمایت کردند. در پی این موضوع، سایت منتسب به موسوی نژاد چنین انتخابی را زیر سوال برده و نوشت که «تاکنون مختاری چند اظهارنظر در مورد انقلاب، ولایت فقیه و دفاع از اصولگرایی در مقاطع و گذرگاه های حساس به ویژه در زمان فتنه 88 و دیگر مباحث داشته است؟» نوشت: شورای اصولگرایان استان در حالی دست به چنین اقدامی زده است که بخش قابل توجهی از اصولگرایان دشتستان حاضر به حمایت از مختاری نیستند و این انتخاب بدون توجه به خواستگاه حوزه انتخابیه بوده است.» پس از آن دبیر حزب موتلفه اعلام کرد که انتخاب مختاری با هماهنگی موسوی نژاد نماینده فعلی دشتستان بوده است.

نظارت جدی بر صندوق و شعب سیار

روز گذشته در بسته خبری «شنیدنی های هفتگی» از این موضوع نوشتیم که شمار صندوق های سیار در این دوره از انتخابات در اغلب شهرستان های استان کاهش یافته و همچنین فرمانداران ملزم شده اند ضوابط ابلاغی برای نظارت جدی بر این شعب را  اجرایی کرده و مسئولیت آن را به افراد مورد اعتماد خود و هیات اجرایی بسپارند. وزیر کشور نیز شنبه شب در برنامه تلویزیونی نگاه یک در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره بحث و شائبه هایی که در برخی ادوار انتخابات درباره صندوق های سیار مطرح می شود، شما چه برنامه ای در این خصوص دارید؟ گفت: امسال نظارت بر شعب و صندوق های سیار بیشتر و تعداد آنها ساماندهی شده است. مثلا مقرر شده همه اعضای شعبه از نماینده فرماندار تا هیات نظارت، بازرسی و ... بجای اینکه در یک خودرو باشند و بعضا احتمال بروز اشکال و سوء استفاده ای باشد، در اتوبوس جابجا خواهند شد. همچنین محل هایی که باید صندوق برود و ساعت آن مشخص می باشد.

ایجاد شعبه در کنار محل های شلوغ رای گیری

شنیدیم فرمانداری های استان در مجاور شعبی که در هر انتخابات ازدحام جمعیت بیشتری دارند، شعب دیگری هم پیش بینی کرده اند. به عنوان نمونه در شهر بوشهر برای نخستین بار در کنار شعبه مسجد توحید، در مدرسه استثنایی که مقابل آن می باشد هم رای گیری صورت می گیرد یا در کنار مسجد قرآن بوشهر، دانشگاه پیام نور نیز یک شعبه انتخاباتی مجزا است.

کاندیدای بوشهری هزینه تبلیغاتش را اهدا کرد

غلامحسین زارعی مدیرکل تعاون و فرماندار دشتستان در دولت سابق، امسال در حوزه انتخابیه بندر لنگه کاندیدا شده است که باید با 10 نفر دیگر در این حوزه رقابت کند. یکی از سایت های خبری این شهرستان نوشته: «زارعی در یک حرکت جالب و قابل تامل، هزینه های تبلیغاتی ستاد انتخاباتی خود را جهت احیا و درمان قلب مجروح آمنه کوچولو که یک دختر بچه روستایی در غرب هرمزگان است، اهدا کرد. غلامحسین زارعی عنوان کرد که اگر قسمت این باشد که در خدمت مردم غرب هرمزگان باشم،بدون هزینه ی تبلیغات هم میتوانم به این مهم برسم.»

وای فای رایگان برای شلوغ کردن ستاد

فعال کردن وای فای رایگان درستادهای تبلیغاتی از شیوه های دیگر تبلیغات انتخاباتی در استان است که موجب افزایش حضور جوانان و شهروندان در محل ستادهای انتخاباتی می شود.

شگرد یک نامزد درباره اعلام حمایت

حامیان یکی از کاندیداهای مجلس در استان با استفاده از شگرد اعلام حمایت هایی تحت عنوان «شمار گسترده ای از معلمان و دانشجویان، ورزشکاران و رزمی کاران» و رسانه ای کردن آن در رسانه های منتسب، سعی در کشاندن اقبال عمومی به سمت نامزد مورد حمایت خود را دارند. این در شرایطی است که انتشار خبری در یکی از سایت ها درباره حمایت ورزشکاران سبک کیک بوکسینگ از سوی برخی از اعضای آن تکذیب شد.

من نامزد حامی دولت هستم، این هم رنگ بنفش!

یکی از نامزدهای جوان استان بوشهر که خود را حامی دولت معرفی کرده است ستاد انتخاباتی وی رنگ ستاد انتخاباتی حجت الاسلام حسن روحانی (در زمان انتخابات ریاست جمهوری) را به خود گرفته و حامیان جوان وی در کنار پخش پوسترهای تبلیغاتی اقدام به پخش تکه پارچه هایی بنفش رنگ می کنند.

انتخاب رنگ زرد و آرم حزب الله توسط یک کاندیدا

زینب اسماعیلی کاندیدای بخشی از اصولگرایان در حوزه انتخابیه بوشهر رنگ انتخاباتی زرد را برای فعالیت های خود انتخاب کرده تا جایی که بیشتر متولیان ستاد این نامزد در بوشهر با کلاه فرم های زرد رنگ اقدام به تبلیغات برای وی می کنند. این کاندیدا همچنین از پرچم هایی منقش به آرم حزب الله لبنان در ستاد انتخاباتی اش استفاده می کند.

اغلب ستادهای انتخاباتی بوشهر در یک خیابان

در شهر بوشهر بخش عمده ای از ستادهای انتخاباتی در سطح خیابان شهید مطهری و امام خمینی(ره) دایر شده که این امر سبب شده تا برخی از نامزدها به علت ازدیاد ستادها و در اختیار نبودن محل مناسب برای فعالیت ستاد خود تنها به نصب بنر تصویر و شعارهای انتخاباتی خود بسنده کنند.

از پیاده روی همگانی یک کاندیدا استقبال نشد

شنیده می شود صبح روز جمعه یکی از کاندیداها اقدام به اطلاع رسانی برای پیاده روی همگانی حامیان خود در نوار ساحلی شهر بوشهر کرده بود که با وجود این اعلام در شبکه های مجازی این پیاده روی نمودی پیدا نکرد.

ویزیت رایگان در ستاد انتخاباتی

همسر یکی از نامزدها که تخصص مامایی دارد با استفاده از فرصت کمبود متخصص در منطقه جنوب استان بوشهر با ویزیت رایگان جمعیت قابل توجهی را روانه ستاد انتخاباتی این نامزد کرده است.

فعالیت انتخاباتی تنها یک کاندیدای خبرگان در استان

بر خلاف تبلیغات انتخابات مجلس شوراهای اسلامی که در این چند روز کم و بیش حاشیه هایی داشته، فضای انتخاباتی دو نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری در استان بوشهر که فقط یکی از آنها اقدام به تبلیغات کرده است، در روندی بدون حاشیه و آرام در حال پیگیری است. شورای نگهیان تنها صلاحین آیت الله حسینی بوشهری نماینده کنونی بوشهر در مجلس خبرگان را برای انتخابات این دوره تایید کرد و حجت الاسلام فیاضی برای برگزار شدن انتخابات حوزه اش را از تهران به بوشهر تغییر داد. وی 54 ساله، متولد قم و از شاگردان آیت الله مصباح یزدی می باشد.

استان بوشهر با یک میلیون و 32 هزار نفر جمعیت دارای یک کرسی نمایندگی در مجلس خبرگان رهبری و چهار نماینده در مجلس شورای اسلامی است.

تبلیغات انتخاباتی نامزدهای مجلس خبرگان رهبری از 22 بهمن و مجلس شورای اسلامی از 29 بهمن به صورت همزمان در کشور آغاز شده است و تا پنجم اسفند ادامه دارد.

منبع: خلیج فارس - خبرگزاری جمهوری اسلامی

[کد خبر:AJ13282]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب