به گزارش آينه جم  ؛ استان بوشهر يكي از جنوبي ترين استانهاي كشور است كه در  جنوب غربي ايران واقع گرديده است. اين استان از شمال به استانهاي خوزستان و كهگيلويه و بويراحمد، از جنوب به خليج فارس و استان هرمزگان، از مشرق به استان فارس و از غرب به خليج فارس محدود بوده و با 937 كيلومتر مرز آبي، طولاني ترين همسايگي را با آبهاي نيلگون خليج فارس دارد.

این استان به‌علت قرار گرفتن در ساحل استراتژیک خلیج فارس، صادرات و واردات دریایی، صنعت صیادی، وجود ذخایر نفت و گازپارس جنوبی و شمالی، کشاورزی و نخلداری و وجود نیروگاه هسته‌ای از اهمیّت راهبردی و اقتصادی برخوردار است‎‎ به گونه‌ای که پایتخت انرژی ایران لقب گرفته‌است.

استان بوشهر با23167 كيلومتر مربع وسعت حدود 4/1 درصد از مساحت كل كشور را به خود اختصاص داده و از اين لحاظ هفدهمين استان كشور محسوب مي گردد. بوشهر دارای 10 شهرستان شامل بوشهر، تنگستان، دشتستان، دشتي، كنگان، دير، گناوه ، ديلم و جم و عسلویه نیز می باشد.

پارک ساحلی ریشهر

استان بوشهر و مرکز این استان دارای جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی است که این جاذبه‌ها هنوز به خوبی برای مردم ایران معرفی نشده‌ و ناشناخته مانده‌اند.

امروزه گردشگری در سطح جهان تبدیل به یک صنعت شده است و توسعه گردشگری می‌تواند نقش بسیار مهمی در ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی و درآمدزایی داشته باشد اما در کشور ما هنوز بیشتر به عنوان یک تفریح به این موضوع نگاه می‌شود و علی رغم شعارهایی که در زمینه توسعه صنعت توریسم در این سال‌ها در کشور داده شده است، اقدامات چندانی برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری انجام نشده است.

لزوم معرفی جاذبه های ناشناخته گردشگری بوشهر

استان بوشهر با وجود داشتن ظرفیت‌های بالای گردشگری، هنوز هیچ حرکتی در زمینه استفاده از این ظرفیت ها نشده است و جاذبه های زیادی در استان است که هنوز ناشناخته مانده اند.

 سالهاست که با توجه به فرارسیدن ایام نوروز و ورود گردشگران نوروزی به شهر و استان بوشهر، هنوز مسئولان گردشگری و میراث فرهنگی نتوانسته اند ظرفیت ها و جاذبه های ناشناخته  بکر استان را به مردم و گردشگران معرفی نمایند و مسافران تنها به دیدن و ساحل بوشهر بسنده می کنند.

به عنوان مثال همه ما می‌دانیم که تخت جمشید در استان فارس و چهل ستون و عالی قاپو در اصفهان است ولی کمتر کسی در کشور می‌داند که سنگ‌نوشته‌های هخامنشی و گور دختر و کاخ داریوش هم در استان بوشهر وجود دارد.

هر چند فرماندار بوشهر و مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر قبلا در این خصوص اظهار داشتند که معرفی و توسعه جاذبه های گردشگری بوشهر در حال اجرایی شدن است اما متاسفانه تاکنون به جاذبه های ناشناخته گردشگری در استان توجه نشده است و بسیاری از ظرفیت‌ها مورد غفلت واقع شده است.

برای نمونه ایجاد دو دهکده گردشگری در شهر بوشهر از جمله طرح هایی بود که به خوبی می توانست ظرفیت های گردشگری استان را در ایام نوروز در معرض دید گردشگران قرار دهد ولی نوروز فرا رسید اما متاسفانه برای چندمین بار پیاپی وعده افتتاح حتی یک فاز آن هم از سوی مسئولین عملی نشده است.

سواحل خلیج فارس مهمترین ظرفیت گردشگری در استان بوشهر

این روزها شاید مهمترین ظرفیت گردشگری در استان بوشهر همین سواحل نیلگون خلیج فارس باشد که افراد زیادی در طول سال به این نقطه از کشور می‌آیند تا از دریا و ساحل خلیج فارس لذت ببرند.

جاذبه های گردشگری استان بوشهر

در صورتی که استان بوشهر دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار زیادی است که هنوز معرفی نشده‌اند، که از جاذبه‌های طبیعی می‌توان به سواحل زیبا، نخلستان‌های سرسبز، چشمه‌های اب گرم، جزایر زیبا همچون خارک و نخیلو و شیف و عباسک و . . و مناطق حفاظت شده و حیات وحش‌های زیبا اشاره کرد.

به نوشته گام نیوز ؛ از دیگر جاذبه‌های تاریخی بوشهر نیز می‌توان به گور دختر، کاخ زمستانی داریوش، بندر تاریخی سیراف، گورستان باستانی جزیره خارک، آب انبار قوام، خانه رئیسعلی دلواری، عمارت قدیمی ملک، امامزاده میرمحمد حنفیه، کلیسای قدیمی خارک، کاخ بردک سیاه، برج قلعه خورموج، خرابه‌های بندر سینیز، خرابه‌های بندر مهروبان، امامزاده حسن، مسجد بردستان، شاهزاده ابراهیم و غیره...اشاره کرد.

خلاصه اینکه مسئولین شهری و گردشگری استان به این امر مهم توجه نمایند که عید نوروز و سیل ورود گردشگران به استان بوشهر فرا رسیده است و ظرفیت های گردشگری استان تاکنون به مردم معرفی نشده اند. از این رو می طلبد با یک همت مضاعف تمام دستگاه ها در کنار هم ضمن ایجاد زیر ساخت های مناسب برای حضور گردشگران در زمینه معرفی این آثار تلاش نمایند تا گردشگران بیشتری برای بازدید از این آثار به بوشهر بیایند و رونقی به ظرفیت گردشگری استان داده شود.

[کد خبر:AJ13643]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب