آینه جم : دامداران روستاهای کلل و زیارت استان بوشهر می گویند: با توجه به تلف شدن چندین راس از دامهای سبک و سنگین این روستا بر اثر ابتلا به بیماری تب برفکی و وارد شدن خسارات سنگین مالی به این قشر ورود، پیگیری و رسیدگی کارشناسان و مسئولان دامپزشکی استان دراین مشکل ضروری است.

به گزارش « آینه جم »؛ آنان به خبرنگار ایرنا گفتند: در دو ماه اخیر دامهای سنگین و سبک زیادی در دو روستای کلل و زیارت از توابع شهرستان دشتستان تلف شده اند و خسارت جبران ناپذیر و کمرشکنی به دامداران وارد شده است که از مسئولان دامپزشکی خواستار رسیدگی به این وضعیت و جلوگیری از خسارت بیشتر به تولیدکنندگان شدند.

یکی از دامداران روستای کلل گفت: در یکماه اخیر دو راس گاو پرواری و12 راس گوسفندم بر اثر بیماری از بین رفته اند که علت تلف شدن آنها از نظر کارشناسان بیماری تب برفکی اعلام شد.

محمد بوستانی افزود: از علائمی که ما بعنوان دامدار در بین دامهای خود مشاهده کرده ایم ضعف و کاهش شدید وزن، کف آلود شدن دهان دام و در دامهای سنگین ورم و خون آلود شدن سم ها و درمدت چند روز تلف شدن آنهاست.

وی اضافه کرد: این درحالی است که یکماه پیش از تلف شدن دامها، آنها علیه بیماری تب برفکی واکسناسیون شده بودند .

این دامدار مدعی شد ،به دلیل اینکه نظارتی بر واکسنها وجود ندارد، این واکسیناسیون تاثیری در پیشگیری از ابتلای دامها به بیماری تب برفکی نداشته است.

دامدار دیگری که 22سال مشغول دامداری درمنطقه زیارت دشتستان و نوکال بوشهر است اظهارداشت: از زمانی که واکسناسیون دامها به بخش خصوصی واگذار شده هیچ رسیدگی و نظارتی بر زمان تزریق، کیفیت ، تاریخ و قیمت واکسن انجام نمی شود.

مهدی زرنگار اضافه کرد: نبود قرنطینه دام و ناهماهنگی سیستم دامپزشکی کشور برای جلوگیری از شیوع بیماریهای واگیر باعث شده تا بیشتر بیماریها از استان همجوار با کشور عراق وارد شود و بطور گسترده به سایر استانها سرایت کند.

وی افزود: حدود دو ماه پیش بر اثر بیماری تب برفکی 15راس دام پرواری ام تلف شد و 20راس نیز افت 200کیلوگرمی وزن پیدا کردند که تاکنون نیز به حالت اولیه بازنگشته اند و چهار میلیارد ریال خسارت دیده ام.

وی یادآورشد: به همین دلیل درچند روز اخیر علائم و تلفاتی که در سایر پرواربندیهای منطقه رخ داده باعث نگرانی دامداران شده و نیاز است هرچه زودتر مسئولان مربوط برای جلوگیری از خسارت بیشتر و سرایت به سایر دامداریها اقدام های پیشگیرانه لازم را انجام دهند.

زرنگار با اشاره به آزاد شدن خرید و فروش واکسنهای دامی گفت: یکی از مشکلات دامداران حذف یارانه دارو و واکسن دامی است طوریکه برای خرید هر شیشه واکسن تب برفکی فرانسوی یک میلیون ریال پرداخت کرده و علاوه براین 40 میلیون ریال نیز واکسن تب سه روزه خریده ام.

وی اضافه کرد: گرانی واکسنها و داروهای دامی باعث می شود تا دامدارانی که بدلایلی از جمله نداشتن توان خرید واکسن، سهل انگاری و یا نداشتن آگاهی از موضوع از واکسیناسیون دامها استقبال نمی کنند، با آلوده شدن یکی از دامهایشان همه منطقه در معرض خطر قرار گیرد.

دامدار دیگر روستای کلل که 17 سال مشغول به این کار است گفت: صاحب پروار بندی صنعتی 150 راسی هستم که در ماههای اخیر هشت راس دام سبک و سنگین خود را بر اثر ابتلا به بیماری از دست داده ام و20میلیون ریال دارو خریداری کرده ام و خسارت متحمل شده ام.
ابراهیم بوستانی کللی افزود: واکسنها و داروها آزاد شده اند، کارشناسان و دامپزشکان نیز اگر خارج از وقت اداری به دامهای ما سر بزنند هزینه آن را دریافت می کنند.

وی ادامه داد: همه دامداران منطقه در سطح ملی خواستار افزایش یارانه نهاده های لازم دامی و نظارت بر خرید وفروش واکسنها و داروهای دامی هستند.

بوستان کللی افزود: همچنین در چنین مواقعی که نگرانی شیوع بیماری در منطقه فراگیر شده کارشناسان دامپزشکی باید در کنار دامداران باشند و راهکارهای دامپزشکی و کارشناسی بدهند تا بموقع واکسنها تزریق شود زیرا با وجود اینکه واکسن به شهرستان وارد شده اما مسئولان می گویند زمان تزریق آن به ما ابلاغ نشده در صورتی که علائم بیماری مشهود است.

محمود سلمانی دامدار دیگر این منطقه گفت: در سه ماه اخیر 50راس گوسفند و بز از دست داده ام و رو به ورشکستگی هستم، زیرا زمانی که واکسن تزریق شد دیگر جوابگو نبود.

دامدار دیگر منطقه اظهارکرد: انجام نشدن واکسیناسیون و نبود رسیدگی بموقع باعث شده تا واکسن ها و داروها اثر لازم را نداشته باشند و دامها تلف شود.

روح الله دهقان گفت:دریکماه اخیر چهار گوساله از دست داده ام نه تنها جبران خسارتی شامل ما نشد بلکه درحالیکه دیگر دامهایم در معرض خطر هستند، بانک کشاورزی بابت وام خشکسالی فشار آورده است.

براساس مشاهده خبرنگار ایرنا وجود لاشه دو راس گاوپرواری که دو روز اخیر تلف و در بیابانهای اطراف رها شده بود، لاشه یک راس گاو در یک گاوداری و 10 تا 15 راس گاو نیز که شاید مربوط به یکماه و دوماه اخیر است بطور دسته جمعی پشت مجتمع دامپروری حومه زیارت رها شده اند و وجود تعدادی دام بیمار تایید می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر نیز در این رابطه گفت: بیماری تب برفکی در این استان کنترل شده و بوشهر نسبت به کل کشور جزو یکی از استانهای پاک به حساب می آید.

دکتر مرتضی بحرانی افزود: هرچند در سال94، 13کانون آلوده در سطح دامهای بزرگ و 12 کانون در جمعیت دامهای کوچک شناسایی شد ولی با کنترل های انجام شده در زمان حاضر استان بوشهر از استانهای پاک کشور است.

وی در خصوص نحوه آلودگی و ایجاد کانونهای آلوده در استان بوشهر تصریح کرد: در بهمن سال گذشته برخی دامداران سودجو اقدام به واردات دام آلوده از استانهای همجوار کردند که این امر باعث اشاعه ویروس تب برفکی در استان شد.

بحرانی اظهار کرد: تب برفکی ویروسی حاد است که در مقابل واکسن مقاومت و تغییر سویه می دهد به همین دلیل همه کشورهای عضو سازمان بهداشت جهانی OIE موظفند پروتکل واکسیناسیون را رعایت کنند.

وی یادآورشد: واکسن تب برفکی در دامهای بزرگ در سه فاز 20 روزه در طول سال به صورت عمومی انجام می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر گفت: در دی ماه سال گذشته واکسن تب برفکی به دلیل برخی مشکلات از سوی موسسه رازی تولید نشد و به همین دلیل واکسن 'مریال' از کشور فرانسه وارد شد ولی دامداران به ازای هر دوز واکسن برای یک راس گاو باید 34هزار و 500 ریال پرداخت می کردند البته تزریق این واکسن دولتی و به صورت رایگان انجام می شد.

وی یادآور شد: در این شرایط برخی دامداران اقدام به تهیه واکسن مریال کردند و برخی دیگر در انتظار دریافت رایگان این واکسن بودند، آن دسته از دامدارانی که دام خود را واکسن زده بودند در مقابل بیماری مقاوم و آنهایی که واکسن نزدند دامشان مبتلا به بیماری تب برفکی شد.

بحرانی بدون اشاره به تعداد دامهای تلف شده در استان بوشهر اظهار کرد: میزان تلفات دامها در استان نسبت به کشور در حد محدود است.

وی تصریح کرد: واکسیناسیون مرحله جدید دامها بر علیه بیماری تب برفکی از اول خرداد به مدت 25 روز کاری در دامهای بزرگ استان همزمان با سراسر کشور آغاز می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر گفت: با توجه به خطر شیوع بیماری تب برفکی دامداران همکاری لازم را با اکیپهای دامپزشکی برای تزریق واکسن داشته باشند.

وی خطاب به دامداران افزود: دامداران فکر نکنند که با تزریق واکسن تب برفکی دامهایشان نسبت به این بیماری کاملا ایمن شده و نیازی به واکسن مجدد ندارند چون با تزریق این واکسن دام تنها دو تا سه ماه ایمن می شود و باید دوباره در فاز بعدی واکسیناسیون سراسری کشور دام واکسن مجدد را دریافت کند.

به گفته بحرانی در این دوره از واکسیناسیون پیش بینی می شود 22 هزار راس دام بزرگ در استان بوشهر زیر پوشش واکسیناسیون تب برفکی قرار گیرند و در این مرحله از واکسن بریلینت هند استفاده می شود.

بحرانی تاکید کرد: دامداران برای تهیه دام خود دقت لازم را داشته و از خرید دام غیر مجاز و بدون گواهی حمل معتبر از دامپزشکی خودداری کنند.

وی یادآور شد: دامهای خریداری شده باید گواهی حمل داشته، سه هفته قرنطینه و کارهای واکسیناسیون آنها انجام شود.

بحرانی در خصوص تلف شدن تعدادی دام در روستای زیارت و کلل نیز گفت: برخی از دامداران اقدام به وارد کردن دام از استان همجوار که بیماری در آن شایع است نموده که باعث شیوع ویروس تب برفکی در استان شده است.

وی گفت: دامداران باید دامهای تلف شده را دفن و یا بسوزاند و دولت در این زمینه هیچ وظیفه ای ندارد که متاسفانه برخی از دامداران از جمله این مورد نیز بعد از تلف شدن دام آنها را در منطقه رها کرده که این امر باعث شیوع بیماری می شود.

 

[کد خبر:AJ15486]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب