«آینه جم»: حسین دلشب در شرایطی به مناسبت هفته محیط زیست به میان خبرنگاران آمد که از کم توجهی ها به محیط زیست استان گلایه مند بود؛ از جمله در خصوص گردوغبار که به گفته وی اقدامات مطالعاتی محیط زیست استان برای مقابله با آن نهایی شده، ولی با وجود نامه نگاری و پیگیری های متعدد، هنوز کارگروه اصلی در استانداری تشکیل نشده تا زمینه تامین اعتبار و اقدامات اجرایی فراهم شود.

به گزارش «آینه جم»؛ مدیرکل محیط زیست استان بوشهر با اشاره به شناسایی 10 کانون تولید گردوغبار در استان، گفت: اگر طرح مذکور در شورای مربوطه در استانداری نهایی شده و سالی یک منطقه را تثبیت کنیم، بخش عمده ای از مشکلات ریزگردها در استان کاهش می یابد، همچنان که برخی استان ها نظیر خوزستان پس از نهایی کردن این طرح در استان شان، توانسته اند اقدامات اجرایی را با دستگاههای ملی نظیر بسیج سازندگی آغاز کنند.

دو شناهگاه بوشهر آلودگی زیاد دارند

یکی از پرسش های از مدیرکل محیط زیست با توجه به فصل تابستان و حضور مردم خصوصا کودکان در شناهگاههای ساحلی استان، وضعیت آلایندگی سواحل بود.

دلشب در پاسخ به «خلیج فارس» گفت: براساس نمونه گیری های صورت گرفته از عمق 1.5 متری آب در 6 شناهگاه اصلی شهر بوشهر شامل پارک سیادت، روبروی شهرداری (پلاژ آقایان)، پارک دانشجو و پلاژ بانوان، پارک لیان و ساحل بندرگاه، دو نقطه ابتدایی یعنی سیادت و روبروی شهرداری آلایندگی میکروبی بالایی داشتند که دلیل آن، خروجی لوله های فاضلاب به این نقاط می باشد.

وی با اشاره به اینکه این موضوع به شورای سلامت استان هم اطلاع داده شده و از شهرداری هم درخواست گردیده که تابلوی هشدار و ممنوعیت شنا در این نقاط نصب کند، تاکید کرد: در گناوه با همکاری شهرداری و شرکت فاضلاب، آلایندگی لوله های فاضلاب کاهش یافته و وضعیت حادی نداریم. سایر شهرهای ساحلی استان هم مشکل خاصی در نمونه گیری نداشته ایم.

از شهرداران به مرجع قضایی شکایت می کنیم

مدیرکل محیط زیست استان همچنین در خصوص وضعیت دفع پسماندهای استان توسط شهرداری ها گفت: طی دو سال اخیر برنامه استان و کارگروه مربوطه در استانداری این می باشد که دو مرکز اصلی پسماندها در شمال و جنوب استان ایجاد شود که البته به نتیجه نهایی نرسیده، ولی مصمم هستیم تا قبل از تعیین تکلیف آن موضوع، شهرداری ها ملزم شوند سایت های فعلی را ساماندهی نمایند.

حسین دلشب ادامه داد: بارها اخطار، نامه نگاری و تعامل با شهرداری های استان برای ساماندهی محل های فعلی دفن پسماند شده، ولی تا امروز موردتوجه واقع نگردیده، اما مصمم هستیم بزودی علیه شهردارانی که در این خصوص بی توجهی می نمایند، اقدامات قضایی را شروع کنیم.

وی با بیان اینکه محیط زیست اولویت کشور است و نباید آن را به موضوعات اداری و سیاسی گره بزنیم، ادامه داد: شکل فعلی مدیریت پسماند در شهرهای استان نیازمند بازنگری و اصلاحاتی است تا برای مردم مخاطره آمیز نباشد، از این رو به دلیل بی نتیجه ماندن پیگیری قبلی با شهرداری ها، بزودی پیگیری قضایی را دنبال می کنیم.

پتروشیمی دشتستان هنوز مجوز زیست محیطی نگرفته

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه خبرهای ضدونقیضی درباره صدور مجوز زیست محیطی پتروشیمی دشتستان به گوش می رسد، اظهار داشت: ما نظرات کارشناسی خودمان را به کارگروه مرکزی در سازمان محیط زیست داده و گفته ایم اگر الزامات موردنیاز چنین پروژه هایی مثل دسترسی به آب و آلایندگی های احتمالی مورد توجه واقع شود، مخالفتی نداریم. باید دید نهایتا سازمان محیط زیست کشور در این خصوص چه تصمیمی می گیرد.

دلشب با بیان اینکه سازمان محیط زیست درباره صدور مجوز صنایع بزرگ حساسیت زیادی دارد تا مانع تکرار مشکلات پروژه های مشابه شود، افزود: برهمین اساس اخیرا طرح زیست محیطی منطقه ویژه شمال استان نیز مورد موافقت قرار نگرفته است.

آلایندگی عسلویه رو به بهبود

مدیرکل محیط زیست در بخشی از این نشست خبری از بهبود وضعیت آلایندگی ها در عسلویه و منطقه پارس جنوبی خبر داد و گفت: وزیر نفت دستورات اکید برای توجه به مقوله محیط زیست در این منطقه داده اند و پای کار هستند.

حسین دلشب با بیان اینکه خاموشی اولین فلر (مشعل) در پالایشگاه اول پارس جنوبی نوید خوبی در این راستا است، گفت: قرار شده تا سال 98 همه فلرهای پارس جنوبی خاموش شود.

وی با بیان اینکه خروجی صنایع بزرگ منطقه که مشمول پایش آنلاین هستند به صورت مستمر در اختیار ما می باشد، گفت: توسط سه شرکت بزرگ، کاهش هیدرو کربن های خروجی واحدها و پتروشیمی ها در دستور کار است، همچنین کاهش بخار ناشی از مخازن که دلیل اصلی بوی گاز در منطقه پارس جنوبی است در دست اجرا می باشد.

این مقام مسئول گفت: بررسی های تخصصی نشان می دهد آلودگی در منطقه پارس جنوبی روند رو به بهبود و کاهشی را طی می کند و اگر نفتی ها به تفاهمات و همکاری های مشترکی که تا امروز داشته اند پایبند بمانند، شرایط مطلوب تری در این منطقه صنعتی ایجاد خواهد شد.

به گفته وی، در حال حاضر در منطقه پارس جنوبی 30 واحد مشمول پایش آنلاین خروجی ها هستند و جزو استان های پیشرو کشور در این سامانه هستیم، ضمن اینکه با اخطارهای سریع پس از بروز آلایندگی و ابزارهایی نظیر جرائم که پیش بینی شده، امروز شاهد حساسیت صنایع به مقوله آبودگی در خروجی های شان هستیم.

درباره کشتی رافائل به تنهایی از ما کاری ساخته نبود

دلشب همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون خروج پروانه و موتور کشتی تاریخی رافائل از دریا با وجود مخالفت محیط زیست و پیگیری بی نتیجه سایر مسئولان استان اظهار داشت: محیط زیست سازمانی حاکمیتی است که از همان ابتدا هم صراحتا اعلام کردیم خروج قطعات این کشتی از دریا صحیح نیست، چون به خاطره جمعی بوشهری ها مبدل شده و یک زیستگاه آبزیان است، ولی برای ممانعت از این اقدام، به تنهایی کاری از ما ساخته نبود.

وی افزود: از نظر اینکه کشتی رافائل زیستگاه آبزیان است، شیلات و یگان حفاظت آن باید پیگیری نماید، ضمن اینکه هرگونه فعالیت در دریا نیازمند مجوز از اداره بندر است و آنها هم در موارد مربوطه از ما استعلام می کنند، ولی تاکنون جهت اعلام نظر درباره خروج بقایای کشتی رافائل استعلام یا اطلاعی داده نشده است.

[کد خبر:AJ22003]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب