ddeeeee.jpg

«آینه جم»؛ رئیس سومین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت، ارتقا و جذب نیروهای بومی را از برنامه‎های راهبردی صنعت نفت در حوزه مسئولیت‎ اجتماعی (CSR) خواند.

به گزارش«آینه جم»؛ غلامرضا منوچهری در آستانه برگزاری سومین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت، با بیان این مطلب افزود: آموزش جوانان به ویژه در مناطقی مانند عسلویه و غرب کارون می‎تواند نیاز آتی صنعت نفت به نیروهای بومی را با امکان دستیابی به کارکنانی کیفی‎تر رفع کند.

وی گفت: ارتقا و جذب نیروهای بومی، افزون بر آن‌که هزینه کمتری در پی دارد، اصطکاک نفت با محیط پیرامون را هم کاهش می‎دهد.
منوچهری با بیان این‎که وزارت نفت از چند وجه به مسئولیت اجتماعی توجه دارد، ادامه داد: گرایش وزارت نفت، توجه بیشتر به فعالیت‏های آموزشی و ارتقا زیرساخت‎های فرهنگی و اجتماعی است و از آنجا که بهبود شاخص‎های کیفی طرح‎ها، به کاهش آلایندگی و افزایش سازگاری با محیط می‎انجامد، این موضوع بسیار مورد تاکید است.   
وی با بیان این‎که در نظر گرفتن یک مولفه بدون توجه به مولفه‎های جانبی، آثار زیانباری به همراه دارد افزود: پیوستگی میان مسائل فرهنگی، توسعه‎ای، زیست محیطی و ... ایجاب می‎کند شاخص‎های مربوط به هر یک از این حوزه‎ها را در کنار هم ببینیم و سپس اثرگذاری آنها را بسنجیم تا بهتر بتوانیم راهکارهای توسعه پایدار را مدنظر قرار دهیم.
منوچهری در این زمینه به مصادیقی اشاره و تصریح کرد: به طور نمونه، بعضا برای افزایش تولیدات کشاورزی و با توجه به نیاز آبی، نسبت به زدن چاه اقدام کردیم و بعدها متوجه شدیم که منابع آب زیرزمینی افت کرده یا تعادل آن به هم خورده، اراضی نشست کرده، آب‎ها شور شده و عوارضی از این دست. یا مثال دیگر این‎که خودوریی تولید می‎کنیم که آلودگی زیست‎محیطی یا مشکل ایمنی دارد و حادثه‎آفرین می‎شود. یا پالایشگاهی درست می‎کنیم که بنزین نامطلوب تولید می‎کند. همه این مثال‎ها به نوعی نشان می‎دهد توجه نکردن به مولفه‎های مختلف، چه مشکلاتی ایجاد می‎کند. 
مسئولیت اجتماعی، دیدگاه متعهدانه نسبت به انسان و طبیعت
معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با بیان این‎که در کنار این نمونه‎ها، نگاه یک‎بُعدی به برخی مسائل آثار بلندمدت‎تری هم بر جای می‎گذارد، ادامه داد: مثال بارز آن در نفت می‎تواند توجه نکردن به ساکنان مناطق همجوار تاسیسات نفت و گاز باشد که منجر به تبعیض‎ها و گسترش اختلافات طبقاتی می‎شود و تقابل‎هایی را به وجود می‎آورد.
به گفته منوچهری، همانطور که طرح‎های صنعتی می‎تواند بر فیزیک محیط پیرامونی از طریق تغییر زیرساخت‎ها، شبکه آب و فاضلاب، راه‎ها و ... تاثیر بگذارد، بر مردم منطقه هم تاثیرگذار خواهد بود و تاثیر بر انسان‎ها به مراتب حائز اهمیت‎تر و بلندمدت‎تر است.
وی یادآور شد: انسان به عنوان عامل تحقق اهداف و شکل‎دهنده فرایندها و تحولات، باید در کانون توجه قرار گیرد و پیشبرد طرح‎ها و پروژه‎های صنعتی بدون در نظر گرفتن این مهم با چالش‎های جدی رو‌به‌رو می‎شود.
منوچهری ایفای مسئولیت اجتماعی را نیازمند نگاهی هوشمند و دیدگاهی متعهدانه نسبت به طبیعت و انسان عنوان کرد و گفت: لازم است برای نهادینه شدن فرهنگ مسئولیت اجتماعی، در تصمیم‎گیری‎های کلان کشور به مسائل اجتماعی و زیست‎محیطی بیش از پیش توجه شود.
وی یادآور شد: کوتاه‎مدت فکر کردن و توجه صرف به منافع شخصی یا گروهی خاص، آفتی است که می‎تواند مانع تحقق اهداف در حیطه مسئولیت اجتماعی شود.
افزایش درک عمومی برای مقابله با بحران‎های اجتماعی
رئیس سومین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت با تاکید بر ضرورت توجه همزمان به مردم، زیرساخت‎های اجتماعی، رفاهی، فرهنگی و ...، ادامه داد: این موضوع به ویژه در کشور ما که چند دهه است بی‎مبالاتی در استفاده از منابع و ذخایر و تولیدهای بی‎منطق را پشت سر می‎گذاریم، ضروری‎تر است.
به گفته منوچهری، ما در تولید مواد پلاستیکی رکورد داریم؛ به‎طوری‎که کلی هزینه می‎کنیم و به طبیعت هم آسیب می‎رسانیم. در آلوده کردن هوا، در مصرف انرژی، در تولید غیرکیفی، در از بین بردن منابع آبی و مراتع رکورد زده‎ایم. اینها بحران‎های واقعی است که تعهد اجتماعی ما را سنگین‎تر می‎کند و برای توقف این روندها نیازمند افزایش درک عمومی هستیم.
وی با بیان این‎که وجدان مردم باید حساس شود و سیاستگذاران، نمایندگان مجلس، مدیران اجرایی باید اطلاعات و تمرکز خود را روی مسائلی از این دست افزایش دهند، افزود: برگزاری همایش مسئولیت اجتماعی به تحقق این هدف کمک می‎کند.
رئیس سومین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت گفت: از فاز صفر و مقدماتی تا پیاده‎سازی پروژه، در تمام مراحل لازم است علاوه بر طرح فیزیکی و مشخصات تولید و سرمایه‎گذاری، آثار جانبی فعالیت‎ها را در نظر داشته باشیم و بخشی از منابع پروژه را به بحث مسئولیت اجتماعی اختصاص دهیم و مراقبت کنیم که آثار زیان‌باری گریبانگیر محیط پیرامونی نشود.
منوچهری یادآور شد: معمولا مطالعات عمیقی در حوزه مسئولیت اجتماعی انجام نمی‎شود و در بسیاری از مناطق همجوار نفت، مسئولان استانی و محلی بیشتر خواهان انجام پروژه‎های عمرانی هستند؛ در حالی‎که آموزش و بهبود زیرساخت‎های انسانی می‎تواند در درازمدت پیامدهای مطلوب‎تر و راهگشاتری به همراه داشته باشد.
وی گفت: در درجه اول، باید دولت به عنوان متولی تخصیص منابع به این مهم توجه کند و وزارتخانه‎ها، شرکت‎های دولتی، سازمان‎های وابسته به دولت و نهادهای عمومی و حتی شرکت‎ها و سرمایه‎گذاران بخش خصوصی، هر یک به سهم خود در این زمینه ایفای نقش کنند.

سومین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت، ۲۷ و ۲۸ تیرماه امسال در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار می‎شود.

[کد خبر:AJ22344]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب