«آینه جم»: مدیرکل بهزیستی استان بوشهر می گوید: چالش و آسیب اجتماعی مهمی که بیشترین تماس در این خصوص با مرکز اورژانس اجتماعی داریم در خصوص همسرآزاری است.

به گزارش «آینه جم»؛ خدیجه پوربهی در نشستی خبری به مناسبت هفته بهزیستی که با همکاری خانه مطبوعات استان در سالن همایش های اداره بندر برگزار شد، ادامه داد: پس از همسرآزاری، دو آسیب دیگر شامل زنان خشونت دیده و کودک آزاری می باشد که اورژانس اجتماعی تلاش می کند به این موضوعات ورود به موقع و تخصصی داشته باشد.

وی با اشاره به فعالیت این اورژانس با شماره تلفن 123 ادامه داد: غیر از شهر بوشهر که اورژانس سطح یک می باشد و قابلیت اسکان دارد، اورژانس شهرستان های دیگر سطح دو می باشند و در صورت نیاز به مداخله بیشتر آسیب دیدگان، آنها را به بوشهر منتقل می کنند.

پوربهی با اشاره به اینکه پنج مرکز اورژانس اجتماعی در شهرستانهای بوشهر، دشتستان، دشتی، گناوه و کنگان فعال هستند، افزود: قرار است سه اورژانس دیگر در شهرستانهای تنگستان، عسلویه و دیر به صورت همزمان در مردادماه افتتاح شود. دو شهرستان باقی مانده جم و دیلم نیز طی نیمه اول سال دارای چنین مرکزی می شوند.

همچنین در بخشی از این نشست خبری، علی غلامی معاون پیشگیری بهزیستی استان هم با اشاره به فعال بودن خط مشاوره تلفنی 1480 گفت: بیشنری تماس ها مربوط به مشکلات زوجین و اختلافات فردی می باشد که درخواست مشاوره دارند.

افزایش متقاضیان فرزند خواندگی در استان

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار «خلیج فارس» درباره وضعیت فرزندخواندگی در استان گفت: بهزیستی تنها نهاد متولی فرزندخواندگی است و متقاضی زیادی نیز برای واگذاری وجود دارد اما بسیاری از کودکان قابلیت واگذاری ندارند، چون بد سرپرست هستند و باید تا زمان خاصی نزد ما مانده شاید والدین به شرایط مطلوبی رسیدند و زمینه تحویل شان فراهم شد.

پوربهی با اشاره به اینکه برخلاف گذشته که خانواده ها برای فرزندخواندگی نگرانی هایی خصوصا از فضای جامعه داشتند، این شرایط بهبود یافته و حتی افرادی متقاضی داریم که خودشان فرزند دارند، گفت: کودکان با حکم قضایی وارد بهزیستی می‌شوند و همچنین با حکم قضایی نیز اجازه واگذاری به خانواده‌ها داده می شود که بهزیستی در این شرایط تلاش میکند تا بهترین گزینه را برای واگذاری از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای کودک انتخاب کند.

  وی گفت: اکنون متقاضی‌های زیادی برای دریافت کودک وجود دارد اما بچه‌های بی سرپرست امکان واگذاری دارد و به طور میانگین سالانه 25 تا 30 نفر مشمول فرزندخواندگی می شوند.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر در پاسخ به این سوال که آیا موارد فرار کودکان از مراکز وجود دارد یا خیر، بیان کرد: ما در بهزیستی مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست و بد سرپرست را داریم که نمی توانیم دور این مراکز سیم خاردار بکشیم یا به اجبار خدمات به افراد ارائه دهیم اما در صورت فرار کودکان با همکاری نیرو انتظامی، افراد را پیدا کرده و به مراکز باز می گردانیم.

خبرهای خوب درباره مسکن و اشتغال معلولان

خدیجه پوربهی در پاسخ به سوالی درباره مسکن معلولان گفت: براساس تفاهم نامه های موجود برای خانواده های دارای 2 معلول باید مسکن تهیه شود که سهم استان بوشهر از این تفاهم نامه 205 واحد مسکونی است.

پوربهی افزود: از این سهمیه تاکنون 96 واحد مسکونی به مددجویان جامعه هدف واگذار شده است و تلاش می شود بزودی مشکل مسکن خانواده های تک معلولی نیز در سطح کشور و استان برطرف شود.

مدیرکل بهزیستی استان همچنین درباره تعهد اشتغال امسال برای معلولان استان گفت: تعهد شغلی امسال بهزیستی استان 854 فرصت شغلی است که تلاش می شود بیش از این تعهد اقدام کنیم.

به گفته وی، در بخش اشتغال پارسال 860 فرصت شغلی برای معلولان فراهم شد که 10 مورد بیش از تعهد استان بود.

پوربهی درباره افراد زیرپوشش بهزیستی استان اظهار داشت: چهار هزار و 389 زن سرپرست خانوار و 20 هزار و 500 معلول و سالمند در استان بوشهر زیر پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند که از این تعداد نزدیک به 300 زن سرپرست خانوار توانمند و از چرخه حمایت بهزیستی خارج شدند.

[کد خبر:AJ22417]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب