آینه جم: اردوهای دانشجویی که بهانه آن "گردش علمی" است، از تحقیقات و پژوهش علمی به "سرگرمی" و ابتذال و اسکان مختلط در یک اتاق تبدیل شده اند.

اسکان دختران و پسران دانشجو در یک اتاق!

اردودانشجویی

به گزارش آینه جم:  مسئولان وزارت علوم تعداد تخلفات صورت گرفته در اردوهای دانشجویی را کم توصیف می کنند، اما یک حساب سرانگشتی و جستجوی اندک در سایت ها کافی است که ما را نسبت به وضعیت فرهنگی حاضر در دانشگاه ها و به خصوص اردوهای دانشجویی بیشتر آشنا کند.

در کنار برگزاری جشن ها، کنسرت ها و بعضاً شوی لباس در دانشگاه ها که فی النفسه امر پسندیده ای در محیط علمی دانشگاه نیست، اختلاط موجود در این برنامه ها بین دانشجویان دختر و پسر مسئله را حادتر می کند.

دانشگاه صنعتی بابل از جمله برگزارکنندگان اردوهای مختلط دانشجویی بود. این اردو که در ظاهر مجوز دانشگاه را داشت، در نهایت به دلیل وضعیت نابهنجار از سوی نهادهای مربوطه با مانع روبه رو شد و نا تمام به پایان رسید.
اختلاط در ارتفاعات!

اردوهای دانشجویی با عنوان مختلط جرم است و بر اساس اساسنامه وزارت علوم این نوع اردوها ممنوع است اگر چه ممکن است بعضی از دانشگاه ها دچار غفلت شوند و این اردوها را برگزار کنند و ما در صورت مشاهده با خاطیان برخورد خواهیم کرد.

برگزاری اردوی مختلط دانشجویی در ارتفاعات جیرفت با حضور دانشجویان دانشگاه پیام نور از دیگر اردوهای مختلط دانشجویی بود که طی دو سال گذشته برگزار شد؛ با این حال مسئولان این دانشگاه برگزاری این اردو را از سوی دانشگاه تکذیب کردند.

برگزاری جشن و پایکوبی مختلط از سوی یکی از کانون های دانشگاهی در دانشگاه صنعتی اصفهان، اردوی دانشجویی مختلط به بهانه پیاده روی از سوی دانشگاه علوم پزشکی بجنورد و برگزاری اردوی مختلط دانشجویی در دانشگاه صنعتی اصفهان از دیگر اردوهایی بود که با نام اردوی علمی و تحقیقاتی در فضایی کاملاً مختلط برگزار شد.

در این میان وضعیت فرهنگی واحدهای دانشگاه آزاد که پس از انتخابات 92 به طرز گسترده ای دچار تغییر و تحول شد در حوزه اختلاط و زیر پا گذاشتن هنجارها از دانشگاه های دولتی عقب نیفتاد.

در دانشگاه آزاد اردوهایی تفریحی بعضاً با حضور یک استاد و با عنوان علمی برپا می شد. برگزاری اردوهایی مانند اردوی مختلط دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد قائم شهر با حضور یکی از اساتید واحد با عنوان اردوی علمی، اردوی مختلط دانشجویی دانشگاه آزاد واحد دزفول و اردوی مختلط دانشگاه آزاد بجنورد به مقصد مجموعه تفریحی و گردشگری "بابا امان" با حضور یکی از اساتید دانشگاه از موارد این چنینی در فضای دانشگاهی کشور بود.

حکایت اردوهای مختلط دانشجویی به این دانشگاه ها ختم نشد. دانشگاه های بزرگی چون تهران و صنعتی امیرکبیر با نصب تبلیغاتی با عنوان اردوهای "اروپاگردی دانشجویی" ویژه نوروز، اردوی کوهنوردی توسط یکی از دانشکده های دانشگاه صنعتی امیرکبیر، اردوی مختلط دانشکده فنی دانشگاه تهران که پیش از این نیز برگزاری اردوی مختلط در این دانشکده مورد انتقاد بسیاری از دانشجویان بود، در کنار اردوی مختلط دانشجویان دانشگاه علم و صنعت از دیگر رفتارهای ناهنجار در فضای دانشجویی بود.

برگزاری حدود 12 اردوی مختلط دانشجویی طی یک سال گذشته پدیده ناخوشایندی است، اما این واقعیت وقتی تلخ تر می شود که باخبر شویم اخیراً اردوی مختلط 2روزه ای با عنوان اردوی علمی طی چند روز گذشته و در غفلت مسئولان دانشگاه با حضور یکی از اساتید پردیس دانشکده علوم دانشگاه تهران برگزار شده است.

مسئولان دانشگاه تهران در این ماجرا سکوت کرده و از پاسخگویی به افکار عمومی طفره می روند. در این اردوی به ظاهر علمی دانشجویان دختر و پسر در یک اتاق اسکان داده شده اند.

نظر رهبر انقلاب درباره اردوهای مختلط
برگزاری جشن و پایکوبی مختلط از سوی یکی از کانون های دانشگاهی در دانشگاه صنعتی اصفهان، اردوی دانشجویی مختلط به بهانه پیاده روی از سوی دانشگاه علوم پزشکی بجنورد و برگزاری اردوی مختلط دانشجویی در دانشگاه صنعتی اصفهان از دیگر اردوهایی بود که با نام اردوی علمی و تحقیقاتی در فضایی کاملاً مختلط برگزار شد.

برگزاری اردوهای مختلط دانشجویی در حالی است که رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعى از دانشجویان در 20 تیر 94 فرمودند: "یک مسئله، مسئله ی کنسرت ها در دانشگاه بود که دانشجوی عزیزی مطرح کردند که دانشگاه جای کنسرت نیست. راست است؛ این را من هم یادداشت کرده ام و جزو یادداشت های من، همین مطلب هست.

اینکه ما بیاییم دانشجوها را به خیال خودمان برای نشاط بخشیدن به محیط دانشجویی، به اردوی مختلط ببریم یا کنسرت موسیقی در دانشگاه تشکیل بدهیم، جزو غلط ترین کارها است."

ایشان افزودند: "برای تحرّک دانشجویی و تلاش دانشجویی و نشاط دانشجویی، راه های دیگری وجود دارد؛ آنها را به گناه نباید کشاند، آنها را به سمت شکستن پرده های تقوا -که خوشبختانه جوان متدیّن امروزی بر حفظ آن اصرار دارد- نباید کشاند؛ آنها را به سمت بهشت باید برد، نه به سمت دوزخ. بله، این کارها در دانشگاه ها اصلاً وجهی ندارد."
معاون وزیر: جرم است!

ضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز درباره اردوهای مختلط دانشجویی، با اشاره به مسئولیت سنگین وزارت علوم در حوزه فرهنگ می گوید: یکی از مهمترین مسئولیت های وزارت علوم در کنار بحث علم و دانش مسئله فرهنگ است که دانشگاهها نیابد در این موضوع سلب مسئولیت کنند.

به تازگی ما شاهد پدیده ای تحت عنوان اردوهای علمی مختلط در دانشگاه ها هستیم که خود به بزرگترین دغدغه خانواده ها تبدیل شده است. وقوع این اردوهای مختلط باعث تاسف است، اگر چه میزان ناهنجاری های اجتماعی در دانشگاه ها نسبت به محیط بیرون بسیار کمتر است اما همین مقدار نیز برای ما قابل تحمل نیست و با متخلفان نیز برخورد می کنیم زیرا ما به دنبال کاهش و نابودی ناهنجاری های اجتماعی در محیط امن و علمی دانشگاهها هستیم.

وی با ممنوع خواندن اردوهای دانشجویی خاطرنشان می کند: اردوهای دانشجویی با عنوان مختلط جرم است و بر اساس اساسنامه وزارت علوم این نوع اردوها ممنوع است اگر چه ممکن است بعضی از دانشگاه ها دچار غفلت شوند و این اردوها را برگزار کنند و ما در صورت مشاهده با خاطیان برخورد خواهیم کرد.

هاشمی با اشاره به اردوهای دانشجویی مختلط در خارج از محیط دانشگاه اظهار می دارد: ممکن است دانشجویان دختر و پسر در خارج از دانشگاه برای خود اردوهایی برگزار کنند که دانشگاه در این حوزه مسئولیت و اختیاری ندارد اما توصیه اکید ما به دانشجویان این است که در این اردوها شرکت نکنند.

تسنیم، میزان، شبکه خبر

[کد خبر:AJ16294]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب