77766666661.jpg

آینه جم: به بهانه ی روز جهانی تالاب ها

--_1_~1.JPG

این منطقه در ۳۲۰ کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر، در طول سواحل خلیج فارس در استان بوشهر در موقعیت جغرافیاییE  ´۴۰ ، ْ۵۲ و N  ´۲۵ ، ْ۲۷ در تراز ارتفاعی ۱۰ متر واقع شده است. این تالاب که یکی از زیستگاه­های با ارزش برای پرندگان آبزی و کنارآبزی در سواحل خلیج فارس محسوب می­ شود شامل مجموعه­ای از خورها، سواحل شنی و کفه­های گلی بین جزر و مدی و جنگل­های حرا است که بخشی از پارک ملی نایبند را تشکیل می­ دهد. این تالاب، زیستگاه زمستــان­گذرانــی منــاسبی برای پلیکان پاخاکستری Pelecranus  crispus و بـاکلان بزرگ Phalacorcorax  carbo می­ باشد.

تالاب نایبند نیز مجموعه­ای است از خورها، سواحل ماسه­ای و کفه­ های گلی بیــن جــزر و مدی همراه با جنگل­های حرا که تشکیل تالابی دائمی را داده ­اند. اقلیم منطقه، حاره ­ای تا نیمه­ حاره ­ای است و دمای هوا در ماه­های گرم سال به ۴۵ درجه سانتیگراد می ­رسد. خورهای متعدد، سواحل شنی وسیع، جنگل­های حرا و سواحل صخره­ای با حاشیه باریک ماسه­ای در ساحل جنوبی خلیج نایبند، زیستگاه­های این تالاب را تشکیل می­ دهند. وجود پوشش درختی حرا Avicennia marina، به­ خصوص در حاشیه خورها، از زیستگاه­های مهم این تالاب محسوب می­ شود.
منطقه نایبند با مساحت حدود ۲۲۵۰۰ هکتار در سال ۱۳۵۷ به­ عنوان منطقه حفاظت شده و سپس در سال ۱۳۸۶ با وسعت ۴۶۶۸۷ کیلومتر به عنوان پارک ملی خشکی – دریای معرفی شد که تالاب نایبند نیز بخشی از آن محسوب می­ شود و تحت حفاظت و نظارت سازمان حفاظت محیط زیست می ­باشد.

یکی از مهم­ترین تهدیدات عمده این تالاب در حال حاضر احداث جاده­ ای است که باعث خشک شدن بخشی از تالاب شده است و از دیگر تهدیدهای مهم این پارک ملی دریایی خشکی وجود منطقه نفتی و گازی عسلویه در مجاورت آن می باشد.
وجود جنگل­های حرا باعث شده است که بخشی از تالاب، زیستگاه مناسبی برای تکثیر و ازدیاد آبزیان باشد. بسترهای مرجانی، علفهای دریایی، جنگل­های حرا و همچنین بسترهای گلی، مـاسه­ ای و صخره­ای باعث تجمع کم­ نظیر بی­ مهرگان کفزی از قبیل سخت­ پوستان دریایی، ستارگان دریایی، انواع نرمتنان و کرم­های پرتار در بستر و منطقه بین جزر و مدی تالاب شده است. وجود تنوع زیستگاهی و تنوع گونه ­ای و چشم­ اندازهای ساحلی بی ­نظیر به همراه پوشش درختان حرا و آثار بجا مانده از بندر تاریخی در دماغه نایبند، جاذبه های توریستی با ارزشی ایجاد کرده است.

فون منطقه حفاظت شده نایبند
این تالاب محیط مناسبی برای زیست و تغذیه انواع بی­مهرگان، ماهی­ها و پرندگان (شامل برخی از گونه­های نادر) را فراهم آورده است. تالاب نایبند زیستگاه زمستان­گذرانی مناسبی برای پلیکان پاخاکستری Pelecanus  crispus ، گیلانشاه خالدار Numenius tenuirostris ، آنقوت Tadorna ferruginea ، کفچه نوکPlatalea  leucorodia و چندین گونه دیگر محسوب می­ شود. اطلاعات بیشتر در خصوص پرندگان این تالاب در جدول ۳-۳-۴۰ ذکر شده است. از مهم­ترین ماهیان این تالاب می­ توان به سنگسر، سرخو، شبه شوریده، زمین­کن، شورت، کفشک راست رو، ریش بزی و بیکوه نام برد. پستانداران عمده حول و حوش تالاب و تپه ماهورهای منطقه حفاظت شده نایبند را جبیر، قوچ و میش، کل و بز، روباه، شغال و خرگوش تشکیل می ­دهند.
تصویر ماهواره ای محدوده پارک ملی دریایی خشکی نایبند و موقعیت آن نسبت به عسلویه

فلور منطقه حفاظت شده نایبند
در سواحل گلی، پوشش گیاهی عمدتاً شامل درختان حرا Avicennia  marina ، گز Tamarix spp و سازو Carex  spp می­ باشد و مناطق حاشیه تالاب را گیاهان شورپسند فرا گرفته­ اند.

پلیکان
فهرست پرندگان ثبت شده در تالاب نایبند

بومی مهاجر عبوری تابـستان گذران زمستان گذران نام علمی نام فارسی ردیف
غیر جوجه­آور جوجه آور
Phalacrocorax   carbo باکلان بزرگ ۱
Platalea  leucorodia کفچه نوک ۲
Phoenicopterus  ruber فلامینگوی بزرگ ۳
Egretta gularis اگرت ساحلی ۴
Tadorna ferruginea آنقوت ۵
Limosa lapponica گیلانشاه حنایی ۶
Tringa cinerea آبچلیک نوک سربالا ۷
Larus  ichthyaetus کاکائی بزرگ ۸
L. ridibundus کاکائی سرسیاه ۹
Gelochelidon nilotica پرستوی دریایی نوک کلفت ۱۰
Sterna  caspia پرستوی دریایی خزر ۱۱
Pelecanus crispus پلیکان پاخاکستری ۱۲
Charadrius  alexandrinus سلیم طوقی کوچک ۱۳
C.leschenaultii سلیم شنی ۱۴
Calidris alba تلیله سفید ۱۵
Sterna  bergii پرستوی دریایی کاکلی ۱۶
S. bengalensis پرستوی دریایی کاکلی کوچک ۱۷
Falco  peregrinus بحــــری ۱۸
F. cherrug بالابان ۱۹
Francolinus  francolinus جیرفتی ۲۰
 پلیکان ۲

منبع: پاما

[کد خبر:AJ12689]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب