5436543zariwarkhabar.jpg

آینه جم، بعد از اعتراضات معلمان به وضعیت بد معیشتی در نهایت سال گذشته در آخرین جلسه هئیت دولت طرح رتبه بندی با شتاب هرچه تمام تر به تصویب رسید اگر چه بسیار پر طمطراق از آن نام برده شد از همان ابتدا گفته شد که جنبه تبلیغی دارد و با واقعیت امر بسیار فاصله دارد .

اگرچه بخشی از جنبه تبلیغی بودن و غیر واقعی بودن در زمان اجرای رتبه بندی در اول مهر مشخص شد اما چون مبلغی ناچیز به حکم اضافه شده بود کسی به غیر واقعی بون آن توجه نکرد اگر چه از ابتدا گفته شده بود که مبلغ 300 تا 800 هزار تومان اضافه خواهد شد و روز به روز کاسته شد تا در نهایت واقعیت به میانگین 200 هزارتومان تقلیل یافت اما به چه قیمتی ؟

گفت و گوی  « سایت صدای معلم » با اداره كل امور اداري و تشكيلات وزارت آموزش و پرورش در مورد احکام ارتقای شغلی همکاران و رتبه بندی معلمان در تاریخ ۹۴/۱۲/۲۴  به روشنی مشخص کرد که آموزش و پرورش به دنبال اعتراضات گسترده سال گذشته معلمان به ناچار و نه از روی میل و رغبت رتبه بندی جدید خود را از مهرماه  ۹۴ اجرا کرد و برای جبران هزینه ای که از این بابت بر دولت تحمیل شد قصد دارد با حذف اعمال رتبه و طبقه استحقاقی آن را جبران کند، به قولی از یک جیب می دهد و از جیب دیگر می گیرد.

به عبارت دیگر دستگاه آموزش و پرورش  دچار یک نوع بی برنامگی و از هم پاشیدگی درون سازمانی شده اند. 

 مهم قیمت رتبه بندی است :

رتبه بندی در ماهیت امر رتبه بندی نبود بلکه اصلاح ارتقا شغلی مندرج در قانون خدمات شغلی بود ولی قیمت آن بسیار گران بوده و در نهایت معلمان متضرر اصلی هستند  . گوشه دیگری از ضررمند بودن رتبه بندی در مصاحبه یکی از مسئولین امور اداری با  « صدای معلم  » فاش شد.

مقام وزارت خانه بیان کرده بود :

" کسانی که از اول مهر به رتبه عالی ارتقا یافته اند منتظر ارتقا نباشند زیرا با اجرای رتبه بندی دیگر شیوه ارتقا تغییر یافته و در واقع آن مبلغی که به عنوان رتبه بندی اضافه شده همان مبلغ ارتقا رتبه بوده زیرا و به نوعی تلویحی به نسخ ضمنی ارتقا شغلی اشاره کرد بود همچنین به فلسفه اجرای قانون نسبت به آینده و عطف به ماسبق نشدن اشاره کرده بود ."

حال حرف ما آن است رتبه بندی در صورتی اندک تأثیری داشت که مضاف بر ارتقا شغلی سابق باشد نه جایگزین آن .

اگر رتبه بندی شتاب زده مصوب سال گذشته جایگزین ارتقا شغلی باشد معلمان از دو جهت بازنده اند: 

اول اینکه رتبه بندی تغیر عنوان داده و اساسأ اجرا نشده و دومأ ارتقا شغلی را نیز از دست داده اند و به شدت متضرر شده اند ، برای نمونه نگارنده این متن از مبلغ 278 هزار تومان رتبه بندی بهرمند شده ولی از مبلغ 250 هزار تومان که در همان تاریخ می بایست بهره مند شوم، محروم شده ام.

با توجه به ناهماهنگی ها و ناهم وزنی ها  که از سوی وزیر و عوامل وزارتخانه در نحوه اجرایی طرح رتبه بندی  بارها در رسانه ها و جراید کثیر الانتشار نمود یافت،  از اول هم مشخص بود که این طرح از جهت اجرایی کارشناسی نشده اما به خاطر اعتماد  جامعه فرهنگی به دولت این اعتراضات دم بر نیاورد و سکوت اختیار شد، ولی مشخص شد که در دولت فعلی هم اراده ای برای حل مشکل معیشتی معلمان وجود ندارد.

مهم - جزئیات بخشنامه

معلمان یکی را انتخاب کنند :  « یا فوق‌العاده حقوق یا شرکت در «رتبه‌بندی حرفه‌ای معلمان!»

♦️جزییات پرداخت «فوق‌العاده ویژه» به فرهنگیان

 آموزش و پرورش تأکید کرده آن دسته از کارکنانی که از مزایای دریافت فوق العاده ویژه برخوردار می شوند، مجاز به بهره مندی از بخشنامه 123788 مورخ  25 / 6 / 1394 نمی شوند که بررسی ها نشان می دهد بخشنامه فوق مربوط به موضوع مهم رتبه بندی حرفه ای معلمان است و بر این اساس، بخشی از فرهنگیان باید بین حضور در مبحث رتبه بندی حرفه ای و برخورداری از فوق العاده ویژه، یکی را انتخاب کنند.

منبع: صدای معلم

[کد خبر:AJ14070]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب