آینه جم:نزديك به هشت سال ميباشد كه احداث اين مسير ريلي در دستور كار قرار گرفته است، اما متاسفانه، تاكنون از پيشرفت مطلوبي برخوردار نبوده است.
به گزارش آینه جم: تاريخچه احداث راه آهن در استان بوشهر به نزديک يک قرن گذشته باز ميگردد. در سال ۱۹۱۸ ميلادي، راه آهني از بوشهر تا برازجان به طول ۶۰ کيلومتر توسط انگلستان کشيده شد. اين خطآهن كه بيشتر جنبه نظامي داشت، واردات کالاي انگلستان را نيز از طريق بوشهر آسان مينمود. در پايان جنگ جهاني نخست، انگلستان پيشنهاد فروش اين راه آهن را به شهرداري بوشهر ارائه داد که متأسفانه بودجه شهرداري اين شهر تکافوي خريد آن را نکرد و اين مسير توسط سازندگانش جمعآوري و مصالح آن به بصره انتقال يافت.
يكي از اولين گامها در جهت اتصال بوشهر به شبكه ريلي كشور، در قالب مطالعات اتصال بوشهر به راهآهن جنوب به صورت راهآهن بوشهر ـ ماهشهر، در سال 1376 انجام پذيرفت. نتايج اين مطالعات نشان داد كه انتقال بار بندر بوشهر از طريق راهآهن جنوب كه خود در انتقال بار بندر امام بدليل وجود گلوگاه راهآهن درود ـ انديمشك دچار مشكلات فراوان و عدم ظرفيت ميباشد، امكانپذير نخواهد بود. از سوي ديگر ميزان مسافران جابجا شده مابين اين دو بندر به ميزاني نخواهد بود كه بتواند به تنهايي اين راهآهن را توجيهپذير سازد.
در ادامه، در سال 1382، مطالعات راهآهن شيراز- بوشهر انجام پذيرفت. نتايج مطالعات، نشان ميداد كه اتصال بوشهر به شبكه ريلي از طريق شيراز كه در ادامه مسير اصفهان- شيراز در نظر گرفته شده بود، داراي توجيه فني . اقتصادي مناسب ميباشد. اين محور به طول نزديك به 439 کيلومتر از ايستگاه راهآهن مرودشت آغاز و نهايتاً به شهرستان بوشهر منتهي ميشود. علاوه بر اين، انشعاب اهرم تا بندر عسلويه نيز به طول نزديك به 205 كيلومتر، سبب اتصال بندر عسلويه كه از اصليترين مناطق فعال در عرصه صنعتي و به ويژه پتروشيمي كشور ميباشد، خواهد گرديد. لذا مجموعا طول كريدور ريلي شيراز- بوشهر- عسلويه به 647 كيلومتر ميباشد.
اتصال مستقيم استان و بندر بوشهر به شبكه سراسري راه آهن، پوشش ريلي منطقه پارس جنوبي و تامين تقاضاهاي ترابري زيرساختهاي صنعتي اين منطقه، امكان توسعه زيرساخت ريلي در آينده جهت پوشش منطقه پارس شمالي و افزايش ايمني حمل و نقل در منطقه و كاهش مصرف انرژي از جمله اهداف اصلي در احداث اين محور مي باشد.
ميزان ترافيك پيشبيني شده مسافري و باري اين محور در افق طرح به 2 ميليون نفر و 6 ميليون تن بار ميباشد. از كل بار پيش بيني شده براي محور، نزديك به 30 درصد مربوط به صنايع نفتي و پتروشيمي منطقه عسلويه ميباشد. ميزان ظرفيت محور نيز در همان سال، معادل با 11 ميليون تن بار ميباشد.
بررسي وضعيت استان بوشهر، نشان دهنده ظرفيتهاي عظيم استان در جذب گردشگر و حمل كالاي داخلي و بينالمللي ميباشد. به عنوان نمونه ميتوان به موارد زير اشاره نمود.
وضعيت گردشگري استان بويژه در ايام خاص به صورتي است كه به شهادت آمار، استان بوشهر در سالهاي اخير در ايام نوروز رتبه دوم جذب گردشگر را در ميان تمامي استان هاي کشور دارا بوده است. پيشبيني سازمان گردشگري استان حاکي از اين است که در نوروز 95، حداقل پنج ميليون نفر گردشگر به استان بوشهر سفر کردهاند.
وضعيت حمل كالا در سطح استان بوشهر به گونهاي است كه در سال 1393 طبق سالنامه آماري حمل و نقل جادهاي، بيش از 9.5 ميليون تن كالا از مبدا/ به مقصد ساير استانهاي كشور (به جز كالاي درون استاني) توسط شيوه جادهاي جابجا شده است. اين پتانسيل سترگ باري بندر بوشهر، سبب شده است كه تردد قابل توجه حجم وسايل نقليه سنگين در داخل شهر بوشهر و جادههاي اين استان، باعث بروز مشكلات ايمني، افزايش تصادفات و مشكلات ترافيك در سطح شهر بوشهر و جادههاي مواصلاتي آن گردد.
اتصال بوشهر به شبكه سراسري راهآهن، علاوه بر موارد فوقالاشاره، ازديدگاه بينالمللي و تقويت كريدورهاي بينالمللي ترانزيت شمال- جنوب نيز حائز اهميت ميباشد. اتصال بنادر امام خميني، بوشهر، بندر عباس و چابهار، سبب ايجاد نوار سراسري ريلي بينالمللي در جنوب كشور شده كه عبور بارهاي بينالمللي در كريدور شمال- جنوب را ميسر ميسازد.
نزديك به هشت سال ميباشد كه احداث اين مسير ريلي در دستور كار قرار گرفته است، اما متاسفانه، تاكنون از پيشرفت مطلوبي برخوردار نبوده است. با توجه به پيشرفت اجرايي محور، برآورد منابع اعتباري مورد نياز براي اتمام طرح به قيمت سال 1392، بیش از 3 هزار میلیارد تومان براساس مستندات فرمهاي سرمايهگذاري شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور بوده است که امروز این رقم افزایش هم یافته است.
در انتها، انتظار ميرود اين خواسته و مطالبه به حق مردم شريف استان بوشهر مورد توجه جدی دولت و مجلس قرار بگیرد؛ مردمی كه علاوه بر خدمات شاياني كه تاكنون به اين مرز و بوم ارائه نمودهاند، پاسداران و ميزبانان شایسته پايگاه دستاوردهاي هستهاي كشور (نيروگاه اتمی)، پایتخت نفت و گاز کشور (پارس جنوبی) و پایانه صادرات نفت ایران (خارگ) بوده اند.
اکبر توسلی /جنوب نیوز
دیدگاهها
خوراکخوان (آراساس) دیدگاههای این محتوا