00000000000000000000000000000000000000000000000000000000007455218018838738044222.jpg

مرتضی درویشی| کارشناس روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر

آینه جم ؛ انجمن اولیا و مربیان سرمایه بزرگی برای آموزش و پرورش است و اگر بتوان از این سرمایه به خوبی استفاده کرد؛ می توان گام های مؤثری برای هماهنگی بین تعلیم و تربیت رسمی و غیررسمی به عنوان یکی از برنامه های مهم نظام تعلیم و تربیت کشور برداشت.

توسعه آموزش و عمیق بخشیدن به پرورش نسل آینده، وابسته به هماهنگی خانه و مدرسه است. از این رو مشارکت مردم برای توسعه و پیشرفت آموزش و پرورش ضروری و حتمی می باشد.

امروزه مدارس به عنوان پایگاهی با کارکردهای مختلف فرهنگی فعالیت دارند. در واقع تحقق بیشتر اهداف فرهنگی را باید در مدارس جستجو کنیم. مدرسه پایگاه تعلیم و تربیت، هنر، ورزش، آموزه های دینی، پیوند اولیا و مربیان و  سرمایه گذاری کشور در مسائل فرهنگی و اجتماعی است. به عبارت بهتر مدارس انتقال دهنده ارزش ها از حاکمیت به درون خانواده ها و بستر فرهنگ آفرینی هستند. فرد به صورت رسمی از ۵ تا ۱۷ سالگی در اختیار آموزش و پرورش است و شاکله شخصیتی و اجتماعی دانش آموزان در این ۱۲ سال ایجاد می شود.

وجه دیگر این یادداشت نقش خانه و خانواده در تحقق اهداف تربیتی و آموزشی فرزندان است. قطعا معلمان نمی‌توانند بدون مشارکت اولیا دانش آموزان را به شکل مطلوبی تربیت کنند و همان طور خانواده ها نیز باید بدانند بدون مدرسه و معلم همه عواطف و خواسته های یک جوان برآورده نمی شود. مردم باید حس کنند که بالاترین سرمایه گذاری بایستی برای فرزندان انجام شود کما اینکه در آموزش و پرورش نیز می گوییم: آموزش و پرورش وزارت و نهادی تولیدی است که تولیدش ارزشمندترین سرمایه کشور است.

همان گونه که عشق به معلمی رمز ورود به آموزش و پرورش است؛ عشق به مباحث تربیتی نیز باید سرلوحه خانواده ها قرار گیرد. خانواده باید به این آگاهی دست یابد که اصلاح رابطه بین کودک و والدین از طریق انجمن های اولیا و مربیان امکان پذیر است زیرا بسیاری از والدین متخصص روان شناسی و بهبود روابط با فرزندان نیستند و می توانند این موارد را در کلاس های "آموزش خانواده" و در مدارس فرا گیرند.

اینک اشاره به پیشینه انجمن اولیا و مربیان داشته باشیم.

انجمن اولیا و مربیان، یکی از تشکل های مردمی است که بیش از پنجاه سال از تأسیس آن در ایران می گذرد. این انجمن، بر اساس توصیه کنفدراسیون آموزش اولیا، وابسته به یونسکو با عنوان انجمن خانه و مدرسه در ایران تشکیل شد و از همان زمان، با نام انجمن های "خانه و مدرسه" به انجام وظایف خود پرداخت. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، انجمن خانه و مدرسه که نمایانگر همکاری دو کانون اثرگذار، به نام انجمن اولیا و مربیان بود، با بار فرهنگی و انسانی عمیق تغییر نام یافت تا امکان ارتباط همه جانبه میان اولیا و مربیان را تحکیم بخشد. بچه های ما آنگونه بزرگ می شوند که ما زندگی می کنیم. بنابراین از انجام هر گونه کوشش و هزینه برای بزرگی فرزندان نباید دریغ ورزید.

همکاری خانه و مدرسه مهم ترین راهکار تحقق نسلی بالنده و کامیاب است.

[کد خبر:AJ16858]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب