behzadisajjad1.jpg

آینه جم: تیم پارس جنوبی جم در فاصله یک هفته مانده به پایان لیگ یک قهرمان این بازی ها شد و به لیگ برتر صعود کرد. در حقيقت پارس جم در هفته سی و دوم برای اولین بار حضور در صدر جدول را تجربه کرد و در هفته سی و سوم لیگ هم با پیروزی مقابل استقلال اهواز قهرمان شد و به لیگ برتر صعود کرد دیروز هم جشن صعود را در ورزشگاه تختي جم و در ميان هلهله مردم، جوانان، مسئولين استان و نمايندگان مجلس برپا كرد.

آنچنان كه عادل فردوسي پور در كتاب فوتبال علیه دشمن (Football Against the Enemy) ترجمه كرده است؛ تاكنون اثرات فوتبال در ساختار اجتماعی و سیاسی کشورهای مختلف بسيار برجسته بوده است. استان بوشهر نيز در ليگ برتر فوتبال كشور فراز و فرودهاي زيادي داشته كه در اين مجال توان پرداختن به ابعاد تخصصي آن نيست و تنها از بعد جامعه شناختي آن نكته اي را بازگو مي كنم.

https://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/1396/02/12/139602120932296310700134.jpg

اگر بخواهیم نگاهی «پهنانگر» به ورزش فوتبال داشته باشيم نويسنده اين نوشتار معتقد است به لحاظ همبستگي اجتماعي  فوتبال خالق صحنه هاي كم نظيري بوده كه كمتر در ديگر پديده هاي جمعي شاهد بوده ايم.

در واقع مراحل اجتماعی شدن و فرم گیری اجتماعی به وسیله ورزش و به خصوص فوتبال اهميت زيادي پيدا كرده و همزمان اين ورزش توانمندی شکل دهی و باروری شخصیت افراد جامعه را دارد و همراه با خود سلامت جسم و روان يك جامعه را نيز تحت تاثير قرار مي دهد، به گونه اي كه بسياري از جامعه شناسان اين كاركرد ورزش فوتبال در جامعه را بارها مورد تحليل قرار داده اند.

https://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/1396/02/12/1396021209174640510699734.jpg

اما از نگاه نويسنده در استان بوشهر پديده فوتبال با همه نوستالژي وشادي هايي كه براي مردم اين سامان داشته است گرفتار تنش ها وسرخوردگي هاي عميق اجتماعي نيز بوده ودر حقيقت غافل از اثرگذاري و رويكرد همبستگي وجامعه شناختي خود دنبال ميشده است و نشانه هايي وجود دارد كه اصولا اين موضوع كمتر مورد اعتنا و توجه مسئولين استان قرار داشته است.

نشانه اول: به باور بسياري از صاحبنظران، ما تاكنون با بي تدبيري هايمان، فرصت هاي استثنايي زيادي را كه مي توانست فوتبال جنوب و بوشهر را در ميان باشگاههاي مهم كشور برند و برجسته كند از دست داده ايم و بلكه در ميان ناكامي هاي بدست آمده به همديگر نيز بي مهري فراواني داشته ايم.

به مزايده رفتن خانه مدیرعامل سابق شاهین بوشهر كه روزگاری تمام زندگي و آبروي خود را براي فوتبال استان گذاشته بود و اخيرا در رسانه ها بازتاب زيادي پيدا كرده بود تنها نمونه اي از اين بي تدبيري ها وبي مهري هاست. اگرچه اين موضوع با اقدام به هنگام نماينده جنوبي استان در مجلس شوراي اسلامي ختم به خير شد اما در اين بهبوبه مجيد حسيني كنگاني كه بسياري از مردم پيشرفت فوتبال استان را در برهه اي خاص به واسطه مديريت و تلاش وي مي دانند هميشه داستان هاي تلخي را از نوع برخورد مجموعه مديريتي استان و بخصوص رويكرد استاندار از اين موضوع دارد.

https://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/1396/02/12/1396021209174370210699734.jpg

فوتبال امری جهانی است و توانسته زبانی جهانی و مشترک بوجود آورد، اما به نظر مي رسد فوتبال استان ما نه تنها هنوز زبان و دل و رفتار ما را به نقطه اي مشترك جوش نداده است بلكه پارادوكس هاي عجیبی را به يادگار گذاشته است.

آيا همدلي و درك جامعه شناختي نماينده مردم جنوب استان كه فوتبال را يك پدیده و جلوه اي مدرن مي داند كه همبستگي اجتماعي مردم استان را تقويت مي كند نياز به همراهي و تلاش مضاعف ديگر مسئولين استان ندارد؟ سكينه الماسي در يكسال گذشته در كنار ديگر عملكرد خود علاوه بر اينكه با تدابير لازم اجازه نداد شخصيت هايي چون مجيد حسيني كنگاني بيش از اين ، مورد بي مهري قرار گيرند، در راه رسيدن فوتبال پارس جم به ليگ برتر نيز گام هاي مهمي برداشت.

نشانه دوم: پارس جنوبي جم به ليگ برتر راه پيدا كرده است و تنها چند ماه ديگر بايد در اين كارزار سخت ورزشي شركت كند. به لحاظ فني و تخصصي و شيوه چيدمان مهره ها و امكانات لازم صاحبنظران قطعا به موضوع خواهند پرداخت اما آنچه مورد دغدغه نويسنده است اينكه همت جمعي مسئولين در استان چقدر مي خواهد با مرور و درس گرفتن از مسايل تلخي كه در گذشته فوتبال استان پیش آمده به كنش هاي اجتماعي جوانان پيرامون فوتبال با نگاهي حرفه اي و توجه به ابعاد جامعه شناختي موضوع را واكاوي كنند؟

https://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/1396/02/12/1396021209174456110699734.jpg

از طرفي عملكرد برخي از نهادها مانند صداوسيمای استان و كم توجهي به شهرستان ها، رابطه‌ مركز - پيرامون‌ را در بسياري از موارد با بي اعتمادي همراه كرده است، طوری که در این فصل از پخش مسابقات تیم پارس جنوبی جم خودداری کردند، در حالی که می شد از مسیر تعامل و همکاری زمینه های رفع مشکلات فنی برای تحقق این خواسته را فراهم نمود.

شایسته است از فرصت پيش رو در راستاي اعتماد بيشتر مسئولين مركز استان و رسانه ها و صدا وسيما با شهرستان ها استفاده كرد و تيم پارس جم نیز مي بايست مورد حمايت يكپارچه كل استان باشد. اگر روزي نماينده جنوب استان در مجلس با كمك نهادها وسازمان هاي جنوبي به كمك مديرعامل سابق شاهين بوشهر رفت، همه انتظار دارند نمايندگان و نهادهاي مركز و شمال استان نيز در آينده با همه كاستي ها و شادي هاي مردم جنوب استان توآمان همراه باشند. امید که چنین باد

سجاد بهزادی

خلیج فارس

[کد خبر:AJ21445]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب