0682.jpg

آينه جم، پیشرفت رسوبات در اسکله صیادی نخل‌تقی باعث شده تا عمق این اسکله به حداقل برسد و تردد را برای لنج‌های صیادی و باری به‌منظور تخلیه و بارگیری با مشکلاتی روبرو کرده است.

به گزارش آينه جم، شهرستان عسلویه لقب پایتخت انرژی ایران را یدک می‌کشد ولی هنوز هم افراد زیادی در این شهرستان به کسب و کارهای قدیم خود مشغول هستند و وارد بازار کار در زمینه انرژی نشده‌اند.

صیادی یکی از شغل‌های مهم مردم شهرستان عسلویه از قدیم بوده است که هنوز هم افراد زیادی در این شهرستان به این امر اشغال داشته و از طریق صید و صیادی امرار معاش می‌کنند.

پای صحبت صیادان این منطقه که می‌نشینیم، حرف‌های بسیار زیادی دارند؛ از مشکلاتی که عرصه صنعت برای آنها ایجاد کرده و روزگارشان را سخت کرده تا حمایت‌هایی که از آنها دریغ می‌شود.

در این مجال تنها به بررسی یکی از مشکلات صیادان می‌پردازیم؛ یکی از موضوعاتی که تردد شناورهای صیادان این منطقه به‌ویژه در اسکله صیادی شهر نخل‌تقی را با مشکل مواجه کرده است آن هم پیشرفت رسوبات در منطقه اسکله صیادی است.

مشکلی که البته وعده‌هایی برای حل آن با  لایروبی اسکله‌ها تا پایان سال جاری توسط سازمان بنادر و دریانوردی داده شده است.

عمق اسکله به حداقل رسیده است

رئیس شورای شهر نخل تقی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اسکله صیادی بندر نخل تقی جزو طرح‌های ملی بود و در دوره دولت سازندگی احداث شد.

بوهندی نجفی افزود: به مرور زمان، رسوبات ناشی از استحصلال زمین توسط شرکت‌ها که در نزدیکی این بندر مشغول به فعالیت هستند به‌ طرف اسکله حرکت کرد و هم‌ اکنون عمق آب در آن به حداقل رسیده است.

وی اضافه کرد: بیش از ۳۰۰ شناور صیادی و باری در این اسکله فعالیت می‌کنند و بخش عمده مردم شهرستان عسلویه نیز از طریق دریا و شغل‌های صیادی و ملوانی امرار معاش می‌کنند.

رئیس شورای شهر نخل تقی با اشاره به پیشرفت رسوبات در منطقه اسکله صیادی بیان کرد: گسترش این معضل باعث از دست رفتن کسب و کار و نگرانی مردم منطقه برای گذران زندگی خود شده است.

نجفی در پایان از مسئولان درخواست کرد تا پیگیری‌های جدی در راستای حل مشکل پیشرفت رسوبات در منطقه اسکله صیادی نخل تقی داشته باشند و آرامش خاطر مردم این منطقه را فراهم کنند.

اسکله‌های شهرستان عسلویه لایروبی می‌شوند

فرماندار عسلویه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: زندگی و گذران امورات بخش قابل توجهی از مردم این شهرستان به دریا وابسته است و باید در گذران زندگی مردم این منطقه تسهیل کنیم.

عبدالله نادری تصریح کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته با سازمان بنادر و دریانوردی استان بوشهر، بعد از سال‌ها این اداره متولی امورات اسکله‌های شهرستان خواهد شد تا خدمت رسانی به مردم شتاب بیشتری به خود بگیرد.

وی با اشاره به مشکل قایق‌ها و لنج‌ها برای پهلو گرفتن در اسکله، تخلیه و بارگیری به خاطر نیاز به لایروبی گفت: با پیگیری‌ها و هماهنگی‌های صورت گرفته در چند ماه اخیر و همچنین توافق‌های صورت گرفته، لایروبی اسکله‌ها تا پایان سال جاری توسط سازمان بنادر و دریانوردی عملیاتی و انجام می‌شود.

نادری با بیان اینکه سیستم ایمنی و اطفای حریق اسکله‌های عسلویه پایین است، خاطرنشان کرد: افزایش ضریب ایمنی در اسکله‌های شهرستان تا پایان سال توسط سازمان بنادر و دریانوردی استان انجام خواهد شد.

ضرورت نگاه ویژه به مشاغل بومی

صیادان پایتخت انرژی کشور علی‌رغم میزبانی مطلوبی که از صنعت داشته‌اند، هنوز مزد خود را به خوبی نگرفته‌اند و امیدوارند صنعت که زمینه‌ساز برخی از مشکلات آنها است، در رفع مشکلات نیز گام بردارد.

در صحبت‌های صیادان این منطقه مشخص بود که حضور صنعت باعث کاهش دریافتی آنها از دریا شده است ولی وقتی از آنها می‌پرسم که روزگارتان می‌گذرد یا نه، پاسخ می‌دهد: خدا را شکر؛ راضی هستیم به رضای خدا.

امیدواریم مسئولان نگاه ویژه‌ای به شغل‌های سنتی و بومی مردم در این منطقه داشته باشند و نیازهای آنها تامین و مشکلاتشان رفع شود تا برای تامین معاش خود با مشکل روبرو نشوند.

گزارش:ابراهيم قيصري

[کد خبر:AJ10053]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب