000000000000000000009958855.jpg

آینه جم: با پایان زمان شکایت داوطلبان ردصلاحیت شده در هیات های اجرایی، اینک هیات نظارت استان (دفتر شورای نگهبان) بررسی صلاحیت کاندیداهای استان برای مجلس دهم را آغاز کرده است.

به گزارش « آینه جم»؛ در جریان بررسی هیات های اجرایی، صلاحیت همه 105 داوطلب باقی مانده در صحنه انتخابات مجلس در استان تایید شد، هیاتی که شامل فرماندار مرکز حوزه انتخابیه و معتمدان محلی می باشد و براساس استعلام از مراجع چهارگانه (دادگستری، نیروی انتظامی، اطلاعات و ثبت و احوال) صلاحیت داوطلبان را بررسی می کنند.

واکنش ها به تایید 100 درصدی داوطلبان مجلس در بوشهر

تایید 100 درصدی کاندیداهای استان در هیات اجرایی با واکنش منفی اصولگرایان مواجه شده و آنها طی یک هفته اخیر که از این ماجرا می گذرد، در رسانه های منستب به خود، با تکرار این موضوع که «برخی از تاییدصلاحیت شدگان در فتنه 88 نقش داشته اند»، عقیده دارند «اقدام هیات اجرایی برای این است که هزینه ردصلاحیت ها بر دوش شورای نگهبان بیفتد.»

این شیوه تحلیل در شرایطی است که باید پرسید وقتی دستگاههای مسئول گزارشی منفی درباره داوطلبان ارائه نکرده اند، چرا اصرار به کاهش شمار کاندیداها و ردصلاحیت هایی هست که در برخی دوره های انتخابات، هیات اجرایی با عناوین کلی و بدون ارائه مستند صورت می گرفته است؟

همین گلایه به صورت آشکار از سوی رییس هیات نظارت بر انتخابات استان نیز مطرح شد و حجت الاسلام حسین دشتی در نمازجمعه هفته پیش مرکز استان که خطیب آن بود، در بخشی از خطبه های دوم اظهار داشت: «کسانی که متعلق به احزابی بودند که اصل ولایت فقیه را برنمی‌تافتند، چطور تأیید شدند؟ این نظام به سادگی به‌دست ما نرسیده، اگر هر کس با هر دیدگاهی مسئولیتی بپذیرد، نشان از این است که این نظام جمهوری اسلامی نیست.»

نماینده ولی فقیه در سپاه امام صادق (ع) استان که ریاست دفتر شورای نگهبان را برعهده دارد، در پایان خواستار ان شد که «شورای محترم نگهبان با دقت و موشکافی بالا، شرایط کاندیداها را احراز و پای رهبری بودن آنها را تأیید کند.»

همچنین امام جمعه دلوار نیز به تایید صلاحیت 100 درصدی کاندیداهای مجلس در بوشهر اعتراض کرد و گفت: «در این دوره در استان بوشهر به‌صورت بی‌سابقه با بی‌دقتی و اغماض همه داوطلبان انتخابات را چشم بسته تایید صلاحیت کرده‌اند و بعد هم در رسانه‌ها از آن به یک رکورد برای استان نام برده شد. سوال این است که آیا استان ما در عرصه دیگری استعداد رکورد ندارد؟ چرا ما نباید در عرصه اشتغال و امثال آن هم رکورددار باشیم؟»

از طرفی شب گذشته قائم مقام و سخنگوی وزارت کشور که در برنامه «متن و حاشیه» شبکه سوم سیما حضور یافته بود، با بیان اینکه بوشهر تنها استانی است که تایید صلاحیت 100 درصدی کاندیداها داشته، اظهار داشت: «در اين خصوص با استاندار صحبت شده و وي تأکيد کرده که اين مورد، تصميم هيئت هاي اجرايي بوده است.»

آغاز تصمیم گیری هیات نظارت درباره 105 کاندیدای مجلس بوشهر

حالا پرونده 105 کاندیدای بوشهری مجلس دهم زیر دست هیات نظارت استان است که 5 عضو دارد و معمولا با چیزی که در هیات های اجرایی پیرامون رد یا تایید صلاحیت ها رقم می خورد، با خروجی هیات نظارت و شورای نگهبان تفاوت زیادی پیدا می کند.

اما پرسش اینجاست که وقتی هیات اجرایی براساس استعلام مراجع قضایی، امنیتی و نظامی و نیز شناختی که معتمدان روی کاندیداها دارند، تصمیم به تایید صلاحیت افراد می گیرد، شورای نگهبان با چه شیوه و پیشینه ای به ردصلاحیت این افراد می پردازد؟

ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان در برنامه ای تلویزیونی در پاسخ به این سوال می گوید: «در کنار استعلام مراجع قانونی، شورای نگهبان بررسی های دقیق روی سوابق گذشته داوطلبان و تحقیقات محلی انجام می دهد که در احراز صلاحیت نقش زیادی دارد.»

اما درباره جزییات تحقیقات محلی شورای نگهبان، تاکنون تنها چیزی که رسانه ای شده، پیشینه افراد درباره حوادث سال 88 و نظرات شان در این خصوص است که سخنگوی شورای نگهبان نیز آن را در احراز صلاحیت افراد موثر دانسته است.

با این حال برخی منابع خبری می گویند: علاوه بر حوادث سال 88 و نظرات کاندیداها درباره آن، گویا افرادی که مسئول تحقیقات محلی می باشند، سوالاتی درباره اعتقاد به ولایت فقیه، نظر کاندیداها درباره رییس دولت اصلاحات و آیت الله هاشمی رفسنجانی، مسائل خصوصی کاندیداها مثل شرکت در هیات های مذهبی، مسائل خانوادگی و ارتباط با نامحرم نیز جویا می شوند.

اما آنچه باعث نگرانی می باشد، اینکه چه راهکاری وجود دارد تا اگر اطلاعات مغرضانه ای در تحقیقات محلی داده شد، برای تایید صلاحیت ها افراد لحاظ نشود؟

به هرحال هیات نظارت بر انتخابات استان باید از امروز تا شنبه آینده 27 دی ماه پرونده داوطلبان کاندیداتوری مجلس را بررسی کرده و لیست مورد تایید خود نیز 28 دی ماه به فرمانداری های مراکز حوزه های انتخابیه ارائه دهد.

پس از آن نیز دو مرحله فرصت بررسی اعتراض ردصلاحیت شدگان در هیات مرکزی نظارت و شورای نگهبان پیش بینی شده تا سرانجام لیست نهایی کاندیداها در 26 بهمن به وزارت کشور ارائه شده و تبلیغات انتخاباتی آغاز شود.

اعضای هیات نظارت استان بوشهر چه افرادی هستند؟

به نوشته خلیج فارس؛ هیات های نظارت استان در شهریورماه امسال و براساس احکامی از سوی آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان تعیین شدند که شامل افراد زیر می باشد:

حجت الاسلام حسین دشتی، امام جمعه موقت بوشهر و نماینده ولی فقیه در سپاه امام صادق (ع)
حسین حیدری، فرهنگی بازنشسته
محمد حسن پور، رییس سابق نهضت سوادآموزی استان
سید اسماعیل هاشمی فرد، کارمند سابق امور اداری استانداری
فرید آقا، مسئول سابق امور حقوقی شعب بانک ملی استان

علاوه بر استعلام ها، برای تایید صلاحیت افراد تحقیقات محلی داریم

http://media.irna.ir/1394/13941020/81914768/81914768-70435951.jpgقائم مقام هیات نظارت استان بوشهر می گوید: براساس ماده 50 قانون انتخابات افزون بر نتایج استعلام های مراجع چهارگانه، تحقیقات محلی نیز یکی از معیارهای رسیدگی به صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی محسوب می شود.

حسین حیدری با اشاره به تایید صلاحیت 100 درصدی کاندیداهای استان در هیات اجرایی، در گفتگویی با خبرگزاری ایرنا موارد زیر را مطرح کرده است:

  • در بررسی هیات های نظارت، عوامل رد یا تائید صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی منطبق بر قوانین موضوعه و گزارش های موثر واصله توسط تحقیقات قابل استناد ملاک تصمیم گیری خواهد بود.
  • معیار و ملاک رسیدگی به صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی مطابق با قانون انتخابات مجلس براساس مواد 28،29و30 که دربرخی از آنها ویژگی های ایجابی و سلبی پیش بینی شده است مد نظر است.
  • اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی، ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه از مصادیق و ویژگی های ایجابی است که داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی باید از آنها برخوردار باشند.
  • نداشتن برخی مسئولیت های که داوطلبان باید شش ماه قبل از روز انتخابات استعفا داده باشند و وابستگان تشکیلاتی و هواداران احزاب، سازمان ها و گروههایی که غیرقانونی بودن آنها از طرف مقام های صالحه اعلام شده باشد از ویژگی های سلبی است که باعث می شود افراد را از داوطلب شدن نمایندگی مجلس محروم کند.
  • همچنین مشهورین به فساد و متجاهرین به فسق نیز از دیگر ویژگی های سلبی است که مانع از تائید صلاحیت داوطلبی افراد برای نمایندگی مجلس می شود.
  • باتوجه به اعلام نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی توسط هیات های اجرایی، بررسی مجدد صلاحیت ها در هیات نظارت از امروز (20دیماه ) آغاز و پس از اخذ نظر هیات مرکزی نظارت، نظر هیات یادشده روز 27 دیماه به فرمانداری ها برای اعلام به داوطلبان ابلاغ می شود.
  • کسانی که صلاحیتشان در هیات نظارت رد شود طبق تبصره سه ماده 52 قانون انتخابات به مدت 20 روز فرصت دارند شکایت خود را به شورای نگهبان تسلیم کنند. مدت 20 روز شورای نگهبان به شکایت های احتمالی دریافتی از داوطلبان رد صلاحیت شده رسیدگی می کند.
  • ممکن است کسانی که در دوره های گذشته صلاحیتشان تائید شده باشد در این مرحله صلاحیتشان از طرف شورای نگهبان احراز نشود که قانون گذار به این افراد فرصت داده است تا به مدت سه روز شکایت خود را به شورای نگهبان تسلیم کنند.
  • شورای نگهبان نیز هفت روز مهلت رسیدگی و اعلام نظر قطعی به وزارت کشور برای ابلاغ به فرمانداری ها دارد و فرمانداری های حوزه های انتخابیه نیز یک روز پس از جمع بندی و تهیه آگهی اسامی نامزدها را روز 28 بهمن ماه باید اعلام کنند.
  • مردم بیدار و هوشیار استان بوشهر همچون گذشته درانتخابات پیش رو نیز با حضور حداکثری حمایت مجددی به نظام و ارزش های انقلاب اسلامی انجام خواهند داد.باتوجه به شرایط داخلی و وضع پیرامونی لازم است که مردم حماسه حضور خود را در پای صندوق های اخذ رای بیش از پیش به منصه ظهور رسانند.
[کد خبر:AJ11799]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب