آینه جم:: یک مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان بوشهر نمونه گیری از مادران شیر ده در شهرستان عسلویه به منظور بررسی میزان آلودگی احتمالی را تایید کرد.

phpThumb_generated_thumbnail.jpg

به گزارش آینه جم: یک مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان بوشهر نمونه گیری از مادران شیر ده در شهرستان عسلویه به منظور بررسی میزان آلودگی احتمالی را تایید کرد.

به گزارش «آینه جم»؛ طی دو دهه اخیر و با رشد نامتوازن صنعت نفت و گاز در جنوب استان، همواره اهالی این مناطق در خصوص میزان آلودگی های زیست محیطی مرتبط با چنین فعالیت هایی نگران بوده اند و بارها خبرهایی درباره تاثیرات آن بر میزان مرگ و میر، شیوع برخی بیماری ها و خسارت به سواحل عسلویه و کنگان منتشر شده است.

به تازگی طرحی تحقیقاتی از سوی دانشگاه علوم پزشکی با هدف نمونه گیری از میزان سرب موجود در شیر مادران صاحب نوزاد در عسلویه انجام شده که ابهام درباره نتایج این بررسی و تازه شدن نگرانی قدیمی درباره آلودگی این منطقه را سبب شده است.

پایگاه اطلاع رسانی «خلیج فارس» نیز شنبه هفته جاری یادداشت "یوسف صفری" از اهالی این شهرستان را در همین زمینه منتشر کرده بود که وی خواستار ارائه توضیحات دانشگاه علوم پزشکی شده و انتشار نتایج این نمونه گیری شده بود.

در همین خصوص افشین استوار معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر در تماس با «خلیج فارس» توضیحاتی در این خصوص ارائه کرد.

این نمونه گیری برای بررسی تاثیر احتمالی آلودگی های عسلویه است

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی حسب وظیفه ذاتی اش در زمینه پایش موضوعات مرتبط با سلامت از طرح های تحقیقاتی حمایت می کند، بیان کرد: در همین زمینه طرحی تحقیقاتی در شورای پژوهشی دانشگاه با موضوع بررسی تاثیر آلودگی های صنعتی بر شیر مادران عسلویه تصویب و با همکاری مراکز بهداشتی آغاز شد.

استوار ادامه داد: هدف این بوده که پس از نمونه گیری، آیتم های موثر بر کیفیت شیر مادر و سلامتی نوزاد آنالیز شود، به طور مثال اگر غلظت خون در نمونه شاهد (مادران عسلویه) با نمونه همسان (خارج از منطقه آلودگی) تفاوت داشته باشد، این پیش فرض را تقویت می کند که آلودگی بر شیر مادران تاثیرگذاشته است و باید اقدامات بعدی را دنبال کرد.

به گفته وی، جامعه هدف این نمونه گیری فعلا شهرستان عسلویه است.

نتایج تحقیقات محرمانه نیست

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر درباره اینکه اهالی عسلویه خواستار اطلاع از نتایج این نمونه گیری ها برای اطلاع از وضعیت سلامتی شان خصوصا مادران شیر ده می باشند، گفت: نتایج این تحقیقات محرمانه نیست و پس از اینکه نهایی شد، در اختیار دستگاههای مسئول قرار می گیرد و امکان اطلاع رسانه ها از آن فراهم می باشد.

به گفته وی، این طرح تحقیقاتی با هدف بررسی مشکلات احتمالی بر سلامت مادران و نوزدان و سپس مداخله و پیگیری راهکارهای مربوطه دنبال شده است.

[کد خبر:AJ7740]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب