00000508.jpg

به گزارش آینه جم؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر اعلام کرد که 85 درصد از روان آب های حاصل از بارندگی های اخیر در استان بوشهر به دریا ریخته شده است.

این در حالی است که سال ها مسئولین استان بوشهر و شهرستان جم از احداث سدهای بزرگ و کوچک، شبکه های آبیاری، طرح های آبخیزداری و ده ها پروژه آبی سخن گفته و در این مسیر اعتبارات قابل ملاحظه ای نیز دریافت کرده اند.

متاسفانه عدم توانایی مسئولین استان در احداث زودهنگام طرح های آبی در کنار هدررفت آب های فراوان در سال های پربارش و به تبع آن ناتوانی در جمع آوری روان آب ها موجب شده تا هر چند سال با تکرار خشکسالی ها مردم نیز شاهد گرفتاری های بسیاری در حوزه آب از کشاورزی گرفته تا شرب و دیگر مصارف باشند.

امروز یکی از خبرگزاری های استان مطلبی از شاپور رجایی، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر منعکس کرد که بر اساس آن بیش از 200 میلیون مترمکعب روان آب حاصل از بارندگی های اخیر در استان به وجود آمد که متاسفانه درصد کمی از آن در سامانه های تغذیه مصنوعی یا سازه های آبخیزداری مهار و 85 درصد آن از دسترس خارج شد و به دریا ریخت.

به نوشته بوشهرنیوز؛ رجایی گفته بود که به طور متوسط درسال جاری بیش از 1.4 میلیارد مترمکعب نزولات جوی حاصل از بارش در استان بوشهر داشته ایم که 200 میلیون متر مکعب آن به صورت روان آب بوده است.

مسئولین پاسخ دهند
اکنون آیا مردم نباید از مسئولین استان گلایه مند بوده و از آنان پاسخ بخواهند چرا در سال های خشک به فکر ایجاد طرح های آبی موثر نیستند که در زمان ترسالی های بتوانند مانع از هدررفت میلیون ها متر مکعب اب شوند؟

آیا هدررفت میلیون ها متر مکعب آب در استانی مانند بوشهر که بسیاری از شهرهای آن در تابستان و زمستان گرفتار کم آبی و حتی بی آبی بوده و شهروندان استان در رنج و عذاب هستند، بی احترامی به مردم و نادیده گرفتن حقوق آنان به شمار نمی رود؟

براستی چرا مسئولین استان فاقد آینده نگری لازم هستند و به چه دلیل در فرصت های چندین ساله خود نتوانستند چاره ای برای ذخیره روان آب های سرگردان بیندیشند؟

بی تدبیری هایی که مردم را ناامید می کند
آیا چنین بی تدبیری هایی باعث ناامیدی در بین مردم نمی شود؟ آیا مردمی که چنین هدررفت هایی از بزرگ ترین و مهم ترین نعمت الهی را می بینند در مقابل تبلیغات مسئولین به ویژه در تابستان و در زمان خشکسالی ها درخصوص صرفه جویی و مصرف بهینه واکنش منفی نشان نمی دهند؟

به هر حال؛ سال زراعی امسال بسیار پربارش و پرآب تر از همیشه برای استان بوشهر آغاز شد و اگرچه مردم استان از نزولات جوی بسیار شادمان بودند اما اکثر آنان شگفت زده و متعجب ماندند از این که چرا در این استان یکی از گران ترین و مهم ترین موهبت های الهی یعنی آب به این راحتی و آسانی به هدر می رود؟ آب هایی که قطره قطره آن ها در سال های خشک و در زمان وقوع خشکسالی ها می تواند از رنج ها و آلام شهروندان استان بکاهد و گرفتاری ها را تا حدود زیادی کاهش دهد.

http://s3.picofile.com/file/8222013776/IMG_20151110_113040.jpg

http://s3.picofile.com/file/8222013718/20151110_114237.jpg

[کد خبر:AJ9994]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

+3 # جوهری جمی 1394-08-29 12:39
درود بر سردبیر محترم. اما چه سود که در بین بیشتر مسئولین محترم نه دیده بینایی یافت میشود و نه گوش شنوایی. با کمال تاسف این مشکلات مدیریتی در استان بوشهر از جاهای دیگر بیشتر و حاد تر است و شگفت اینکه آقایان فقط به میز و منصب موقت چشم دوخته اند و برای این مناصب بعضا کیسه های دائمی دوخته اند. لطفا به این فرمایش مولی امیر المومنین اندکی توجه بفرمایید که فرمودند اگر پست و مقام ماندگار بود به من و تو نمی رسید. بلایا و فجایعی که صنعت نفت بر سر منابع آب و به طور کلی زیست بوم و سیستم اکولوژیک این منطقه(جم) آورد کمتر از یک حمله نطامی و جنگی ویرانگر نبوده و نیست و بازهم جالب است الان که کارد نیز به استخوان رسیده برخی مسئولان محترم عین خیالشان نیست. آقایان بدانید و آگاه باشید که علاوه بر عطش و بی آبی و زجری که مردم می کشند اگر فکر عاجلی نکنید در آینده ای خیلی نزدیک شاهد نشست زمینها و ساختمانها خواهیم بود و خطرات جانی به شدت ممکن است جان ساکنان منطقه را تهدید کند.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # شهروند 1394-08-30 09:59
من نمیدونم کی باید تو این زمینه جوابگو باشه اقای رجایی شما که مدیر عامل سازمان اب هستید وظیفه تان چیه که با روحیه ای باز میگویید این حجم اب از استان به دریا ریخته پس شما چکاره اید و دل خوش کردید که تو راس قرار دارید جذب اعتبار برای این کار مگر از وظایف جنابعالی و سازمان شما نیست باید اینقدر درایت داشته باشید که برای استانی که این همه درامد ارزی برای کشور داره چندتوانی اعتبار بگیرد برای ساخت پروژهایتان توی شهرستان جم که دولت مصوب کرده بیش از 100 میلیارد باید صرف سد سازی و ابخیزداری بشه تا حالا چند ساخته شده
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب