002347608763.jpg

 

 

آینه جم: محمود منصوری | کارشناس علوم سیاسی

سالهاست طرح نمایندگان و لایحه دولت به مجلس و بالعکس ارائه می شود و حتی برای چندیدن بار طرح افزایش نمایندگان در صحنه علنی به تصویب می رسد، با واکنش منفی دولت مواجه شده!

طوری که دولت به بهانه بار مالی که ایجاد می شود زیر بار افزایش تعداد نمایندگان در مجلس نمی رود. حتی در مواردی نمایندگان هم مخالف با طرح تصویب شده و لایحه دولت به مجلس شده اند.

نزدیک به چهار دوره است که طرح افزایش نمایندگان در حوزه های انتخابیه در مجلس پیگیری می شود و در اخر به نتیجه ای نمی رسد و کماکان این طرح و لایحه مسکوت مانده و اجرایی نشده است!

سخنگوی وزارت کشور در مخالفت با این طرح نمایندگان، عدم انطباق آن با سیاست های کلی و اصول قانون اساسی دانسته است.

در حالی که اصل شصت چهارم قانون اساسی این اجازه را داده هر 10 سال یکبار، 20 نماینده به مجلس اضافه شود.

سه عنصر سیاسی، جغرافیایی و جمعیت در افزایش نمایندگی یک حوزه تاثیر زیادی دارد.

چرا حوزه آبادان سه نماینده در مجلس دارد؟

شهر آبادان از بدو تولدش؛ نور چشمی دربار شاهان پهلوی بود، همین توجه و عنایت، موجب رونق پرسرعت و چشم گیر آبادان شد.

 امتیازات ویژه باعث شد در بخش رفاه اجتماعی و تاسیسات پیشرفته شهری، بازاری مطمئن برای کسب کار و تجارت، کشاورزی و صنعت شود.

با ایجاد پالایشگاه نفت در این شهر و توجه ویژه به گسترش صنعت نفت و تاسیسات بندری مرتبط از سوی دولت مرکزی موجب شد آبادان ره صد ساله را در اندک زمانی بپیمایید.

گفتنی است آبادان در مجلس شورای ملی هم همیشه دارای سه نماینده بود، و هم اکنون در مجلس شورای اسلامی این سه سهمیه و صندلی برای این شهرستان حفظ شده است!

عروس خلیج فارس از مناطق آزاد بازرگانی (منطقه آزاد تجاری- صنعتی اروند) در 53 کیلومتری خلیج فارس در نزدیکی مرزهای عراق و کویت جای گرفته است. این شهر همچنین دارای فرودگاه و بندر است و به دلیل داشتن پالایشگاه نفت و پتروشیمی و هم مرزی با کشور عراق از زمان جنگ جهانی دوم یکی از مهمترین شهرهای خاورمیانه و ایران بوده است.

جمعیت فعلی آبادان حدود 300 هزار نفر است و به دلیل و جود پالایشگاه و پتروشیمی، بندر آزاد تجاری شده و از امکانات خوبی مردم این شهر برخوردار هستند.

از دیگر امتیازات آبادان به دلیل حضور پالایشگاه و پتروشیمی موارد زیر است:
منطقه آزاد تجاری- صنعتی اروند
باشگاه صنعت نفت آبادان
فرمانداری ویژه آبادان
صدا و سیمای آبادان
سینما شیرین آبادان
نیروگاه سیکل ترکیبی آبادان
بیمارستان امام خمینی آبادان

یک بام و دو هوا !

چرا حوزه "کنگان" در مجلس سه یا بیشتر از سه نماینده نداشته باشد؟

انتخابات مجلس یازدهم در حالی در دوم اسفندماه 98 برگزار می شود که کماکان حوزه "دیر، کنگان، جم و عسلویه با پتانسیل مثال زدنی، و انبوه ذخایر گاز و پتروشیمی موجود بی گمان و بدون تردید بزرگترین منطقه ویژه اقتصادی ایران این حوزه به مرکزیت کنگان است.

نگارنده قصد ندارد چالشی در تعداد نمایندگان حوزه آبدان ایجاد کند و شاید مجلس این تعداد نمایندگان آبادان را تعدیل بدهد.

عدالت در کلام ما این است. اگر آبادان با این ظرفیت موجود توانسته سه نماینده در مجلس شورای اسلامی داشته باشد. چرا حوزه ما در شرایط فعلی که مهمترین حوزه انتخاباتی کشور بی گمان به دلیل کیفیت اقتصادی برتر در خاورمیانه معرفی شده و از لحاظ استراتیژیک و حتی نظامی به دلیل حضور در طول خلیج همیشه فارس قرار گرفته، کماکان فقط یک نماینده در مجلس شورای اسلامی داشته باشد؟!

گام دوم انقلاب و سند چشم انداز توسعه کشور

اگر مسوولان کشور بر این باور هستند و می خواهیم در گام دوم انقلاب، سخنان حکیمانه و راهگشای درهبر انقلاب را در عدالت محوری، همچنین چشم انداز برنامه پنج ساله توسعه ششم، را سرلوحه و چشم انداز قرار دهیم، و بی عدالتی های موجود را به فراموشی بسپاریم و نادیده بگیریم، باید توزیع عادلانه معرفت و ثروت را یک اصل در برنامه های

موجود و آینده بگنجانیم، و حق مسلم مردمان نجیب استان بوشهر را در همه ی حوزه ها، به این خطه زرخیز و سرزمین الماس ها برگردانیم، آن زمان است که گام دوم انقلاب به فرمایش رهبری، در مسیر واقعی و عادلانه خود گام خواهد برداشت.

قیاس مع الفارق

اگر بخواهیم داشته های موجود آبادان با حوزه" دیر، کنگان، جم و عسلویه"  را با هم مقایسه کنیم دقیقا قیاس مع الفارق است!

افکار عمومی کشور و مسوولان نظام به بخشی کوچکی از ویژگی ها و پتانسیل این چهار شهرستان توجه کنند!!!

24 پالایشگاه را اندازی شده در مجتمع گاز پارس جنوبی
36 پتروشیمی فعال در صنایع پتروشیمی
درآمد 50 میلیارد دلاری برای اقتصاد کشور فقط در یک سال!
درامد 400 میلیارد دلاری فقط در مدت زمان 8 سال از سال 90 تا 98 برای اقتصاد کشور
نیمی از اقتصاد کشور را حوزه ی " دیر، کنگان، جم و عسلویه، برای کشور تامین می کنند!
داری 5 بندر فعال و بزرگترین بندر صیادی کشور بندر دیر
پارس شمالی با ظرفیت مثال زدنی که کماکان حتی شروع به کار نکرده!
خط مرز دریایی خاص 210 کیلومتر
قدیمی ترین بندر تاریخی ایران بندر سیراف

چه باید کرد؟
     
فقط در مجلس ششم بود که مرحوم شیخ عبدالله حاجیانی نماینده وقت این حوزه به مسوولان نظام و مجلس نشینان این ظرفیت را گوشزد کرد و مقایسه ای داشت در مورد ظرفیت نمایندگی حوزه جنوب استان بوشهر در مقایسه با حوزه آبادان، بعد از آن بود که دیگر " بانگ مرغی بر نخاست!"

نمایندگان ادوار و فعلی به ترتیب، مجلس هفتم، قیصر صالحی، مجلس هشتم عسکر جلالیان، مجلس نهم شیخ موسی احمدی، و مجلس دهم سکینه الماسی، هیچ زمان از ارتقاء نمایندگی و افزایش کرسی در این حوزه طرحی مدون در مجلس ارائه نداده اند.

امیدواریم نماینده فعلی مجلس و نماینده آینده مجلس یازدهم از این حوزه هر کسی که به مجلس راه یافت، شرایط را توسط نخبه ها و کارگروه های که ایجاد می کند، مهیا و کارشناسی کند و به کمیسیون های مربوطه برساند و با تصویب آن، این طرح را به صحن علنی مجلس و در معرض دید و با آرا نمایندگان به تصویب برساند تا این موضوع مهم و حیاتی به سرانجامی در خور توجه و مفید برسد.

ما کماکان در مجلس آینده یعنی مجلس یازدهم هم فقط یک نماینده در صحن علنی مجلس خواهیم داشت و مجموع نمایندگان استان بوشهر کماکان در عدد چهار ترمز خواهد کرد! یعنی یک استان به این اهمیت و ویژگی های خاص، فقط یک نماینده از شهرستان آبادان بیشتر خواهد داشت؟!

اما امیدمان را از دست نخواهیم داد و کماکان بر این خواسته ی به حق خود پافشاری خواهیم کرد، تا زمانی که عدالت جاری شود.

همه فعالین سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حوزه رسانه ای استان، و مسوولان استانی، و همه ظرفیت های موجود و نیروهای انسانی استان در کشور باید بسیج شوند و از ظرفیت خود در بهبود این شرایط کمک کنند و با تشکیل کارگروه های منسجم و مرتبط با حوزه ی نمایندگی، و به امید ارتقاء نمایندگان در استان بوشهر قدم مفید و موثری برداریم.

پیشنهاد ما تنها به حوزه جنوب استان ختم نمی شود، حتی این ظرفیت را در شمال استان بوشهر می بینیم و اعتقاد داریم حوزه جداگانه ای به مرکزیت دیلم و گناوه و انتزاع آن از حوزه مرکز استان واجب و ضروری است. تا تنها مرکز استانی در کشور که کماکان با دو شهرستان گناوه و دیلم در نمایندگی شریک می باشد، مثل بقیه مرکز استانهای کشور یک نماینده در مجلس داشته باشد.

و کماکان این انتظار معقولانه و عدالت محور برای چهار شهرستان جنوبی استان بوشهر قائل هستیم که سه یا چهار نماینده در مجلس دوازدهم داشته باشند.

همچنین درخواست به حق و علمی و در راستای توسعه بنادر موجود، و محرومیت زدایی در جنوب استان بوشهر و گشایش اقتصاد فیمابین این چهار شهرستان و کشورهای خلیج فارس، در راستای توسعه همه جانبانه، باید دستکم یکی از این بندرها بندر آزاد تجاری شود. شاید مرهمی باشد بر دل زخم دیده حدود 100 هزار نفری که در استان بوشهر قدم بر الماس های صیقل نخورده می گذارند و کماکان جهت تکفل کمیته امداد و بهزیستی استان بوشهر قرار دارند!

ضمنا صدا و سیمای مستقل و فرمانداری ویژه برای جنوب استان بوشهر پیشکش!!

 

** خلیج فارس

[کد خبر:AJ29765]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

+1 # انارستانی 1398-07-29 09:31
دل خوش سیری چند
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # غلومی 1398-08-05 19:25
سیاهی لشکرنیاید به کار/یکی مرد جنگی باز صدهزار
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب