01445.jpg

 

آینه جم: مرحله دوم یارانه «فجرانه» در شرایطی برای سرپرست خانوار شارژ شده که متقاضیان مجبورند برای خرید کالا، بیشتر از اعتبار دولت، خودشان از جیب هزینه کنند.
به گزارش آینه جم؛ مرحله اول این طرح از 17 بهمن به مدت یک ماه اجرایی شد تا جدا از یارانه نقدی، بابت هر عضو خانوار 220 هزار تومان یارانه در حساب سرپرست خانوار اختصاص یابد.
این طرح در شروع با استقبال زیادی مواجه و طی هفته های نخست صف هایی مقابل فروشگاهها شکل گرفت.
ابهام مهم درباره فجرانه
اما پرسش مهمی که در مرحله اول طرح فجرانه مطرح شد، اجبار مردم به پرداخت هزینه مازاد بر اعتبارشان برای برخورداری از این یارانه بود.
فروشگاههای محلی و کوچک به واسطه خلوت تر بودن و هم به دلیل اینکه الزامی به تطبیق موجودی کالا با کالاهای فروخته شده به مشتری نداشتند، با دریافت 100 تا 200 هزار تومان بابت هر عضو خانوار، اعتبار طرح فجرانه آنها را آزاد کرده و اعلام می کردند هر کالایی تمایل دارند می توانند خرید کنند.

 

در فروشگاه های بزرگ که صدور هر فاکتور فروش باید با تغییرات موجودی کالا هماهنگ باشد فقط باید 11 قلمی که در سبد کالابرگ اعلام شده به مشتریان فروخته می شد. به عنوان مثال در یک فروشگاه محلی فروش نوشابه به جای شیر با وجود اینکه از منظر طرح کالابرگ تخلف بود، انجام می شد که به عنوان همراهی با مردم بود، اما در فروشگاههای زنجیره ای سخت گیری بیشتری وجود دارد و در نتیجه پرداختی مردم بابت فجرانه بالاتر می رود، بنابراین از این طرح در زنجیره ای ها استقبال زیادی نشد و عمده ازدحام در مغازه های کوچک بود.

افزایش پرداختی مردم در فجرانه دوم

اما در مرحله دوم فجرانه که از 18 اسفند اجرایی شده، در شرایطی که دولت بابت هر عضو خانوار 220 هزار تومان اختصاص می دهد، مغازه ها می گویند برای برخوداری از این اعتبار باید 230 هزار تومان نیز از کارت شخصی تان پرداخت کنید، یعنی رقمی بیشتر از یارانه دولت!

مشابه جدولی که در ادامه می بینید، مثلا خانوار یک نفره که اعتبار فجرانه وی 221.450 تومان است، باید 278.500 تومان هم از کارت سرپرست خانوار بگذارد تا فجرانه وی فعال و امکان خرید برایش فراهم شود.

یا خانوار 4 نفره که سهم فجرانه وی 882.800 تومان است، باید 917.200 تومان هم از کارت سرپرست خانوار کسر شود.

بررسی های میدانی خبرنگار  ما  از برخی فروشگاههایی که مرحله دوم فجرانه را اجرا کرده اند، حکایت از آن دارد که برخی شهروندان وقتی متوجه می شوند باید بیشتر از رقمی که اعتبار دارند از جیب بدهند، دست خالی فروشگاه را ترک می کنند.

برخی نیز پرداخت چنین ارقامی بابت هرخانوار در شرایط سخت اقتصادی را دشوار می دانند و از خیر خرید طرح فجرانه می گذرند.

اظهارات مدیرکل رفاه بوشهر درباره ابهام متقاضیان

مدیرکل کار، تعاون و رفاه استان در گفتگو با خلیج فارس می گوید: اجرای مرحله دوم طرح فجرانه از ۱۸ اسفند شروع شده و به مدت یک ماه ادامه دارد.

مصدق کشاورزی درباره گلایه مردم بابت هزینه مازاد بر برخورداری از یارانه فجرانه اظهار کرد: دولت برای حمایت از سفره خانواری که در دهک های 1 تا 7 هستند، 11 قلم کالا را مشمول حمایت قرار داده که مجموعا رقم آن در بازار برای هر عضو خانوار 743 هزار تومان می شود، اما دولت 523 هزار تومان آن را تقبل کرده و مابقی توسط خانوار پرداخت می شود.

کشاورزی افزود: البته الزامی نیست که مردم حتما باید همه رقم اعتباری شان را هزینه کنند. من خودم هم یارانه بگیر و مشمول این طرح هستم، مثلا حبوبات و گوشت که رقم بیشتری از سوی دولت در فجرانه پوشش داده شده، در این مرحله استفاده کرده و تخم مرغ و روغن چون سهم پرداختی از جیب مردم بیشتر است، انصراف دادم.

80 درصد بوشهری ها مشمول فجرانه شدند

به گفته مدیرکل کار و رفاه بوشهر، 80 درصد بوشهری ها معادل 180 هزار سرپرست خانوار مشمول مرحله اول فجرانه شدند.

وی ادامه داد: بابت مرحله اول فجرانه در بهمن، دولت 120 میلیارد تومان به حساب مغازه داران و فروشگاههای استان بوشهر اختصاص داد که اگر هزینه پرداختی از سوی خانوار را هم به این رقم اضافه کنیم، عدد بسیار درشتی در استان ناشی از فجرانه به گردش درآمده است. در مرحله دوم هم کمترین مشکل در استان داشته ایم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره افرادی که مرحله اول فجرانه را استفاده نکرده اند؛ اظهار داشت: مرحله اول به مدت یک ماه تا 17 اسفند قابل برداشت بود و پس از آن امکانپذیر نیست، ولی می توانند در فرصت یک ماهه تا 17 فروردین از فجرانه دوم استفاده کنند.

 

* خليج فارس 

[کد خبر:AJ44996]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب