000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000005845796913315966514104.jpg

 

 

 

 

آینه جم-سجاد بهزادی 
سرهنگ یونس دهقانی؛ فرمانده انتظامی شهرستان جم به تازگی در مصاحبه با خبرنگاران‌، با انتقاد از شهرداری شهر جم، وضعیت برخی خیابان های شهر و کیفیت آسفالت ها و دست اندازها، گفته است "دست اندازها، امنیت روانی فرد را مختل می کنند. چرا که هر دست انداز، با ضربه به خودرو، هزینه ای را به مالک تحمیل می کند که باعث سلب امنیت روانی فرد می شود."
انتقاد جناب سرهنگ، انتقاد درست وبجایی است و ما به احترام او کلاه را از سر برمی داریم؛ اما ذکر چند نکته وسوال از ایشان هم خالی از لطف نیست.
▫️نخست: 
جناب سرهنگ؛ روان جامعه امروز ایران و به دنبال آن شهرستان جم به خاطر مسئله های مهم تری مختل است؛ به طوری که ناامنی به خاطر سرعت گیرها و کیفیت آسفالت ها در اولویت های بعدی قرار می گیرد. 
همان طور که می دانید سارقان جامعه، امروز آن قدر احساس امنیت می کنند که به قول سردار احمدرضا رادان فرمانده فراجا " تلخ است، اما دزدی به شغل تبدیل شده است". پس مردم از شما می خواهند آن ناامنی را هدف قرار دهید که خودتان و نیروهای تحت امرتان مسئول مستقیم آن هستید. ناامنی و "احساس ناامنی" شهروندان به خاطر سرقت و دزدی.
به عنوان مثال و مطابق آماری که از حضرتعالی منتشر شده است"در سال ۱۴۰۲ شهرستان جم دستگیری سارقان از ۱۱۰ نفر به ۱۲۰ نفر رسید و شاهد افزایش ۱۸۳ درصدی میزان کشفیات سرقت در سال جاری به نسبت گذشته بوده ایم." این در حالی است که گفته می شود"سرقت در سال گذشته در کل کشور ۸ درصد کاهش یافته است." آیا این آمار به این معنی است که نسبت ناامنی در شهرستان جم در مقایسه با کل کشور، نگران کننده تر و روندی صعودی تر داشته است؟ آیا می دانید از شهر جم در گذشته به دلایل مختلف که هدف این یادداشت نیست، همواره به عنوان امن ترین شهر استان بوشهر یاد می شده است؟
▫️سخن دوم:
  
همچنین اظهار تاسف کرده اید که "در زمینه آسیب های اجتماعی شهرستان کم کار شده است." این هم حرف درستی است و ما به احترام شما کلاه را از سر بر می داریم؛ اما جناب سرهنگ؛ همان طور که می دانید یکی از مهم ترین زمینه هایی که بسیاری از آسیب های اجتماعی معلول آن است " احساس ناامنی" در جامعه می باشد. اگر یک سرعت گیر به میزانی معین روان راننده را مختل می کند، روان جامعه به خاطر نگرانی از ناامنی های احتمالی، هزاران بار پریشان تر است.
جناب سرهنگ،علیرغم زحمات جنابعالی و دستگاه های امنیتی شهرستان، امروز بسیاری از شهروندان یا حداقل یک بار به طور مستقیم با ناامنی و سرقت اموال خود روبرو بوده اند و یا احساس ناامنی از وقوع چنین حادثه ای را برای خود متصور هستند.درصدی از این احساس ناامنی برای هر جامعه ای طبیعی است. اما تلاش کنید "احساس ناامنی" در جامعه روز به روز از همین میزان هم که هست کاهشی تر شود. "احساس ناامنی" بدتر از ناامنی است.وقتی فرد احساس می کند در هاله ای از ناامنی زندگی خود را به سختی می گذراند، نسبت به موقعیت کنونی خود نیز همیشه ترس ودلهره دارد و نگران از دست دادن دارایی هایش است.
▫️سخن سوم
جناب سرهنگ در جای دیگری از اظهارات خود، با اشاره به عدم دوربین های پلاک خوان در سطح شهر، از شهرداری انتقاد کرده است که "بنا بود ۵ دوربین پلاک خوان در سطح شهر جم برای رصد و پیگیری تخلفات راه اندازی شود که شهرداری جم، با اعلام افزایش هزینه، برای خرید این دوربین ها اقدامی نکرد." حرف سرهنگ حرف درستی است و ما به احترام او کلاه را از سر بر می داریم؛ اما مخاطب این سخن با خود می پرسد " پس این همه دوربین هایی که شهر را احاطه کرده است، تا کنون چه کاربردی داشته اند؟ اگر آن دوربین ها امنیتی است، خیلی هم خوب است و برای امنیت شهرستان بسیار ضروری است. ولی مگر هدف جناب سرهنگ از طرح چنین مسئله ای؛ همان دغدغه امنیت شهرستان نیست؟ پیشنهاد می شود تا زمان اضافه شدن دوربین های پلاک خوان، دوربین های فعلی هم زمان برای امنیت شهر در اختیار همه دستگاه های متولی امنیت قرار گیرد.
جناب سرهنگ؛ امنیت مسئله ای پیچیده و چند بعدی است و دستگاهای زیادی ردیف بودجه دارند تا مسئول امنیت جامعه باشند؛ اما امروز برخی از این دستگاه ها به نوعی کارکردشان به حداقل رسیده است. از ناامنی اقتصادی گرفته تا ناامنی اجتماعی و ناامنی به خاطر سرقت و دزدی. هر کدام به شکلی روح و روان جامعه را مختل نموده است. هم سرعت گیرهای شهر روح وروان جامعه را به هم می ریزد، هم شهروندی که با استرس بالا و پایین شدن دلار ، روانش بهم ریخته است و هم آنانی که با احساس ناامنی به خاطر دست دادن اندک دارایی های خود، نمی توانند با خیالی آسوده، خانه یا مغازه خود را ترک کنند
از شما می خواهیم، همان طور که دیگر نهادها را به خاطر زمینه سازی نوعی از ناامنی هشدار می دهید که کار درستی هم است، لطفا ظرفیت سازمان خود را نیز پیرامون کنترل نوعی مهم تر از ناامنی در شهرستان بالاتر ببرید.یقین هم بدانید شهروندان، قدردان زحمات شبانه روزی وکارهای صورت گرفته نیروی انتظامی و سایر دستگاه های امنیتی - قضایی شهرستان در جهت تامین امنیت پایدار خواهند بود.
 
*** توسعه و جامعه‌ جم
[کد خبر:AJ45143]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب