خبرگزاری فارس: هجوم مگس‌ها به اراضی کشاورزی و تهدید بهداشت عمومی در دیرآینه جم: هجوم مگس به اراضی کشاورزی شهرستان دیر به ویژه در فصل کشت گوجه فرنگی خارج از فصل، بهداشتی عمومی منطقه را تهدید کرده است.

به گزارش «آینه جم»؛ چندی سالی است که با زیر کشت قرار گرفتن سطح بیشتری از زمین‌های کشاورزی شهرستان دیر به گوجه‌فرنگی خارج فصل و استفاده بی‌رویه و غیر اصولی از کودهای مرغی، این شهرستان با معضل هجوم مگس و تهدید بهداشت عمومی مردم مواجه شده است که نارضایتی مردمی را نیز در پی داشته است.

یکی از ساکنین بندر دیّر با بیان اینکه افزایش مگس‌ها باعث سلب آرامش مردم شده است، گفت: در سال‌های گذشته اهالی مناطق بردخون، آبدان، دوراهک و لمبدان از وفور مگس در مناطق خود گلایه داشتند اما امسال این معضل بهداشتی به بندر دیّر که فاصله بیشتری با مزارع کشاورزی دارد نیز سرایت پیدا کرده است.

محمد مومنی با بیان اینکه کودهای مرغی استفاده شده در مزارع کشت گوجه‌فرنگی باعث افزایش مگس در منطقه شده است، افزود: مسؤولان مربوطه باید در خصوص نحوه استفاده از کودهای مرغی به کشاورزان آموزش‌های لازم ارایه دهند و در صورت عدم رعایت آن توسط کشاورزان با افراد خاطی برخورد قانونی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه شهرستان دیّر قطب تولید گوجه فرنگی خارج از فصل کشور است گفت: تحفه قطب گوجه فرنگی خارج فصل شدن شهرستان دیّر، هجوم مگس‌ها و تهدید بهداشت عمومی است که باعث نگرانی شهروندان این شهرستان شده است.

مهدی فخرایی یکی دیگر از شهروندان دیّری نیز به افزایش میزان مگس اشاره و اظهار کرد: با توجه به گرم بودن داخل ساختمان نسبت به بیرون، وفور مگس به حدی است که با باز شدن درب ساختمان فوجی از مگس‌ها وارد ساختان می‌شوند.

وی با بیان اینکه حل این مشکل نیاز به ورود مسؤولان و اتخاذ تمهیدات ویژه‌ای است گفت: بی‌شک وفور مگس باعث ایجاد بیماری‌های مختلف شده و سلامت مردم را تهدید می‌کند لذا لازم است مسؤولین در خصوص مقابله با آن اقدامات عملی ویژه‌ای انجام دهند تا بیش از این سلامت مردم تهدید نشود.

یکی از بانوان خانه‌دار و از اهالی شهر بردستان هم با ابراز شکایت از افزایش تعداد مگس‌ها در این شهر گفت: علی‌رغم بهسازی ساختمان و رعایت کامل بهداشت فردی و بهداشت محیط خانه متاسفانه تعداد مگس‌ها چنان زیاد است که نگران سلامت فرزندانم هستم.

راضیه روشن‌قیاس افزود: برای مقابله با مگس‌ها در منزل از تله‌های الکترونیکی و نوار چسب‌های مخصوص و حتی اسپری‌های حشره‌کش هم استفاده کرده‌ام اما باز هم این مشکل پا برجاست و از جمعیت آنها کم نشده است.

احمد شجاعی از اهالی آبدان هم به خبرنگار فارس گفت: از زمانی که استفاده از کود مرغی فله‌‌ای و غیر بهداشتی در مزارع کشاورزی باب شده است شاهد افزایش میزان مگس‌ها در منطقه هستیم که این دلیل محکمی بر ارتباط کودهای مرغی و ازدیاد مگس است.

وی با درخواست از کشاورزان برای استفاده از روش مناسب برای اضافه کردن کود مرغی به زمین‌های کشاورزی گفت: کشاورزان همان گونه که به سود دهی مزارع کشاورزی خود می‌اندیشند به فکر سلامت جامعه نیز باشند و کودها را به روش مناسب به زمین‌های کشاورزی خود اضافه کنند.

لیلا سیفی یکی از معلمان شهر دوراهک هم به مشکلات ایجاد شده توسط مگس‌ها برای دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: فراوانی مگس‌ها به حدی است که علاوه بر مشکلات بهداشتی ایجاد کرده برای دانش‌آموزان تمرکز آنان به درس نیز مختل کرده است و برای یادگیری آنها مجبور می‌شوم یک مطلب را چندین بار تکرار کنم.

رئیس شورای اسلامی شهر دوراهک هم با اعلام اینکه شهروندان از افزایش تعداد مگس‌ها در منطقه شکایت دارند گفت: متاسفانه عدم رعایت اصول مناسب استفاده از کودهای مرغی مشکلات زیست محیطی زیادی را برای شهروندان به وجود آورده است و بسیاری از مراجعات و شکایات مردم در خصوص این مسأله است.

حسن دوراهکی با توصیه به کشاورزان درخصوص استفاده آنها از کودهای مرغی بسته‌بندی و ضدعفونی شده گفت: کشاورزان بدانند بسیاری از مزارع در مجاورت مناطق مسکونی ایجاد شده است و استفاده غیر اصولی از کودهای مرغی باعث شیوع بیماری می‌شود.

صادق جعفری یکی از کارمندان شاغل در شهر بردخون نیز با شکایت از وفور مگس در این منطقه گفت: شهر بردخون در محاصره مزارع کشاورزی قرار گرفته است که اکثر این مزارع نیز از کودهای مرغی استفاده می‌کنند و این موضوع باعث شده است که علاوه بر وفور مگس در اغلب مواقع نیز بوی بسیار بدی در منطقه استشمام شود که نارضایتی کارکنان و ارباب رجوع را در بر داشته است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیّر در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در مورد علل افزایش مگس در شهرستان دیّر اظهار کرد: از دلایل عمده افزایش مگس در شهرستان دیّر سه علت هوای مناسب، غذای فراوان و رطوبت مطلوب است که با توجه به میزان تولید مثل بالای مگس، این شهرستان با معضل هجوم مگس‌ها مواجه شده است.

عادل مقدس با بیان اینکه یکی از محیط‌های مساعد تولید مثل مگس کودهای مرغی غیر بهداشتی استفاده شده در مزارع کشاورزی است گفت: استفاده غیر اصولی و غیر بهداشتی از کودهای مرغی در مزارع کشاورزی که معمولا  به شکل مخلوط با آب و روباز استفاده می‌شود محیط غنی با رطوبت مناسب برای تولید مثل مگس فراهم می‌کند.

وی به مشکلات بهداشتی ازدیاد مگس‌ها در منطقه اشاره کرد و گفت: وفور مگس‌ها در منطقه تهدید جدی برای بهداشت عمومی شهرستان است که عفونت‌های مختلف دستگاه گوارش، چشمی و پوستی را موجب می‌شود.

وی اضافه کرد: دیسانتری، اسهال، تیفوئید، وبا، عفونت‌های کرمی خاص، تراخم، همه‌گیری اورام ملتحمه، فلج اطفال، دیفتری جلدی و  بعضی از قارچ‌ها از جمله بیماری‌های منتقله توسط مگس‌ها است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیّر خاطرنشان کرد: مگس‌ها برای سلامت عمومی تهدید جدی محسوب می‌شوند و برای مقابله با آنها از روش‌های مکانیکی و شیمیایی می‌توان استفاده کرد.

مقدس افزود: استفاده از کودهای مرغی بسته‌بندی و ضدعفونی شده عاری از هرگونه تخم انگل و حشرات و همچنین نحوه صحیح استفاده از این نوع کودها در مزارع کشاورزی مورد تائید و تاکید شبکه بهداشت و درمان است.

وی یادآور شد: مگس‌ها برای فعالیت و تولید مثل نیاز به محیط گرم دارند که انتظار می‌رود با کاهش دما و سرد شدن هوا از میزان مگس‌ها در منطقه کاسته شود.

دبیر شورای سلامت شهرستان دیّر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با تاکید بر اینکه کشاورزان در استفاده از کودهای مرغی روش‌های بهداشتی و توصیه شده توسط کارشناسان جهاد کشاورزی را مورد استفاده قرار دهند، گفت: استفاده غیر اصولی و غیر بهداشتی از کودهای مرغی که سلامت جامعه را تهدید کند قابل پیگرد قانونی است و کشاورزان که خود نیز شهروندان این منطقه‌اند سلامت همشهریان خود را به خطر نیندازند.

در همین رابطه رئیس اداره ترویج مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان دیّر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، هم با اشاره به میزان استفاده از کودهای مرغی در مزارع کشاورزی شهرستان دیر گفت: از مجموع میانگین هزار تلمبه کشاورزی در شهرستان دیّر اگر در هر تلمبه به طور میانگین حداقل چهار تن کود مرغی استفاده شده باشد امسال بالغ بر چهار هزار تن کود مرغی در مزارع کشاورزی استفاده شده است.

علیرضا مکاریان در خصوص ترکیبات و خواص کودهای مرغی گفت: کود مرغی دارای مواد آلی از قبیل ازت، فسفر، پتاسیم و عناصر ریز مغذی از قبیل مس، منگنز آهن و روی است که استفاده از آنها در مزارع کشاورزی باعث اصلاح فعالیت‌های بیولوژیکی، کشت و کار و خواص شیمیایی خاک می‌شود.

وی به شرایط نگهداری کود مرغی اشاره و اظهار کرد: نگهداری توده کود مرغی در فضای باز و در معرض باد و باران ضمن ایجاد مشکلات بهداشتی موجب هدر رفتن ازت آن به شکل گاز آمونیاک و در نتیجه باعث کاهش ارزش مواد موثره آن می‌شود که کشاورزان باید به این مسأله توجه داشته باشند.

مکاریان با بیان اینکه بهترین روش برای استفاده از کودهای مرغی روش چالکود است توضیح داد: بر اساس نتایج به دست آمده استفاده از کود مرغی به روش چالکود به دلیل پنهان بودن کود در عمق 25 تا 55 سانتی‌متری خاک علاوه بر جلوگیری از ایجاد بستر مناسب برای رشد قارچ اسپرژیلوس فلاووس و گسترش آلودگی در مزارع باعث ممانعت از آزاد شدن ازت در فضای آزاد و در نتیجه افزایش تاثیر کود نیز می‌شود.

رئیس اداره ترویج مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان دیّر، افزود: طبق بررسی‌های انجام شده بیشترین نوع مگس موجود در منطقه از نوع مگس خانگی یا موسکا دموستیکا است که کودهای مرغی محیط مناسبی برای تکثیر و زاد و ولد آنها محسوب می‌شود.

علیرضا مکاریان به اقدامات آموزشی جهاد کشاورزی در خصوص نوع و نحوه استفاده از کودهای مرغی اشاره کرد و گفت: اداره ترویج مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان دیّر با برگزاری کلاس‌ و چاپ مطالب آموزشی نحوه و نوع کود مرغی قابل استفاده در مزارع را به کشاورزان آموزش داده است.

گزارش: هادی دوراهکی - فارس

[کد خبر:AJ19465]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب