آینه جم: بردخون در استان بوشهر مهد عالمان و شعرای بزرگی بوده است که در راستای معرفی این چهره‌ها، روز بردخون تعیین شده و برنامه‌های متنوعی به مناسبت این روز برگزار می‌شود.

به گزارش  آینه جم به نقل از مهر؛ نشست ادبی فرهنگی بردخون با حضور جمعی از مسئولان و فعالان فرهنگی در کتابخانه عمومی امام هادی شهر بردخون برگزار شد.

http://media.mehrnews.com/d/2017/04/27/3/2442413.jpg

اجرای برنامه‌های ماندگار در روز بردخون

حیدر عمرانی بخشدار بردخون صبح پنجشنبه در نشست فرهنگی ادبی بردخون اظهار داشت: بردخون جایگاه ویژه‌ای در تاریخ کشور دارد و زادگاه بزرگان و نام آوران است.

 وی افزود: روز بردخون را با دقت انتخاب کنیم و تحت تاثیر موارد و موضوعات دیگر قرار نگیریم تا شاهد اجرای برنامه‌های ماندگار در منطقه باشیم.

 عمرانی با بیان اینکه زمان پیش‌بینی شده مناسب نیست، افزود: روز وفات مفتون بردخونی برای نامگذاری روز بردخون مناسب تر است تا در وضعیت جوی مناسب قرار بگیریم.

وی اضافه کرد: مفتون شخصیتی ملی و برجسته است اما نسبت به افراد و بزرگان دیگر  منطقه نیز  بی‌توجه نباشیم و از همه ظرفیت‌های این دیار استفاده کنیم.

مفتون بردخونی چهره و شخصیتی ملی است

ظهیر محمودی رئیس اداره آموزش وپرورش منطقه بردخون اظهار داشت: مفتون بردخونی چهره و شخصیتی ملی است.

 وی افزود: مفتون شخصیت برجسته و چهره‌ای ملی است که قابل اعتماد و اعتبار همگان است و جایگاه ویژه‌ای در افکار عمومی داشته است.

 محمودی اضافه کرد: مفتون بردخونی شخصیتی بلندمرتبه دارد که همگان به دنبال گرفتن آن هستند و ما نباید از آن غفلت کنیم و  در آینده پشیمان شویم.

 وی با بیان اینکه عموم نمی‌توانند در یک موضوع نظر دهند، ادامه داد: با کار گروهی و مشارکت همگانی در اجرای برنامه‌ها حضور داشته باشیم.

 محمودی تصریح کرد: هدف از اجرای چنین برنامه‌هایی شناسایی منطقه و استعدادهای گران  است تا به دیگران شناخته شود و بردخون در کشور معرفی شود.

رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه بردخون گفت: باید نسبت به تحریف بزرگان واکنش دهیم و موضع بگیریم و با مشارکت مردم و مسؤلان داشته‌ها را به جامعه بشناسانیم.

بردخون شناسنامه‌ای وزین دارد

مجید عابدی استاد دانشگاه‌های بوشهر اظهار داشت: بردخون شناسنامه‌ای وزین دارد و باید از داشته‌ها و گنجینه‌های خود دفاع کنیم.

وی افزود: موضوع مصادره بردخون توسط دیگران بستگی به فعالیت‌ما دارد چرا که مردم  شهرستان دشتی پیگیر مسائل هستند.

 عابدی اضافه کرد: باید از داشته‌ها و گنجینه‌های گران خود دفاع کنیم نه اینکه موضع تدافعی بگیریم و انتظار داشته باشیم دیگران از ما دفاع کنند و همه وظیفه داریم در این زمینه با همه توان تلاش کنیم.

 وی با بیان اینکه بردخون مرکز ثقل دشتی بوده، ادامه داد: نام‌گذاری خورموج به عنوان مرکز دشتی زمان زیادی ندارد و بیشتر قدیمی‌ها دشتی را با نام بردخون می‌شناسند که برگزاری روز بردخون با نام مفتون بردخونی در این زمینه موثر است.

عابدی حفظ گویش دشتی را ضروری دانست و گفت: بردخون مهد گویش دشتی اصیل است و این گویش در مناطق دیگر رو به نابودی رفته است.

این شاعر و فعال فرهنگی خاطرنشان کرد: چاپ مقالات، فعالیت نخبگان و حفظ گنجینه‌ها برای پرآوازه کردن نام بردخون ضروری است و نباید نگران کار باشیم و برای اجرای روز بردخون تلاش کنیم.

وی تصریح کرد: بزرگانی در حوزه‌های مختلف داریم که منشا خیرند اما اجرای روز بردخون بار فرهنگی دارد و همه جانبه است.

عابدی افزود: راهی ماندگار و سخت در پیش داریم و با مطالعه و پژوهش به اهداف متعالی و بلند خواهیم رسید.

 این پژوهشگر برجسته با بیان اینکه شخصیت مفتون مغفول واقع شده، ادامه داد: مفتون بردخونی زبان و وقت خاصی برای حل مشکلات جامعه گذاشته است.

عابدی خواستار تامین اعتبار برای اجرای برنامه روز بردخون شد و گفت: استاندار قول تعمیر بنای خانه مفتون داده است اما مردم و مسئولان بردخون برای اجرای روز بردخون همزمان با سوم خرداد همزمان با روز تولد مفتون بردخونی آماده باشند.

سوم خرداد را به نام بردخون نام‌گذاری کنیم

مسئول کتابخانه عمومی بردخون گفت: در یک سال گذشته نشست‌های متعددی با حضور فعالان فرهنگی تشکیل شد که موضوع اصلی آن روز بردخون بوده است.

حسین شهنیایی افزود: با هم‌اندیشی‌های صورت گرفته قرار شده سوم خرداد را به نام بردخون نام‌گذاری کنیم و در هفته‌ای به این نام برنامه‌هایی برای شناخت بهتر بردخون اجرا شود.

وی اضافه کرد: متاسفانه برخی از بزرگان بردخون را در محافل ادبی و رسانه‌ای با پسوند دشتی معرفی می‌کنند که این شایسته نام آوران بردخونی نیست.

محمد بردستانی فعال اجتماعی نیز گفت: باید روز خاصی را به نام بردخون نام‌گذاری کنیم و همه مردم در این زمینه مشارکت داشته باشند زیرا مفتون یکی از دوبیتی سرایان نامی کشور است.

علی جعفری فرهنگی و فعال اجتماعی نیز گفت: اجرا و انجام چنین برنامه‌ای ایده‌ای مناسب و زیبا است اما نیاز بود با بزرگان شهر نیز مشورت می‌شد تا برنامه‌های متناسبی اجرا شود.

بردخون به همگان معرفی شود

احمد بحرانی نایب رئیس شورای اسلامی شهر بردخون اظهار داشت: بردخون گنجینه های ارزشمندی دارد و باید به همگان معرفی شود.

وی افزود: سوم خرداد زمان مناسبی برای برگزاری  روز بردخون است اما نمی‌توان آن را به عموم منتقل کرد تا تصمیم بگیرند و نخبگان با کارشناسی اقدام کنند.

حسین شهری فرهنگی بازنشسته گفت: اصل قضیه بسیار مثبت است اما اجرای آن نیاز به دستورالعمل خاصی دارد.

وی با بیان اینکه مفتون حاشیه‌ای ندارد، افزود: بردخون شهر علم و ادب است و بزرگان زیادی در این منطقه رشد کرده‌اند که می‌توانیم از آنان بهره ببریم.

شهری اضافه کرد: برای اجرای برنامه‌ها و مناسبت‌ها نمی‌توان از همه مردم نظرخواهی کرد اما  بزرگداشت و تجلیل از بزرگان منطقه ضرورتی انکار ناپذیر است.

نام بردخون احیا شود

مسئول مجتمع فرهنگی هنری بردخون نیز گفت: سابقه بردخون و گذشته پرافتخارش در تاریخ کشور اسلامی مشخص است اما متاسفانه اثر مکتوب جامعی در دست نیست تا نسل جدید با آن آشنا شوند.

نامجو زحمتکش با بیان اینکه همگی دغدغه بردخون داشته باشیم، افزود: بزرگان، داشته ها، تاریخ سرشار از بزرگی و نام آوران این دیار نباید فراموش شوند و با همه توان برای انتقال آن به آینده بکوشیم.

وی اضافه کرد: فرهنگ بومی محلی، گویش، باورها و اعتقادات در حال نابودی است و شاعران، علما، حوزه علمیه، رزم آوران و تاریخ سازان به مرور از صفحه بردخون حذف می‌شوند و این سزاوار نیست.

زحمتکش روز بردخون را ایده‌ای مناسب دانست و ادامه داد: باید همه جوانب کار را ببینیم و با مشارکت مردم و مسئولان برای احیای دوباره نام بردخون تلاش کنیم و بار دیگر نام بردخون را بر سر زبان‌ها بیندازیم.

سلیمان بحرانی مسؤل کانون فرهنگی تربیتی شهید نامدار نیز گفت: تلاش کنیم هفته ای به نام بردخون داشته باشیم و برنامه هایی ویژه و شایسته این دیار ادب خیز داشته باشیم.

[کد خبر:AJ21389]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب