آينه جم- مهراب احمدی: افزایش قیمت دلار بهانه ای برای گرانی برخی کالاهای موجود در بازار شده، هرچند براساس اعلام دولت، برای کالاهای اساسی ارز با نرخ 4200 تومان ارائه می شود، ولی رها شدن بازار از سوی مدیران دولتی، باعث گردیده کالا با ارز دولتی وارد و با قیمت خصوصی عرضه شود!

به گزارش «خلیج فارس»؛ اگرچه طی سال های گذشته ثبات نسبی در بازار و قیمت ها یکی از نکات مثبت تیم اقتصادی دولت روحانی محسوب می شده، ولی طی ماههای اخیر خصوصا هفته های گذشته روند قیمت ها شتاب گرفته و مشابه اتفاقاتی در حال وقوع است که بین سال های 90 تا اوایل 92 شاهد بودیم.

هرچند مسئولان دولتی می گویند بازار در کنترل استت، ولی در هفته های اخیر مجددا قیمت مرغ، تخم‌مرغ و میوه با افزایش قابل ‌توجهی مواجه شد که این موضوع سفره‌ بوشهری ها را کوچک ‌تر از گذشته کرد.

خانم جوانی در حالی که از مغازه سبزی‌ فروشی در حال خرید است، با گلایه می‌گوید: مسئولان اعلام می‌ کنند که گرانی نداریم، اما هنگام خرید، با قیمت بالای مواد غذایی مواجه می‌ شویم.

رضایی با بیان اینکه نرخ میوه و سبزی به یکباره گران شد، گفت: کمتر خانواده ‌ای را می ‌شناسم که بتواند برای خرید یک کیلوگرم گیلاس 25 هزار تومان هزینه کند، هر کیلوگرم هندوانه هم در بازار از 1500 تومان عبور کرده، انگار تمام ‌میوه‌ ها نوبرانه هستند.

براساس اعلام شهروندان و بررسی میدانی ما، قیمت مرغ و تخم مرغ نیز رشد داشته است. در ابتدای ماه رمضان قیمت هر کیلوگرم مرغ حدود 6500 تومان بود و هفته پیش به 8000 تومان رسید و در طول کمتر از یک ماه 25 درصد افزایش را تجربه کرد؛ افزایش قیمتی که از ابتدای سال مدام شاهد آن هستیم.

افزایش برخی محصولات لبنی شرکتی هم طی هفته های اخیر قوز بالاقوز شده، طوری که بطری دوغ از 3700 تومان به 4200 تومان رسید، حتی گرانی به آب نیز سرایت کرده و هر بطری یک لیتری از 1000 تومان به 1500 تومان شانه می زند!

همچنین قیمت گوشت بین 42 تا 48 هزار تومان رسیده و برای بسیاری از شهروندان خرید با چنین قیمتی ممکن نیست.

این اتفاقات در شرایطی است که اغلب کالاهایی که گرانی را تجربه کرده اند در داخل تولید شده و ارتباط آنچنانی با نرخ ارز پیدا نمی کنند، ولی در ناتوانی دولت برای نظارت بر بازار، همه چیز به نوسانات ارزی ربط داده می شود.

اتفاقاتی که منجر به پایین آمدن قدرت خرید مردم شده تا از خرید برخی محصولات خودداری و سفره شان کوچک تر شود.

 این در شرایطی می باشد که بعضا مغازه ‌داران اعلام می ‌کنند قیمت‌ها از این میزان هم بیشتر خواهد شد، زیرا با افزایش نرخ کرایه کامیون‌ ها که اخیرا اعتصاب کرده بودند، هزینه حمل و نقل تاثیر مستقیمی ‌بر قیمت اجناس دارد؛ این در حالی است که مردم دیگر توان فشار بیش از این را ندارند. خليج فارس

[کد خبر:AJ24997]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب