آینه جم: مراسم رسمی بتن ریزی راکتور دوم نیروگاه اتمی بوشهر روز یکشنبه با حضور صالحی معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی، مقامات شرکت روسی طرف قرارداد و جمعی از مسئولان بوشهر برگزار شد.

به گزارش «آینه جم»؛ قرارداد احداث راکتورهای دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر در آبان 93 بین ایران و شرکت دولتی روس اتم امضا شد و مراسم کلنگ زنی این پروژه نیز در شهریر 95 با حضور معاون اول رییس جمهور برگزار گردید.

https://img9.irna.ir/d/r2/2019/11/10/4/156750267.jpg

حالا پس از اجرای خاکبرداری و عملیات گودبرداری از محل ساخت دو راکتور جدید بوشهر، بتن ریزی این پروژه راکتور دوم روز یکشنبه کلید خورد که به گفته رییس سازمان انرژی اتمی نشان دهنده پیشرفت 30 درصدی است.

علی اکبر صالحی در سخنان خود از برنامه ریزی برای بهره برداری از راکتور دوم بوشهر در سال 1404 و راکتور سوم در 1406 خبر داد و گفت: طرف روسی نیز گفته خود را به این زمان بندی متعهد می داند و امیدواریم این تاریخ ها محقق شود.

این سخنان صالحی در شرایطی است که روس ها در بهره برداری نیروگاه اول بوشهر دست کم 15 سال از برنامه زمان بندی عقب افتادند که برخی با نگاه خوشبینانه آن را به دلیل تلفیق کردن ایمن و استاندارد طراحی اولیه آلمان ها در نیروگاه اتمی با شرایط روس ها ارزیابی می کردند، برخی کارشناسان نیز این تاخیر را برای دریافت پول بیشتر از ایران و ادامه اشتغال حدود 2 هزار نیرو روس در پروژه بوشهر می دانستند. به هرحال، سال 90 بود که اعلام شد تولید برق از نیروگاه اتمی بوشهر آغاز شده و این پروژه به نتیجه رسیده، هرچند در سود و فایده این پروژه که کمتر از 3 درصد برق کشور را تامین می کند، بحث هایی میان کارشناسان و سیاسیون وجود داشته است.

سهم مسئولان بوشهر از سخنرانی مراسم افتتاحیه

در مراسم رسمی بتن ریزی راکتور دوم بوشهر، ابتدا محمود جعفری مجری پروژه به تشریه فعالیت های صورت گرفته تا امروز برای نیروگاه سخن گفت، سپس نماینده ولی فقیه در استان سخنرانی و بیان کرد: "آغاز بتن‌ریزی واحد ۲ نیروگاه هسته‌ای بوشهر یک عملیات دانشی و انقلابی و بهترین پاسخ به بدعهدی آمریکا و کشورهای اروپایی است که به پیمان خود متعهد نبودند."

https://img9.irna.ir/d/r2/2019/11/10/4/156750262.jpg

سپس "لاکشین" معاون سازمان انرژی اتمی روسیه در سخنانی گفت: "با توجه به اینکه نظیر واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه هسته‌ای بوشهر در کشور روسیه وجود دارد و تجربه متخصصان ما در ساخت این نیروگاه‌ها زیاد است، این واحدها در زمان مقرر احداث خواهد شد."

https://img9.irna.ir/d/r2/2019/11/10/4/156750273.jpg

در این بین خدری و الماسی دو نماینده استان و از اعضای کمیسیون انرژی مجلس سهمی از تریبون این مراسم نداشتند، فرصتی که می توانست به بیان مطالبات استان از سازمان انرژی اتمی مبدل شود.

صالحی: سازمان انرژی اتمی از نظر بودجه خیلی در فشار است

آخرین سخنرانی پیش از شروع رسمی عملیات بتن ریزی نیز رییس سازمان انرژی اتمی بود.

علی اکبر صالحی در توجیه توسعه فعالیت هسته ای در بوشهر گفت:  با بهره برداری از سه واحد نیروگاه اتمی بوشهر که یک واحد آن اکنون در اختیار داریم، سالانه از مصرف 33 میلیون بشکه نفت خام معادل 660 میلیون دلار جلوگیری خواهد شد. به گفته وی، واحد 2 و 3 نیروگاه اتمی بوشهر به ترتیب در سال 1404 و 1406 به بهره برداری خواهد رسید.

https://img9.irna.ir/d/r2/2019/11/10/4/156750265.jpg

معاون رییس جمهور سپس به بیان انتقاد از مشکلات بودجه ای این سازمان پرداخت و با بیان اینکه از نظر اعتباری خیلی در فشار هستیم، در حضور حسنوند رییس کمیسیون انرژی مجلس و خدری و الماسی دو نماینده دیگر استان و عضو همین کمیسیون خواستار رسیدگی به این مشکل شد.

وی در سخنانی که به نظر می رسد انتقاد از مصوبه قیمتگذاری برق تحویلی نیروگاه به وزارت نیرو است که 80 درصد آن باید با نرخ دولتی عرضه شود درحالی که انرژی اتمی معتقد است باید با نرخ بین المللی باشد، اظهار داشت: متاسفانه شرایط به گونه ای است که از تمام ارزش افزوده نیروگاه بوشهر به خاطر برخی تصمیمات نادرست استفاده بهینه نمی شود که نمایندگان مجلس قول داده اند در زمینه تامین بودجه سازمان انرژی اتمی گشایش هایی انجام شود.

وی گفت: در صورتیکه ارزش افزوده تولید نیروگاه اتمی بوشهر به این سازمان برگشت داده شود سالانه 6 هزار و 600 میلیارد تومان درآمد برای این سازمان درپی خواهد داشت و تنها سازمان دولتی هستیم که به صورت خودکفا می توانیم برنامه های توسعه ای را اجرا کنیم. از این رو امید است مجلس نسبت به این امر توجه کند.

سهم بوشهر از توسعه هسته ای چیست؟

رئیس سازمان انرژی اتمی در بخش پایانی سخنرانی اش به بیان برخی آمارها پرداخت و نهایتا به بیان واقعیتی درباره کم توجهی نیروگاه اتمی به مسئولیت های اجتماعی اشاره کرد.

https://img9.irna.ir/d/r2/2019/11/10/4/156750268.jpg

علی اکبر صالحی گفت: کل سیمان مورد نیاز برای ساخت واحدهای 2 و 3 نیروگاه بوشهر، یک و نیم میلیون تن است که تاکنون 350 هزار تن مصرف شده است.

وی گفت: نیروهای شاغل در نیروگاه اتمی بوشهر اکنون 1200 نفر است که در پیک کار راکتورهای 2 و 3 بوشهر به 13 هزار نفر می رسد و از این تعداد 10 هزار نفر ایرانی می باشند.

وی با بیان اینکه بیش از 90 درصد امور نیروگاه بوشهر تاکنون به وسیله پیمانکاران ایرانی انجام و کل کارهای ساختمانی و زیرساختی به وسیله طرف ایرانی می باشد، همکاری کشور روسیه را در این پروژه صمیمانه و خوب توصیف کرد.

صالحی با بیان اینکه قدردان کشور دوست و برادر روسیه هستیم، گفت: ما در دو برهه تاریخی از همکاری کشور روسیه بهره مند شده‌ایم که از نظر صنعتی شدن با اولین کارخانه ذوب آهن دروازه ورود صنعت با کمک کشور روسیه به روی ایران گشوده شد و در زمینه صنعت هسته ای نیز این مهم در قالب واحد یک نیروگاه اتمی بوشهر با کمک روسیه محقق شد.

دو وعده مشروط صالحی به مردم بوشهر

سهم پایانی سخنان معاون رییس جمهور هم به تشکر از همراهی مردم بوشهر با پروژه های این سازمان و البته اذعان به این نکته بود که سازمان تحت مسئولیت وی در قبال این میزبانی شایسته، پاسخ مناسبی تا امروز نداده است.

https://img9.irna.ir/d/r2/2019/11/10/4/156750263.jpg

صالحی اظهار داشت: آنگونه که شایسته هموطنان ما در بوشهر بوده، نتوانسته ایم به وظایف مان عمل کنیم، ولی اینجا قول می دهم اگر با کمک مجلس ارزش افزوده واقعی نیروگاه را بگیریم، بخشی از آن را به مردم بشهر برمی گردانیم.

وی پس از قول مشروط اولش به مردم بوشهر، اجرای آبشیرین کن در راکتور 2 و 3 بوشهر را نیز مشروط به درخواست و همکاری رسمی استان و وزارت نیرو کرد.

وی اظهار داشت: تولید آب شیرین از اولویت های نیروگاههای جدید بوشهر است که می تواند حدود 200 هزار متر مکعب آب شیرین تحویل دهد که 4 برابر نیاز روزانه بوشهر است. اما این حرکت منوط به درخواست رسمی وزارت نیرو و استان است تا سرمایه گذار و متولی توزیع آب مشخص شود.

به گفته وی، اگر آبشیرین کن از نیروگاه بوشهر می خواهیم، باید اکنون بصورت رسمی تعیین تکلیف شود، وگرنه از مرحله ای از پروژه بوشهر عبور کنیم؛ شاید آن موقع تعبیه آبشیرین کن دشوار باشد.

گفتنی است پس از سخنان صالحی، رونمایی و امضای تمبر اختصاصی این پروژه با حضور طرف روسی و مسئولین بوشهر انجام و سپس دستور رسمی شروع بتن ریزی راکتور دوم بوشهر از سوی رییس سازمان انرژی اتمی صادر شد.

https://img9.irna.ir/d/r2/2019/11/10/4/156750270.jpg

کلمات

[کد خبر:AJ30053]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب