سازمان ملل متحد برای امسال شعار روز جهانی محیط زیست را «۷ میلیارد رویا، یک سیاره» تعیین کرده و از همه ساکنان این کره خاکی می‌خواهد در مصرف منابع طبیعی آن صرفه‌جویی کنند. در نشست مجمع عمومی درباره محیط زیست، همچنین نهادی به نام "برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP)" شکل گرفته...

آینه جم؛ : روز جهانی محیط زیست چگونه و به چه عنوانی نامگذاری شده است؟


دکتر دلشب: مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال۱۹۷۲ با تصویب ماده‌ای، 5 ژوئن را روز جهانی محیط زیست اعلام کرد. هدف از نامگذاری روز جهانی محیط زیست، افزایش آگاهی مردم برای حفظ محیط زیست و ترغیب مسوولان به اتخاذ تدابیری برای مقابله با تخریب محیط زیست و گونه‌های زیستی‌جانوری است. در همین زمینه نیز به مناسبت روز جهانی محیط زیست در ایران از  ۱۵ تا ۲۱خرداد به عنوان هفته محیط زیست نامگذاری شده است.


اتحادخبر: برای امسال در سطح بین المللی چه تمهیداتی برای گرامی داشتن این روز اندیشیده شده است؟

دکتر دلشب: سازمان ملل متحد برای امسال شعار روز جهانی محیط زیست را «۷ میلیارد رویا، یک سیاره» تعیین کرده و از همه ساکنان این کره خاکی می‌خواهد در مصرف منابع طبیعی آن صرفه‌جویی کنند. در نشست مجمع عمومی درباره محیط زیست، همچنین نهادی به نام "برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP)" شکل گرفته تا در زمینه اطلاع رسانی و هشدار دادن به ساکنان کره زمین فعالیت‌های گسترده‌ای را از طریق رسانه‌ها و برپائی کنفرانس‌ها آغاز کند.

اتحادخبر: چه خطرات و تهدیدات جهانی برای محیط زیست تعریف و تحلیل می کنید؟

دکتر دلشب: انتشار گازهای گلخانه ای و گرم شدن زمین، انتشار آلودگی ها و انباشت زباله، کاهش دسترسی به آب شیرین و سالم، افزایش جمعیت و نابودی تنوع زیستی، مهمترین مخاطراتی است که در حال حاضر سیاره زمین را تهدید می کند و آن را بسوی نابودی پیش می برد.

اتحادخبر: چه راهکارهایی برای جلوگیری از این آسیب ها اندیشیده شده و می شود از آنها بگویید تا هر فردی بتواند آن را در زندگی روزمره خودش جاری کند؟

دکتر دلشب: برنامه محیط زیست سازمان ملل UNEP معتقد است هر فرد بعنوان جزئی از هفت میلیارد انسان ساکن بر روی کره زمین می تواند از طریق انجام اقداماتی ساده و عملی در مراقبت از سیاره زمین گام های بسیار موثری بردارد. این اقدام های ده گانه شرح زیر هستند:

اول: هر نفر یک روز در هفته را به رژیم گیاهخواری پرداخته و گوشت مصرف نکند.

دوم: بلیط سفرهای خود را بصورت الکترونیکی تهیه کرده و از دریافت بلیط کاغذی خودداری کنید.

سوم: لوله های آبی که نشتی دارند را تعمیر کنید تا جلوی هدر رفت آب گرفته شود.

چهارم: لامپ های کم مصرف را جایگزین لامپ های معمولی کنید.

پنجم: دستگاه های الکترونیکی قدیمی را دور نینداخته و آنها را به زباله بدل نکنیم. بلکه این دستگاه ها را بازیافت نموده و از اجزای آنها استفاده کنیم.

ششم: فعالیت های خود را از درون خانه از طریق اینترنت، تلفن و سایر وسایل الکترونیکی و ارتباطی انجام دهید و در حد امکان برای انجام امور از تردد غیرضروری بخصوص با اتومبیل شخصی بپرهیزید.

هفتم: برای مصرف آب به جای بطری های یکبار مصرف پلاستیکی از قمقمه ها و بطری های دائمی استفاده شود.

هشتم: شیشه و آلومینیم را از زباله ها جدا کرده و به مراکز بازیافت تحویل دهید.

نهم: با دوچرخه به محل کار خود بروید.

دهم: درون خانه خودتان غذا درست کنید و بخورید.

[کد خبر:AJ4588]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب