ارتقای سطح سلامت بوشهری‌ها برای مقابله با پشه آئدس ضروری است

اینه جم - معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: باتوجه به اینکه مقابله با پشه آئدس نیازمند مشارکت بین بخشی و حضور آگاهانه آحاد مردم است ارتقای سطح سلامت افراد در تحقق این مهم بسیار مهم است.

به گزارش آینه جم  " قاسم فرجویی فرد " روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: بدلیل مرزی بودن استان بوشهر و حضور پشه آئدس و شیوع تب دانگ در کشورهای حاشیه خلیج فارس نظارت و مراقبت بیشتری بر آمد و شد مسافران از مبادی ورودی و خروجی باید انجام شود.

وی با اشاره به انجام سفر زائران به کشور عربستان افزود: با توجه به حضور پشه آئدس در کشور عربستان سعودی مراقبت نسبت به پروازهای خارجی و ورود حجاج بسیار بیشتر خواهد شد.

برجوئی‌فرد تصریح کرد: برخی از کشورهای همجوار در اطلاع رسانی مبتلایان بیماری تب دانگ و پشه آئدس صادق نیستند و برخی نیز نظام مراقبتی قوی ندارند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: بهترین راه برای مواجهه با این مشکل افزایش سطح سواد سلامت مردم است .

وی یادآور شد: برای ارتقای سواد سلامت مردم باید با نصب بنرهای آموزشی در سطح فرودگاه زمینه آگاهی مسافران ورودی نسبت به پیام های بهداشتی فراهم شود تا اگر پشه آن‌ها را گزش کرده یا علائم دارند به مراقبان بهداشتی اطلاع دهند.

برجویی فرد افزود: مراقبان بهداشتی با هر پروازی در نقطه صفر که همان محل ورود مسافرین و حجاج است قرار دارند تا با معاینه، موارد مشکوک احتمالی را پیدا کنند.

وی بیان کرد: تب دانگ یک بیماری ویروسی است که مشخصه آن بروز تب چندروزه‌ای است که با 2 یا بیشتر از نشانه‌های دیگری مانند تهوع، استفراغ، بثورات پوستی، سردرد، درد پشت چشم، بدن‌درد و درد عضلانی، درد مفاصل و خونریزی زیرپوستی همراه می‌شود.

برجوئی‌فرد اضافه کرد: با توجه به صید پشه ناقل این بیماری (پشه آئدس) در کشور و استان، توصیه می‌شود که در صورت مسافرت به کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس و داشتن علایم بالا، به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کرده و پزشک خود را از سابقه مسافرت آگاه کنید.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: همچنین توصیه می‌شود که همواره و به‌خصوص در صورت احساس ناخوشی، با استفاده از قلم دورکننده حشرات و پوشیدن لباس‌های رنگ روشن و آستین‌بلند، خود را از گزشِ انواع پشه محافظت کنید.

[کد خبر:AJ46143]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب