آینه جم- یک زیردریایی هسته‌ای و چند ناو جنگی ارتش روسیه روز پنجشنبه پس از اجرای رزمایش موشکی در اقیانوس اطلس، در بندر هاوانا پایخت کوبا پهلو گرفتند. این حرکت، یکی از جدی‌ترین همکاری‌های نظامی مسکو و هاوانا از زمان پایان جنگ سرد و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به شمار می‌رود.

چهار شناور نیروی دریایی روسیه - از جمله یک زیردریایی با نیروی پیشران هسته‌ای و یک ناوچه - وارد کوبا شده‌اند. این اقدام تلاشی از سوی روسیه برای قدرتنمایی در خلال تنش با غرب بر سر اوکراین تلقی می‌شود.

به گزارش فرارو، این شناور‌ها در خلیج هاوانا لنگر انداخته‌اند که حدود ۱۴۵ کیلومتر از ایالت فلوریدا آمریکا فاصله دارد. وزارت دفاع روسیه می‌گوید که ناوچه (ناو محافظ) ادمیرال گورشکوف و زیردریایی کازان هر دو حامل سلاح‌های پیشرفته از جمله موشک‌های هایپرسونیک زیرکون هستند. این گروه پیشتر در اقیانوس اطلس رزمایش موشکی انجام داد.

اما وزارت خارجه کوبا می‌گوید که هیچ یک از این شناور‌ها حاوی سلاح اتمی نیست و بازدید پنج روزه آن‌ها تهدیدی برای منطقه نیست. مقام‌های آمریکایی می‌گویند که از نزدیک این بازدید را زیر نظر دارند.

شبکه سی‌بی‌اس آمریکا گزارش می‌دهد که نیروی دریایی این کشور از شهپاد (شناور‌های هدایت شونده بدون سرنشین) برای دنبال کردن شناور‌های روسیه هنگام نزدیک شدن به کوبا استفاده کرد.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای گفت که این بازدید غیررسمی است، بنابراین خدمه شناور‌ها اجازه دارند استراحت کنند و با جاذبه‌های محلی آشنا شوند.

روسیه در گذشته به کوبا که متحد دیرینه این کشور است ناو جنگی اعزام کرده، اما زمان اقدام کنونی آن را متمایز می‌کند.

[کد خبر:AJ46126]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب