00378022.jpg

 

آینه جم-حسین دهقان زاده 
در راستای افق‌های نو و تدوین راهبرد‌های دراز مدت، میان مدت و کوتاه مدت و همچنین با توجه تعهدات اجتماعی و زیست محیطی شرکت ها (مسئولیت های اجتماعی) به ذینفعان مختلف، شورای راهبردی پتروشیمی های پارس جنوبی تشکیل شد.
 
از طرف دیگر بیش از دو دهه از وجود صنعت در منطقه جنوب استان بوشهر می گذرد اما موضوع مسئولیت های اجتماعی و تعهدات شرکت ها نسبت به محیط پیرامونی خود همواره مورد بحث بوده که تاکنون سرانجام خوبی نداشته است.
 
در حالی که بیش از دو سال از عدم پرداخت حق آلایندگی شرکت ها می گذرد و با توجه به تورم شدید که فضای جامعه حکم‌فرما شده است اگر این هزینه ها به موقع به حساب دهیاری ها و شهرداری ها واریز می شد، همواره منطقه در مسیر عمران و آبادانی بیشتری قرار می گرفت و شهر و روستاهای منطقه جنوب استان شکل پیشرفته تری به خود می گرفت.
 
موضوع جالب تر اینجاست که شورای راهبردی پتروشیمی ها سالانه می بایست حق مسئولیت های اجتماعی خود را به شهرداری ها و دهیاری های منطقه پرداخت کنند تا مسئولین محلی با توجه به نیازمندی محل خود در جهت توسعه و عمران، پروژه هایی در دستور کار خود قرار دهند، اما این شورا در سالهای اخیر مصوبات خود را به صورت عجیبی تغییر داده و پنجاه درصدی عنوان می کند، این یعنی هر پروژه ای که توسط دهیاری و شهرداری ها اعلام می شود شورای راهبردی فقط پنجاه درصد آن پرداخت می کند و پنجاه درصد بقیه می بایست دهیاری و شهرداری ها یا دستگاه های اجرایی داشته باشد. با توجه به سرانه سالانه دستگاه های اجرایی، هیچ اداره ای پنجاه درصد هزینه ندارد که برای پروژه ای چند میلیاردی صرف کند.
 
چندی پیش شورای راهبردی پتروشیمی های منطقه پارس اعلام نمود که ۳۷۰ میلیارد تومان برای سال ۱۴۰۲ هزینه مسئولیت های اجتماعی می شود که به شهرستان‌ های چهارگانه جنوب استان داده شود ولی صحت و سقم این خبر و انجام شدن آن تاکنون محرمانه مانده است. 
 
از این موارد بگذریم که حق و حقوق مردم توسط صنعت در بخش های مختلف نادیده گرفته شده و در برخی موارد به صورت منت و ملتمسانه ای داده می شود، موضوع  مهم اینجاست که سال  ۸۴ طبق مصوبه هیات وزیران اراضی شهرستان کنگان به منطقه اقتصادی انرژی پارس جنوبی واگذار شده و تاکنون منطقه ویژه اقدام موثری در جهت رفع این مشکل انجام نداده و مردم رنجور از آلودگی فلرها، حق هیچ استفاده‌ای از تسهیلات مسکن ندارند و ساخت و سازهایی که انجام می دهند هم غیرمجاز عنوان می شود چرا که اراضی مردم با توجه به اینکه سند دفترچه ای یا تک برگ دارند هم ملی عنوان شده است.
 
بهرصورت نه منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس تاکنون دلسوز مردم منطقه بوده و نه شورای راهبردی پتروشیمی ها که همواره خود را مالکین و میزبانان منطقه می دانند و افتخار می کنند که موجب رونق منطقه جنوب استان شده اند اما نسبت به جامعه و مشکلات آن دلسوزی و دغدغه ای ندارند، برای مثال بیشترین تردد وسایل نقلیه صنعت از بندر پرک عبور می کند ولی اصلا تاکنون جهت اصلاح آن باتوجه به تصادفات زنجیره ای که پرسنل صنعت در زمان های پر تردد داشته‌اند هیچ گونه کاری انجام نداده اند. و مثالی دیگر فرودگاه شهر جم، چرا با وجود پرسنل و مدیران پروازی شرکت ها تاکنون مشکلات آن مرتفع نگردیده است، پرسنل شرکت ها بعضا با پروازهای لامرد و بوشهر رفت و آمد دارند اما همین تعداد پرواز می شود فرودگاه جم را دوباره احیا کرد و مثالی دیگر بیمارستان های عسلویه و کنگان، چرا صنعت پارس جنوبی بزرگترین بیمارستان خود را در استان های دیگر می سازد ولی نگاهی به منطقه خود ندارد.
 
در پایان امیدوارم موضوعات مطرح شده و مشکلاتی که همه‌مردم منطقه با توجه به وجود صنعت دست و پنجه نرم می کند، حل شود و جایزه های تعالی شرکت ها در حوزه های مختلف بخصوص مسئولیت های‌اجتماعی سبب رونق و آبادانی جنوب استان بوشهر شود.
[کد خبر:AJ45181]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب