راه‌های ورودی«جم» بوی مرگ می‌دهد/ تقاطع غیرهمسطح در انتظار اعتبار

آينه جم؛ وقوع تصادفات متعدد منجر به فوت در تقاطع‌های ورودی شهر جم از سمت شیراز و از سمت کنگان باعث شده تا خانواده‌های بسیاری داغدار شوند و این راه‌ها در بین اهالی به قتل‌گاه شناخته شود.

آينه جم: ابراهیم قیصری: شهرستان جم از شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر است که علی‌رغم توسعه در زمینه‌های مختلف، در زمینه راه‌ها دچار مشکلاتی جدی است.

اتوبان سیراف به جم و فیروزآباد با وجود ایجاد موقعیت راهبردی در منطقه، هرگز نتوانسته است خاطره‌ای خوش برای مردم منطقه و مسافران رقم زند.

به دلیل نبود تقاطع غیرهمسطح در ورودی شهرستان جم از مسیر سیراف و همچنین ورودی شهر جم از مسیر روستای چاهه و شهرک پردیس و استان فارس، خودروها برای ورود به شهر جم، باید از عرض اتوبان پرتردد عبور کنند که این سبب شده است تصادفات بسیاری در ورودی‌های شهرستان جم رخ دهد.

تقاطع‌های غیرهمسطح اتوبان جم احداث شود

نائب رئیس شورای اسلامی استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شهرستان جم با ویژگی‌های متعدد از لحاظ آب و هوایی، موقعیت ممتاز برای سکونت، نزدیکی به پارس جنوبی، حضور پالایشگاه فجر در جم، سکونت‌گاه کارکنان شرکت‌های نفت، گاز و پتروشیمی شهرستان های جنوبی استان بوشهر است.

محمدباقر رفیعی‌پور افزود: راه و توسعه آن ارتباط مستقیم با پیشرفت و آبادانی یک منطقه دارد و شهرستان جم با احداث اتوبان سیراف- جم به فیروزآباد، توسعه شتابان داشته است و این مسیر اسباب سفرهای راحت‌تر را مهیا کرده است.

رفیعی‌پور ادامه داد: این اتوبان که با اعتبارات نفت ساخته شد هر چند جای تقدیر و تشکر دارد اما  متاسفانه این کار ارزشمند به نحو شایسته‌ای به اتمام نرسید و تعریف مناسب از اولویت‌ها در ایجاد زیرساخت‌هایی همچون تقاطع غیرهمسطح در مسیر ورودی‌های شهرستان جم دیده نشد و حتی تقاطع غیرهمسطح احداث نشد.

نائب رئیس شورای اسلامی استان بوشهر بیان داشت: عدم وجود دو تقاطع در اتوبان سبب شده است که تصادفاتی به تعداد جاده قدیمی جم به سیراف و حتی شاید بیشتر در این مسیر رخ دهد.

خانواده‌های زیادی داغ‌دار شدند

رفیعی پور گفت: با توجه به اینکه اتوبان روستای پرجمعیت چاهه و همچنین شهرک پردیس را از مرکز شهرستان جم جدا می‌کند و همچنین در ورودی شهرستان جم، تقاطعی وجود ندارد و خودروها باید عرض جاده را طی کنند، در سال‌های اخیر شاهد تصادفات متعدد بوده‌ایم که تعدادی جوان نیز فوت شده‌اند و تعداد زیادی خانوادره نیز عزادار شدند.

وی گفت: عبور از عرض اتوبان پرتردد که با ریسک و خطرپذیری همراه است، سبب نگرانی بسیاری از خانوارهای نفت و همچنین مردم شهرستان جم شده است.

رفیعی پور بیان داشت: پیگیری احداث دو تقاطع غیرهمسطح در ورودی‌های شهرستان جم با عنایت به خطرات گفته شده و همچنین شرایط بومی و منطقه‌ای و مسیر عبور و مرور مراکز جمعیتی و وجود شهرها در جوار یا مسیر گذر، قرارگیری روستاها در جوار اتوبان و بریدگی‌های غیراستاندارد، درصد ایمنی مسیر را تحت‌الشعاع قرار داده است و از مطالبات مهم مردم شهرستان، شوراهای اسلامی و شهروندان نفتی ساکن جم است.

وی به پیگیری‌های متعدد از طرف مسئولان شهرستان و شوراهای اسلامی از این مطالبه به حق مردم خبر داد و بیان داشت: مجموعه وزارت نفت با وجود اینکه در چند سال اخیر قدم‌های مناسبی در زمینه ایجاد مسئولیت‌های اجتماعی مناطق پیرامونی نفت و گاز برداشته‌اند اما به ایجاد این زیرساخت مهم توجهی نکرده است.

رفیعی پور بیان کرد: از وزارت راه و شهرسازی که متاسفانه تاکنون طرح یا پروژه ملی یا تخصیص اعتبار ردیف بودجه ملی در بخش مرکزی شهرستان جم نداشته است و همچنین ادارات تابعه در شهرستان جم و همچنین ادارات کل استانی انتظار می‌رود قدم‌های جدی‌تری در زمینه زیرساخت‌ها بردارند.

وعده‌ای که محقق نشد

مدیر کل راه و شهرسازی استان بوشهر در بازدیدی که سال پیش از راه‌های شهرستان جم داشت، از انجام برآوردهای مطالعاتی تقاطع غیرهمسطح و همسطح جم خبر داد و اظهار کرد: اجرای کامل این طرح موجب بهبود وضعیت آمد و شد در شهرستان می‌شود. اما این خبر خوش مدیر کل وقت هیچ وقت اجرایی نشد و مردم همچنان چشم انتظار راهی ایمن در ورودی‌های شهرستان جم است.

ورودی‌های جم قتل‌گاه هستند

رئیس شورای اسلامی شهرستان جم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ورودی‌های جم قتل‌گاه هستند و متاسفانه علی‌رغم مطرح شدن آن به عنوان مطالبه مردم در چند سال اخیر، هیچ وقت عملیاتی نشده است.

علی پریشان بیان داشت: ورودی جم از طرف سیراف از نقاط مهمی است که باید در آن تقاطع ایجاد شود.

پریشان بیان داشت: سه راهی روستای چاهه که در واقع ورودی دیگر شهرستان جم است متاسفانه به‌جای آن که یک ورودی زیبا و آبرومند باشد، تبدیل به قتل‌گاه مردم شده و هر چند مدت یکبار شاهد تصادفات مرگباری در این مسیر هستیم.

وی گفت: شهرک پردیس که ساکنان آن کارکنان پتروشیمی‌های عسلویه است نیز دچار مشکلاتی هستند و به‌ واسطه اتوبان از مرکز شهرستان جدا شده است و حتی همین شهرک نیز بر افزایش حجم تردد در تقاطع‌های منتهی به اتوبان جم به شیراز تاثیر گذاشته است.

علی پریشان بیان داشت: سال گذشته در بازدید وزیر اطلاعات از شهرستان جم به نمایندگی از دولت تدبیر و امید، ایجاد تقاطع غیر همسطح وردی شهر جم را از مطالبات مردم از مسئولان دولت عنوان کردم.

پریشان گفت: در تقاطع فعلی چاهه و همچنین ورودی جم از مسیر سیراف، خون ده‌ها تن از مردم این منطقه ریخته شده و تصادفات وحشتناک آن، هنوز از اذهان مردم پاک نشده است باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

احداث تقاطع نیاز به هزینه میلیاردی دارد

فرماندار جم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تقاطع ورودی شهر جم از سمت شیراز و کنگان نامناسب و خطرناک است.

فتح‌الله نوروزی بیان کرد: زمانی که اتوبان جم - سیراف اجرایی شد متاسفانه به موضوع تقاطع‌های ورودی شهرستان جم توجه نشده است و اکنون به معضلی برای شهرستان تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه برای اصلاح این دو تقاطع هزینه‌های کلان میلیاردی لازم است خاطرنشان کرد: پیگیری‌هایی برای حل مشکل با شرکت‌های منطقه انجام شده است و امیدواریم بتوانیم با رایزنی و نگاه مثبت نفت و گاز بخشی از مشکل را حل کنیم.

نوروزی اضافه کرد: البته تعریض و بهسازی تقاطع ورودی جم به سمت ریز در دست اجراست که می‌تواند اندکی شرایط را برای تردد هموار کند.

[کد خبر:AJ12179]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

+7 # جوهری جمی 1394-11-01 09:40
راه های ورودی جم بوی مرگ نمی دهند بلکه قاتل بالفطره هستند و اساسا کشندگانی صددرصد حرفه ای. بی شک در عصر ارتباطات وجود مسیر های ارتباطی استاندارد و با کیفیت مطلوب یکی از نیازهای هر شهر و منطقه ای است. شرایط خاص جم ایجاب می کند که همه مسئولین بزرگوار تمامی همت خودرا صرف این موضوع کرده و هرچه سریعتر با مطالعه دقیق و کارشناسی و تخصیص اعتبارات لازم نسبت به حل این معضل بزرک اقدام نمایند. علی رغم تمامی زخمات شهردار محترم و تمامی پرسنل شهرداری متاسفانه جم حتی در معابر درون شهری نیز با مشکلات عدیده ای روبروست. ضمن تشکر از همه زحمتکشان و خصوصا شهردار محترم از ایشان و جناب حاج آقا نیک خواه رئیس محترم شورای شهر خواهش می کنم از احداث معابر کم عرض واقعا جلوگیری نمایند و با در نظر گرفتن سالهای آینده نسبت به طراحی معابر مناسب و عریض اقدام نمایند. با توجه به جمیع جهات و موقعیت ویژه ای که جم دارد باید برای بار ترافیکی ضریبی بالاتر از حد معمول برای آینده در نظر گرفت.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+7 # طالب مؤذنی 1394-11-02 22:52
درود بر نویسنده دردمند و سپاس از جوهری عزیز که باز با بیانی باز، زحمت نوشتن یک کامنت کامل را بر حقیر کم کردند.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+5 # جوهری جمی 1394-11-03 13:30
سپاس بی پایان از استاد موذنی بزرگوار. همینقدر که زحمت خواندن کامنت حقیر را متحمل می شوید مایه افتخار و مباهات من است. بی پیرایه عرض می کنم همیشه ودر همه حال و همه جا که مطلب مهمی درج می گردد مشتاقانه در پی کامنتهای شما بزرگوار میگردم که با تلمذ استفاده ها برده باشم. سربلند و پایدار باشید. ای کاش زمان کافی در اختیار داشته باشید و با نگارش مطالب متنوع که همگی علمی و کاربردی هستند حقیر و کل مردم منطقه را مستفیض بفرمایید. رودخانه عظیم و خروشان علم شما سزاوار است که هرچه بیشتر در راه آبادانی و پیشرفت کل جم طی مسیر نماید. بازهم ممنونم
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # طالب مؤذنی 1394-11-04 09:15
از لطف و مرحمت شماست.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # ریحانه حیدری 1394-11-03 21:53
راه های داغون جم مزید بر ماشین های غیراستاندارد داخلی است که سبب می شود آمار مصدومان، تصادافات منجر به فوت زیاد شود.
جاده های منتهی به شهر ریز کاملا غیراستاندارد وغیرایمن هستند عکس بگیرید روی سایت بگذارید بلکه فرجی شود
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب