000000000000000000000000000000000000000001877.jpg

آينه جم: بدون مقدمه برویم سر اصل مطلب! چند مدتی است با گلایه ها و شکایت های کم صدا و بی رمق دارندگان دفترچه های بیمه سلامت روستاییان در جم روبرو می شوم.

این دفترچه ها که برای کمک به اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه از سوی دولت برنامه ریزی و اجرا شد در شهرستان جم تقریبا به کارکردی تلخ رسیده است و دارندگان آن که اقشار بسیار ضعیف جامعه هستند نه راهی برای اعتراض دارند و نه صدای نحیف شان به گوش مسئولان می رسد.
اما ماجرای تلخ دفترچه های بیمه روستاییان در جم؛
روستایی شب هنگام با صدای کودکش از خواب بیدار می شود. کودک از درد گلو و تب می نالد. پدر، کودک را به تنها درمانگاه شبانه روزی ( بیمارستان توحید جم وابسته به وزارت نفت) می رساند. پذیرش پزشک عمومی دفترچه را پذیرش نمی کند و اعلام می کند فقط موارد اورژانسی تحت پوشش این دفترچه قرار می گیرد!
پدر به اورژانس مراجعه می کند پزشک اورژانس با معاینه کودک اعلام می کند مورد اورژانسی نیست! پدر دو راه در پیش دارد: یا قید درمان فرزند را بزند و به خانه بازگردد و درد کودک خود را تا صبح ببیند و اگر نمرد به مرکز درمانی امیرالمومنین جم یا سایر درمانگاه های وابسته به شبکه بهداشت برود!
یا به جای 3 هزار تومان ویزیت پزشک عمومی، 11 هزار تومان به صورت آزاد پرداخت کند و روند درمان را به صورت آزاد ادامه دهد! راهکار دوم می تواند هزینه های سنگین داروخانه، احیانا رادیولوژی، آزمایشگاه و ... را هم به همراه داشته باشد!
راهکار سوم هم وجود دارد و آن این است که پدر، آنقدر علم طبابت را بداند که وضعیت اورژانسی خود یا خانواده را تشخیص دهد و بی دلیل مزاحم نشود!
و به همین سادگی، یک شهروند با درآمد بسیار پایین شهرستان جم، هر شب و حتی هر روز با این دغدغه مواجه است. فقط کافی است یک شب در بیمارستان توحید، صحنه تلخ عدم پذیرش دفترچه ها را شاهد باشید تا درد کشیدن بی صدای مردم مظلوم خواب را از چشمتان بگیرد.
هر چند طبق شنیده ها؛ پزشک کشیکی شب ها در درمانگاه امیرالمومنین شهر جم حضور دارد که دارندگان دفترچه های روستایی می توانند با ایستادن پشت در بسته درمانگاه و در زدن و در ادامه یافتن پزشک، از خدمت برخوردار شوند! که به رفع تکلیف بیشتر شبیه است تا ارائه خدمت!
البته این، یک سکانس از ماجرای دفترچه های بیمه روستاییان است. به این سکانس می توان هزینه های اضافی بابت مراجعه دو مرحله ای به پزشک عمومی شبکه بهداشت و سپس ارجاع به متخصص بیمارستان را هم اضافه کرد!
بسیاری از بیماران برای بیماری های خاص، مستقیما به متخصص مراجعه می کنند و با انجام تنها یکبار هزینه، سیر درمان را طی می کنند اما در دفترچه های روستایی، بیمار باید یکبار به مطب عمومی در یکی از مراکز درمانی شبکه بهداشت شهر یا روستا مراجعه کند و در ادامه اگر بر اساس تشخیص پزشک به ادامه روند نیاز بود با مهر و کد ارجاع به متخصص حواله شود!
واقعا نمی شود فکری به حال عدم پذیرش دفترچه ها در شب کرد؟ یا مسئولان فقط به صداهای بلند حساسند و صداهای خفه شده در گلوی فقرا را نمی شنوند!
زشت و تاسف بار است که در حکومت اسلامی، فقرا را نبینیم! درد مشخص است و درمان هم مشخص تر!
یا مراکز درمانی شبکه بهداشت در شب هم خدمات دهند یا خدمات به دفترچه ها در بیمارستان توحید را فعال کنند یا راه حل دیگری جستجو کنند تا فقرا نخواهند بیش از ثروتمندان در جم، پول درمان دهند.../ آواي جم

[کد خبر:AJ19581]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

+2 # علیرضا 1395-09-20 13:43
سلام راهکار را خودتان در اخر گزارش اورده اید و ان فعال شدن واقعی و تمام وقت مرکز درمانی شبکه جم برای ویزیت تمام وقت بیماران سرپایی مراجعه کننده می باشد کاری که در همه شهرستان های استان انجام می شود .
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب