gggggkk.jpg

آینه جم: یزدان شهیدزاده؛در ابتدا یقین دارم هر کارمندِ فرهیتخه و صاحب فن و هنری از کلمات پس و پیش شده بنده دل گیر نمی شود.


از قدیم الایام اهالی کسبه و بازار را به دو دسته گاو و خرس تقسیم کرده¬اند گاوها همیشه نماد افراد موفق و پربازده و خرس ها نماد افراد ناموفق و شکست خورده بوده¬اند، اگر فرض کنیم که کارمند ما هم برای ارتزاق روزی روانه اداره می شود می توان این قیاس را به کارمندان عزیز هم تعمیم داد، حال کدام گاو کدام خرس؟
بدلیل عدم وجود زیر ساخت های اطلاعاتی همیشه دیتاها و داده های ما به رشد و نموی که حاصلش ایجاد اطلاعات و نهایتا دانش باشد نرسیده است. فرض کنید جناب رئیس از کارشناسش عملکرد شش ماهه می-خواهد، گاو ما هم دو زون کن (پوشه) زیر بغل وارد اتاق می شود تا ماحصل شش ماهه خود را پیش ارباب عیان کند.
اگر جناب مدیر چهار پنج نفر گاو خوب ببخشید کارمند نمونه داشته باشد باید بیش از ده زون کن را جستجو کند تا بیلان کاری شش ماهه منچولبافش ( که همان اداره مهران مدیری باشد) را در بیاورد. مدیر که یارای چنین کاری نیست که حقا وظیفه اش هم نیست با رفتن سر وقت دوربینِ همه جا حاضرِ روابط عمومی و پیوست عکس های کلنگ، ربان، قیچی و عکس¬های یادگاری با مسئولین شاخص، بی دردسرتر گزارش عملکردیِ بدون منبع، جهت استحضار به رویت مقام ذی ربط میرساند. این است جریان و فرایند 365 روز کاری، حل این معضل و پیدا کردن مقصر همان قدر مشکل است که جواب چیستان تخم مرغ اول بوده یا مرغ مشکل بود.
فرمانداری شهرستان جم همت کرده و می¬خواسته مثل همه جای کشور روز کارمند را ارج نهد. قرار است برای تهیه لیست گاوها از پس فرایند پر حرارت کاغذ باطله، ساز جمعی را انتخاب کنند. شاید هم این انتخاب بر عهده خود مدیر باشد تا از میان آن همه گاو، دو سه خوبش را به فرمانداری اعلام کند حال ملاک و معیار چیست؟ و چگونه؟ داستان به همان زون کن ها بر می گردد و اگر زون کنی در اختیار نباشد؛ گل یا پوچ، انگشت آوردن و ده بی سی چهل می تواند از راه های رسیدن به گاومان باشد.
تا اینجایِ ماجرا نیمه پر لیوان بود؛ گاوها جز خوبان بودند و حرفی از خرس ها به میان نیامد...
اما پیشنهاد من به فرمانداری انتخاب خرس¬های نمونه است. کار بس راحت تر، قابل اندازه¬گیرتر و البته بدلیل بیشتر بودن جمعیت خرسی، پر خرج تر! که به گمانم فرماندار به همین دلیل از زیر بار انجامش شانه خالی کرده بود. می توان با دو شاخص کَمی مهم نظیر "چرت پراکنی" در کسری از عدم حضور ارباب رجوع، میزان گیگابایت و حتی ترابایت ترانسفور شده از شاخک¬های مودم آن اداره اندازه گیری و خرس ها را شناسایی کرد.
خرس های مهربانی که همیشه در حالت خلسه بوده اند تا با فعال شدن اعصاب پاراسمپاتیک به وجود عرفانی خود متعالی بخشند و روح رنجور ارباب رجوع را متلاشی کنند. به همین دلیل از فرماندار ساعی بدلیل عدم معرفی نامزدهای کسب عنوان خرس طلایی اندکی رنجیده ام و پیشنهاد می¬کنم در روز جهانی خرس قطبی، 27 فوریه که مصادف با ایام پایانی سال شمسی است نامزدهای کسب عنوان خرس طلایی معرفی نموده و از میان آن همه سمبیلک وار یکی را انتخاب کنند./ شهر نامه

[کد خبر:AJ22785]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

+3 # مهدی 1396-06-06 07:32
متنی سراسر بی معنی ، می شد به شکلی بسیار شیواتر و زیباتر این موضوع را بیان کرد نه با همچین تمثیل هایی و کلمات نامفهمومی در واقع این متن رو باید دو دقیقه بخونی دو ساعت تفسیرش کنی انشاالله خداوند همه ما را به راه راست هدایت نماید.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # جواد 1396-06-06 08:41
این آقا چی فکر کرده که مردم رو گاو فرض کرده واقعا بعضی از مردم بی شعورن امثال این شهیدزاده
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # ایرانی 1396-06-06 08:44
من میگم جایزه ی خرس طلایی به خود فرماندار بدهند .
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # مطلع 1396-06-06 09:38
مثال های پسندیده تری حتی از جنس حیوانات هم بود که با قلمتون بتونید اونا را با کارمندها مقایسه کنید.محض اطلاعتون فقط چند نکته خیلی کوچک.1-تو این شهر پر رزق و روزی کمترین درامد و بیشترین زجر متعلق به کارمنداست.درآمد یک مستغلاتی شهرک ویا کارمند شهرداری زحمتکش از یک فوق لیسانس فنی دولتی خیلی خیلی بیشترهستش -همایش دیشب به گفته یکی از دوستان ک در همایش کنگان و دیر و عسلویه شرکت کرده بود از لحاظ ساماندهی و نظم قابل مقایسه نبود.ک باید به آقای رفیعی پور ضمیمانه تبریک گفت 3- انتخاب کارمند نمونه ابدا بر اساس بیلان کاری نیست.متاسفانه هر سال یک نفر به نوبت کارمند نمونه انتخاب میشه.4- فقط گلایه ای از فرمانداری ک هست اینه که چرا به کارمندهایی که هنوز پرونده اطلاعاتی و دادگاهیشون بسته نشده تقدیرنامه میدن و چرا برخی ادارات تعداد کارمندهای نمونشون بیش از حد مجاز بود؟(قرار بود به ازای هر 20 نفر یک نفر به عنوان کارمند نمونه معرفی بشه) و در آخر به جای ایراد از مراسمی که سالی یکبار جهت جمع شدن کارمندان و خانواده هاشون برگزار میشه بهتره عملکرد ادارات و ارگان های دولتی زیر ذره بین(بصورت فنی و موشکافانه) قرار بگیره.برای نمونه فقط کافیه نگاهی به بنرهای عملکرد ادارات و ارگان های این شهر در هفته دولت انداخت تا به عمق فاجعه پی برد!!!
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # علی 1396-06-07 11:45
هر اداره که بیشترین نارضایتی ازش بوده به عنوان نمونه شناخته شده مثل همین اداره آب و برق و کار . جدا ملاک رتبه بندی چی بوده؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-3 # مینا 1396-06-07 11:47
طرف سرشو مثل گاو انداخته پایین هر چی لیاقت خودش بوده به مردم گفته
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب