185603photo_2017-08-30_14-01-35.jpg

آینه جم: در شرایطی که همزمان با تغییر و جابجایی استانداران، مجامع نمایندگان استان های کشور بصورت فعال به این موضوع ورود کرده و هرکدام از ظرفیت خود به سود استان بهره می برند، ولی انشقاق در نمایندگان بوشهر مانع از چنین فعالیتی شده و احتمالا استاندار جدید نیز بدون در نظر گرفتن دیدگاه آنها منصوب خواهد شد.

به گزارش آینه جم؛ با قطعی شدن تغییر استاندار بوشهر، مجمع نمایندگان چندین نشست برنامه ریزی کرد که البته دو جلسه ابتدایی به دلیل غیبت سعادت و الماسی، برگزار نشد تا اینکه نهایتا اواسط هفته نمایندگان بوشهر در تهران دور هم گرد آمدند و دست آخر هم از جلسه خبر رسید 12 گزینه مطرح گردیده و مقرر شده نمایندگان با آنها درباره برنامه های شان نشست داشته باشند! شیوه ای که بیشتر به انتخاب شهردار می ماند تا مدیر یک استان!

اما در شرایطی که انتظار می رفت همین جلسه اولیه نمایندگان استان فصلی برای وحدت و انسجام آنها باشد، ولی اظهارات متناقض و گاه ضدیکدیگر نشان می دهد اجماع 4 نماینده استان روی گزینه های پیشنهادی استانداری دشوار می باشد.

امروز گزینه های پیشنهادی استانداری مشخص می شود؟

اواخر دیشب خدری نماینده بوشهر، گناوه و دیلم به رسانه ها خبر داد که تا عصر پنجشنبه مجمع نمایندگان گزینه های پیشنهادی استانداری را جمع بندی و به وزارت کشور ارائه می کند. به گفته وی، درنظر داریم 4 گزینه بومی و 4 گزینه غیربومی پیشنهاد کنیم.

اما صبح امروز سعادت رییس مجمع نمایندگان استان به یکی دیگر از رسانه ها گفته: امروز جمع بندی گزینه های استانداری صورت نمی گیرد!

در این بین شهریاری و الماسی دو نماینده دیگر درباره تغییرات استانداری سیاست سکوت در پیش گرفته و از دسترس رسانه ها خارج شده اند.

درس فارس به نمایندگان بوشهر

مروری بر اجماع نمایندگان فارس بر حضور اسماعیل تبادار در سمت استانداری که دیروز دولت نیز بر آن مهر تایید زد، نشان می دهد وزارت کشور با همان شرط اولیه اش (یعنی انتصاب استانداران غیربومی) آمادگی و انعطاف لازم را دارد تا سهم بوشهر در دولت دوازدهم استانداری باتجربه، کارآمد و دارای ارتباط با سطح ملی باشد، اما تشتت در میان نمایندگان مانع جدی در این خصوص محسوب می شود.

اگر به عملکرد مجامع نمایندگان سایر استان‌ها نظیر اصفهان، خراسان یا در همسایگی بوشهر، به کهکیلویه و بویراحمد و هرمزگان نگاهی بیندازیم می‌بینیم نمایندگان در خصوص مسائل کلان استان، به شدت با هم وحدت رویه و اشتراک نظر دارند و از قدرت چانه‌ زنی یکدیگر استفاده می‌ کنند تا مطالبات استانی و دغدغه مردم حوزه‌ های انتخابیه خود را مرتفع سازند، اقدامی که به نوعی حکایت از هنر مدیریت نمایندگان دارد.

اما در بوشهر که نمایندگانش بر سر رای دادن یا ندادن به همدیگر در کمیسیون تخصصی مجلس به اختلاف می خورند و در رسانه ها از شرمندگی همدیگر در می آیند، یا انتخاب رییس سالانه مجمع نمایندگان برای استانی که فقط 4 کرسی در مجلس دارد به دلخوری منجر شده و رییس با شیر و خط انتخاب می شود! توقع وحدت رویه و هم افزایی نمایندگان توقع زیادی است، اما شایسته است این وحدت در موضوع مهم استاندار شکل بگیرد.

به هر حال انتخاب استاندار حق دولت است و کسی هم از مجمع نمایندگان این توقع را ندارد که در کار قوه مجریه مداخله کند، اما تعامل و تفاهم به معنای مداخله نیست و اگر به معرفی یک استاندار توسعه محور و باتجربه منجر شود، در بازدهی و کارنامه نمایندگان هم اثر می گذارد.

اما شیوه ای که مجمع نمایندگان در پیش گرفته و بخشی نگری افق دید آنها را محدود کرده، بعید است وزارت کشور آنها و گزینه های شان را به بازی بگیرد.

به هر روی امید می رود نمایندگان بوشهر در خصوص این وضعیت تجدیدنظر کرده و بجای گزینه سازی بی فایده که بعضا وزارت کشور و دولتی ها با برخی از آنها هم زاویه دارند، برای نجات استان، افرادی کارآمد، باتجربه و دارای ارتباط با سطوح ملی پیشنهاد دهند.

در غیراین صورت باید پذیرای گزینه ای باشند که بوشهر برایش دوره کارآموزی و پله ترقی خواهد بود. آنگاه اثبات می شود که مجمع نمایندگان بوشهر، یکی از بی‌خاصیت و منفعل‌ترین مجامع از جنس خود است که در مسائل کلان استان که این روزها همه در خصوص آن سخن می‌گویند، به اجماع و همدلی موثری نمی رسند.خلیج فارس

 

 

[کد خبر:AJ22896]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب