آینه جم ، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان بوشهر درنخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: با تلاش همکاران و فعالان فرهنگی و هنری در استان سال گذشته موفق شدیم در بخش‌های موسیقی و خانه دیجیتال استان بوشهر، تئاتر، قرآن، جشنواره رضوی، رتبه برتر در سطح کشور کسب کنیم

دکتر حمیده ماحوزی ؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان

*در مورد انتخاب بوشهر، به‌عنوان دومین شهر پایتخت کتاب ایران، سال گذشته شهر بوشهر در بین 99 شهر کشور رتبه دوم طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران را از آن خود کرد و شهر خورموج نیز در بین 15 شهر برتر کشور قرار گرفت. شاخص مهم برای این انتخاب این بود که برنامه و ابتکارات در زمینهٔ بالا بردن سرانه مطالعه که در استان انجام‌شده تأثیرگذار بوده باشند. فعالیت مردم و حمایت مسئولان استانی به ما کمک می‌کند تا امسال نیز در این طرح رتبه خوبی کسب کنیم.تلاش مي کنیم امسال با ارتقاي سطح سرانه مطالعه در استان بوشهر، اين استان رتبه نخست طرح پايتخت كتاب را به خود اختصاص دهد.

*در حالی که به دلیل تنگناهای شدید مالی در سال گذشته نتوانستیم بسیاری از برنامه ها و جشنواره های فرهنگی را در استان اجرا کنیم اما در سال جدید برگزاري جشنواره مختلف فرهنگي و هنري با هدف با نشاط كردن فضاي استان از اولويتهاي اين اداره كل است.

* با توجه به اهمیت و جایگاه موسیقی سنتی و محلی، با رعایت موازین اسلامی تلاش داریم زمینه اجرای موسیقی محلی بوشهر را فراهم کنیم.

* یکی از اقدامات خوبی که انجام شد، اجرای برنامه‌های قرآنی در سطح ملی و انتخاب روز قرآنی بوشهر با حمایت و ابتکار آیت‌الله صفایی‌بوشهری امام‌ جمعه این شهر بود.امیدواریم در سال جاری نیز بودجه‌های مشخص و قابل قبولی داشته باشیم و توجه و تجلیل از هنرمندان پیشکسوت در دستور کار خواهد بود.

* رسانه‌های استان بوشهر در ایام برگزاری انتخابات هفتم اسفند ماه به‌خوبی به وظیفه خود عمل کرده و توانستند در انتخابات فضای جامعه را با رعایت اخلاق مدیریت کنند. آزادی بیان برای رسانه‌ها امری مهم است تا بتوانند در راستای اهداف و رسالت خود به‌خوبی گام بردارند البته رسانه‌ها نباید خود را به جریان و گروه خاصی منتسب کنند.

*تلاش می‌کنیم با همکاری اهالی رسانه، جشنواره مطبوعات محلی را استان و گستره منطقه‌ای برگزار کنیم ضمن اینکه برنامه‌هایی نیز برای روز خبرنگار در سال جاری در نظر داریم.

* چهارشنبه و پنجشنبه این هفته میزبان رئیس سازمان سینمایی کشور در بوشهر هستیم و افتتاح خانه سینمای برازجان، افتتاح آموزشگاه حرفه‌ای انیمیشن، معرفی مدیر جدید انجمن سینمای جوان، نشست با هنرمندان از جمله برنامه‌های سفر دوروزه رئیس سازمان سینمایی کشور به بوشهر است.در این هفته میزبان مدیران ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه 8 کشور شامل هرمزگان، سیستان و بلوچستان، قشم، خوزستان خواهیم بود.

*در مورد نحوه توزیع اگهی در نشریات و اشتراک مطبوعات محلی، همیشه خود را حامی مطبوعات می‌دانستم و سعی شده آنچه بر عهده ما بوده در این زمینه حمایت کنیم، اما مشکلات خیلی زیاد است و به همکاری خود اهالی مطبوعات نیز نیاز داریم.طبیعی است شرکت‌های نفت و گازی مستقر در استان باید آگهی نفتی خود را به اداره‌کل ارشاد بدهند تا سهم مطبوعات محلی را بدهیم اما این اتفاق نیفتاده و پیگیری‌های زیادی در این زمینه انجام‌ شده است .علاوه بر پیگیری موضوع از طرف وزارت نفت و فرهنگ و ارشاد اسلامی، به استاندار بوشهر نیز نامه زدیم که به ادارات کل استانی اعلام کنند هیچ دستگاهی آگهی خود را بدون «م الف» ارشاد به کسی ندهند.اگر شخصی از مسیر غیرقانونی این کار را انجام دهد تخلف است، اما برخی افراد از مسیر غیرقانونی وارد شده و اقدام به جذب آگهی می‌کنند.

*در مورد نبود شیوه‌نامه برای ساماندهی خبرنگاران ، امسال موضوع ساماندهی نشریات سراسری انجام خواهد شد ضمن اینکه ساماندهی سایت‌های خبری استان نیز در حال انجام است.

*بر اساس تفاهم‌نامه منعقدشده ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با معاونت فرهنگی وزارت علوم، مقرر شده بودجه‌ای برای هنرهای نمایشی و تجسمی در نظر گرفته شود اما به دلیل مشکلات مالی که در کشور وجود داشت همه اعتبار در نظر گرفته‌شده، پرداخت نشد.

*در سال گذشته حمایت‌های خوبی از گروه‌های موسیقی محلی صورت گرفته و شماری از گروه‌های موسیقی محلی اجراهایی خارج از کشور داشتند.با توجه به اهمیت و جایگاه موسیقی سنتی و محلی، با رعایت موازین اسلامی تلاش داریم زمینه اجرای موسیقی محلی بوشهر را فراهم کنیم.

*توجه و تقدير از هنرمندان پيشكسوت، اهل قلم و شعر و ادب، برگزاري جشنواره مطبوعات محلي و گسترش آن درسطح منطقه اي و برگزاري روز خبرنگار را ازجمله برنامه هاي اين اداره كل در سالجاري عنوان كرد.

* رسانه ها مي توانند كمك بزرگي به انساني شدن و عقلاني شدن سياست كنند كه لازمه موفقيت و از شاخصهاي بالندگي و توسعه مطبوعات و رسانه داشتن آزادي بيان و استقلال است.هرچقدر آزادي بيان در محدوديت قانوني و اجتماعي قرار گيرد مطبوعات از رسالت خود فاصله گرفته اند . آزادي بيان براي خبرنگاران، رسانه ها و مطبوعات امتياز بزرگي است كه بايد براي رسيدن به هدفهاي مشخص از اين ويژگيها استفاده شود.با توجه به سياستهاي دولت و نگاه ويژه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تلاش مي شود در سايه قانون و به دور از گرايشهاي مختلف سياسي، در فضاي همراهي و همدلي فرصت را براي همه رسانه ها ايجاد كنيم.

* با وجود همه فشارها و كمبود اعتبار، در همه حوزه هاي فرهنگي و هنري رشد 100 درصدي داشته ايم. با توجه به تنگناهاي موجود در بخش اعتبارات، حضور شركتها، موسسه هاي صنعتي، شوراهاي شهر و شهرداريها كه بخشي از اعتبارات آنها مربوط به حوزه فرهنگي است، براي كمك به اين مجموعه ضروري است. تخصيص بخشي از اعتبارات اين موسسه ها بويژه شهرداريها به زيرساختها و برنامه هاي فرهنگي زمينه ايجاد فضايي امن در كاهش آسيبهاي اجتماعي را به دنبال دارد.

* تلاش مي شود براي كاهش مخالفت هابا اجراي موسيقي مجاز نظارتها را افزايش دهيم زيرا با افزايش نظارت و اجراي قانوني مشكلي به وجود نمي آيد.با تاكيد بر حمايت از موسيقي اصيل ايراني ، براي اينكه جايگاه ويژه اي به موسيقي محلي استان بوشهر اختصاص داده شود، تلاش مي كنيم، با رعايت موازين اسلامي اجراي آن عملياتي شود. با توسعه اين آموزشگاهها جوانان و نوجوانان براي فراگيري موسيقي به جاي تردد به اماكن غير استاندارد به موسسه هاي آموزشي مجوز دار مراجعه مي كنند.

منبع: سوک

[کد خبر:AJ14715]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب