7923_932.jpg

آینه جم؛رضا معتمد: انتخابات مجلس شورای اسلامی کم کم به روزهای پر تب و تاب خود نزدیک می شود و در هفته ها و روزهای آینده این تب و تاب و حساسیت افزونی هم می یابد.

اگر انتخابات پیش رو را عرصه ی رقابت میان دو گروه بزرگ اصول گرایان و منتقدان دولت از یک سو و اصلاح طلبان و اعتدال گرایان حامی دولت از سوی دیگر فرض کنیم، باید گفت که تکلیف اصول گرایان تا حد زیادی برای انتخاب نقشه راه رقابت روشن است. غالب داوطلبان وابسته به این جریان، تقریبا در باره تایید صلاحیتشان اطمینان دارند و برای همین هم در اغلب استان ها از جمله استان ما این جریان نامزدهای مورد حمایتشان را تعیین نموده اند و این نامزدها با خاطر جمع در حال رایزنی های شبانه روزی برای جلب رای هستند.

از سوی دیگر تکلیف اصلاح طلبان همچنان در ابهام و اما و اگر است. زیرا با وجود تایید صلاحیت های گسترده نامزدها از سوی هیات های اجرایی، با وجود پاره ای خوش بینی ها، معلوم نیست که چند درصد از چهره های شاخص اصلاح طلب موفق به عبور از گردنه اصلی یعنی تایید صلاحیت هیات های نظارت شوند. به همین دلیل باید گفت که داوطلبان اصلاح طلب و حتی مستقل همین اکنون نیز از میدان رقابت با رقیبان اصول گرای خویش عقب مانده اند.

در استان ما نیز، به دلیل همان بلاتکلیفی و ابهام در سرنوشت تایید صلاحیت ها که ذکرش رفت، از چهار حوزه انتخابیه، دست کم سرنوشت سه حوزه از نظر تعیین نامزد نهایی برای اصلاح طلبان نامشخص است. تنها در حوزه دشتی و تنگستان است که اگر اتفاق خاص غیرمترقبه ای رخ ندهد، هم تقریبا تکلیف تایید صلاحیت نامزد اصلاح طلبان روشن است و هم  اجماع اصلاح طلبان بر این نامزد کاملا محتمل است.

بر این اساس با توجه به ابهام در سرنوشت نهایی نامزدهای سه حوزه دیگر، همه جریانات اصلاح طلب و حامیان دولت باید ضمن رایزنی های معمول و مشورت و تبادل نظر از هر گونه اظهار نظری که بوی تفرقه و تحمیل و شیطنت از آن بیاید، خودداری کنند تا با مشخص شدن سرنوشت تایید صلاحیت ها بتوان بر روی نامزدهای توانمند و شایسته به اجماع و توافق رسید.

با این حال، در روزهای اخیر برخی افراد محترمی که  دل سپردگی شان در این دو ساله به جایی خاص در استان ما (نمی گویم سرسپردگی تا تلقی توهین از آن نکنند) مشخص شده است، با حرکتی خام و برخاسته از بی تجربگی محض در عرصه سیاست، به ویژه در یکی از شهرستان ها رفتارهایی را از خود بروز می دهند که سرانجامش افکندن بذر تفرقه در میان اصلاح طلبان و حامیان دولت است.

این افراد این روزها ظاهرا با طرح موضوع فاقد وجاهت"جوانگرایی در عرصه نمایندگی"، با ایما و اشاره های کاملا قابل فهم، در فضاهای رسانه ای و مجازی، از همین حالا تلاش دارند تا فرد یا افرادی خاص را که وابستگی شان به همان فرد خاص، روشن است، به عنوان نامزد مورد حمایت اصلاح طلبان و حامیان دولت جا بیندازند.

البته این گروه با تقسیم وظیفه، همزمان در دو میدان بازی می کنند و با طرح نام دو نفر تلاش دارند تا سرانجام یکی را به عنوان نامزد اصلاح طلبان و اعتدال گرایان در این شهرستان تحمیل کنند.

تاکید زیاده روانه بر طرح شعار جوانگرایی برای نمایندگی مجلس، اقدامی نپخته و تنها ناشی از بی تجربگی سیاسی طرح کنندگان چنین شعارهایی است زیرا برای پوشیدن کسوت نمایندگی مردم، داشتن سواد و دانش کافی، تجربه لازم در عرصه سیاست، پیشینه سیاسی و اجتماعی لازم و پختگی در همه زمینه های مورد نیاز نمایندگی مردم بر جوان بودن فرد ارجحیت دارد. البته قابل انکار نیست که ممکن است یک جوان، صاحب حداکثری از این پیش زمینه ها باشد اما دست کم این ویژگی ها در نامزدی که این دوستان سفارشی نویس با ایما و اشاره همه کس فهم، تبلیغش می کنند، نیست.

از طرفی این افراد، آن چنان خام و عجولانه وارد میدان جا انداختن نامزد مورد حمایت خویش شده اند که حتی تاب و تحمل ندارند که تکلیف تایید صلاحیت نامزدهای اصلاح طلبان روشن شود. از این رو ندانسته در قالب نیش و کنایه و طرح مباحثی رنجش آور برای دیگر نامزدهای طیف اصلاح طلب و اعتدال گرا بذر تفرقه و ناهمگرایی در سطح شهرستان می پراکنند به طوری که  اگر فرضا همه رد صلاحیت شوند جز نامزد مورد حمایت خودشان،  و اصلاح طلبان بخواهند بالاجبار از این افراد حمایت کنند،  رفتارهای ناسنجیده این گروه احتمالا کار جلب نظر دیگر نامزدها برای حمایت از گزینه مورد حمایت خود این حضرات را هم برای دلسوزان، دشوار می کند.

بنابر این باید کسانی که این افراد از آنان حرف شنوی دارند، به آنها توصیه کنند که اولا مصالح عمومی کشور، استان و شهرستان و همچنین مصالح پیروان تفکر اصلاح طلبی را بر مصالح یک فرد خاص ارجح بدانند، ثانیا با ورود عجولانه و ناسنجیده به موضوع تحمیل یک فرد خاص بر اصلاح طلبان و اعتدال گرایان، احتمال توافق بر سر یک نامزد مورد حمایت همه را در این شهرستان به امری ناشدنی مبدل نسازند.

***رضا معتمد | مدیرمسئول هفته نامه پیغام

[کد خبر:AJ11798]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب