70888524771.jpg

آينه جم: سجاد بهزادي: همه منتظر تاييد صلاحيت مجيد حسيني كنگاني در حوزه انتخابیه کنگان، دیر، جم و عسلویه بودند. بنظر مي آمد كه بعد از يك دوره رد صلاحيت، اين بار يك راي قاطع مردمي برايش به صندوق خواهد رفت. اميد و نااميد ها در هم آميخته بود. اما خبرها حاكي از رد صلاحيت او بود. رقيب خود را براي يك انتخاب كم دردسر آماده تر مي ديد و نفس ها در سينه حبس شده بود. از اتفاق رخ داده دل نگران و اندوهگين بوديم كه آرامش و تبسم هميشگي کنگانی همه را آرام مي كرد. 

دو روز مانده به آغاز راي گيري فشارها بر تصميم کنگانی زيادتر مي شد. دو نامزد باقي مانده از اصلاح طلبان و حاميان دولت از وی انتظار حمايت داشتند و آنها مي دانستند محبوبيت کنگانی بي شك موج مردمي برايشان به همراه خواهد داشت. سكوت وی فضا را پر كرده بود و عده اي را گله مند. اما تصميم در اين دو راهي هم كار راحتي نبود. تصميمي سخت نياز بود و از خود گذشتن. مجيد حسيني كنگاني بدون تاييد صلاحيت از تهران برگشت و باز مورد استقبال كم نظير مردمي قرار گرفت. تبسم هاي هميشگي اما همراه داشت و شرايط را نيز به خوبي سبك و سنگين و تحليل مي كرد. دو روز به پايان مهلت تبليغات انتخاباتي بيشتر نمانده بود و من كه در شب هاي آن روزها تمام وقت در كنارش بيدار بودم شاهد خيلي از ماجراها بودم .همه همفكران را براي اتحاد و دوستي دور هم جمع كرده بود و خودش ميزبان. حساسيت اين دوره از انتخابات و وضعيت آرا رقيب را به خوبي تشريح مي كرد اما دوستان هم فكر كمرها را به گونه اي ديگر بسته بودند. آنها به توصيه کنگانی براي يكپارچگي در عمل و تمركز بر روي يك كانديدا توجه نكردند و شرايط متلاطم تر شده بود. ساعت يك و نيم شب بود كه کنگانی با من تماس مي گيرد و  سفره دلش را پهن مي كند. به شدت بيمار بودم اما بيدار. بعد از كنش ها و واكنش هاي طولاني وی مصمم به يك تصميم سرنوشت ساز بود. او تصميم به نوشتن و انتشار يك بيانيه داشت. تنها يك روز به پايان مهلت راي گيري باقي مانده بود. تنش ها و فشارها دوباره فضا را تنگ تر مي كرد و قدرت تصميم گيري را سخت تر. اما کنگانی با صلابت و آگاهي و بررسي تمامي جوانب آماده تصميمي سرنوشت ساز بود. بعد از وقفه اي دو ساعته كه بعدها فهميديم به دنبال يك حاشيه سازي عده اي ديگر پيش آمده بود، ساعت 3 نصف شب بود كه وی دوباره با من تماس گرفت. بيانيه را آماده كرديم ." .... جام مي و خون دل هر يك به كسي دادند / در دايره قسمت اوضاع چنين باشد.(حافظ)

او بيانيه خود را با شعري از حافظ شروع كرد و ادامه داد "من در عجبم اقبال عمومي يك جامعه به يك فرد رد صلاحيت شده براي مسببان اين پديده ناميمون، چه معنا و مفهومي مي تواند داشته باشد؟ در اين وضعيت ، شرايط مطلوب تر، اجماع كامل تمامي دوستان اصلاح طلب بر روي يك فرد دلخواه بود كه متاسفانه اين امر رخ نداد و موضع گيري را براي ما نيزسخت تر كرد. اما طبق بررسي ها و مصلحت هاي همه جانبه اي كه در اين مدت داشته ام از خانم سكينه الماسي حمايت مي كنم و او را مناسب ترين گزينه رسيدن به هدفي بزرگ تر مي دانم. اميدوارم ايشان نيز با درك شرايط پيش رو بتواند مسير اعتدال گرايي و اميد بخشي به جامعه را همواره سرلوحه برنامه هاي خود قرار دهد."

حاجي مسببان رد صلاحيتش را به خدا واگذار كرد و به نظر مي رسيد جلوگيري از تماميت خواهي و حضور رقيبي كه براي تفكر اعتدال و اصلاحات چون استخواني در زخم بود، همان هدف بزرگ تري بود كه در اين بيانيه بر آن تاكيد شده بود.

موجي از اميد و حركت دوباره فضاي انتخاباتي در حوزه جنوبي استان بوشهر تحت تاثيرانتشار اين بيانيه قرار گرفت. و البته ناملايمي هاي دوستان همزاد كه تصميم حاجي را يك معادله اشتباه مي خواندند و يك خودكشي سياسي. حاجي در استقبال وسيع مردم آماده سخنراني بود. او بعد از يك سخنراني باشكوه در كنگان در آغوش مردم جم قرار گرفت. جمعيت استقبال مانع از حركت سريع تر به سوي محل سخنراني بود. حاجي با خانواده به جم آمده بود. در ميان جمعيت انبوه و منتظر سخنراني مجيد حسيني كنگاني آغاز شد...." آنها مي خواستند من خاموش بمانم ولي من آمده ام و از خانم الماسي حمايت مي كنم..." صداي استقبال و تشويق دايم، سخنراني حاجي را قطع مي كرد و آن شب يك شب به ياد ماندني در اذهان شد. 

انتخابات فرا رسيد و شمارش آرا آغاز شد. حرف اول و آخر کنگانی كه حتي قبل از برگزاري انتخابات به منتقدين خود نيز داده بود يك چيز بود. او گفته بود " رقیب با شگردهاي مختلف براي رسيدن مجدد به مجلس نزديك مي شود، خانم الماسي هم پا به پاي او پيش مي رود و اگر حمايت جدي نشود ممكن است در اين كارزار عقب بماند و حسين بردستاني هم با اختلاف فاحش سوم ميشود و حمايت از او عليرغم شايستگي هايي كه دارد يعني باختن قافيه ..." با اين تحليل دقيق، كنگاني پا به عرصه انتخابات گذاشت و باور داشت اگر از بردستاني حمايت كند با اينهمه اختلاف راي كه با رقيبان دارد تنها آراي رقیب را تقويت خواهد كرد و اگر از الماسي حمايت شود با اختلاف اگر چه ناچيز مي تواند به جاي رقیب به مجلس برود و اصلاح طلبان نيز به هدف بزرگ تري دست خواهند يافت. اين نوع تحليل مورد انتقاد شديد هواداران بردستاني قرار گرفت اما عده اي نيز كه منسجم تر مي انديشيدند از تحليل کنگانی دفاع كردند. شمارش آرا آغاز شد و هر چقدر كه جلوتر مي رسيديم دقيقا اتفاقات به تحليل وی نزديك تر بود و نتيجه انتخابات حوزه انتخابیه کنگان، دیر، جم و عسلویه اعلام گرديد.

بر اين اساس سکینه الماسی با 41 هزار و 804 رای بعنوان نفر اول ، شیخ موسی احمدی با  35 هزار 452 رای بعنوان نفر دوم و حسین بردستانی با  26 هزار 689 رای بعنوان نفر سوم معرفي شدند. اين آمار ضمن اينكه تحليل هاي دقيق مجيد حسيني كنگاني را به همه موافقان و مخالفان نشان داد از يك تصميم سرنوشت ساز در دقيقه نود حكايت مي كرد.

تقريبا مشخص است اگر حمايت هاي مجيد حسيني كنگاني، قيصر صالحي و عبدالحسين اكسير بعنوان ليدران اصلاحات و تاثيرگذاران انتخابات در شهرستان هاي جم، كنگان و عسلويه نبود اين اختلاف راي شكننده  خانم الماسي با رقيبش بار ديگر ممكن بود كام اصلاح طلبان را تلخ كند. باشد كه تاريخ گواه مصلحت انديشي، تيزبيني و هوشياري كساني باشد كه اجازه نداند تفكر احساسي ، غیر واقعی و آرمانگرايانه، بار ديگر تفكر اصلاحات را مغلوب رقيبان تماميت خواه خود كند./ نسيم جنوب 

[کد خبر:AJ13605]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

-3 # حسینی ...جم 1394-12-15 13:42
ای وای به حال اصلاحاتی که قیصر لیدرش باشد..
ثانیا تصمیم مجید کنگانی نبوده است بلکه فشار استاندار بود که از کنگانی و قیصر حمایت کردند.
....................................................
درج كامنت به معناي تاييد پايگاه خبري آينه جم نيست ، گفته شده است تلاش مسئولان استاني در عدم حمايت از كانديداي خاص بوده است.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-5 # اصلاح طلب ريزي 1394-12-15 15:45
آقاي بهزادي
چرا اين همه آسمون ريسمون ميكني. كنگاني و صالحي با اين اشتباه استراتژيك خود براي هميشه بايگاني شدند. هر چند كه صالحي مدتهاست بايگاني بود. صالحي به يك فرد متخلف در حوزه معروف است. اين را همه ميدانند. شما هم خودت را به اونطرف نزن.
من يك اصلاح طلب هستم و با شهامت اعلام ميكنم از كنگاني متنفرم و اگر روزي هم رقابت بين كنگاني و شيخ موسي باشد، شيخ موسي را ترجيح ميدهم بر كسي كه به آرمانهايش به خاطر اميال خود پشت پا بزند. چرا كه شيخ موسي صادق است و كنگاني نيست.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-5 # دانشجو اصلاح طلب جمي 1394-12-16 08:20
آقاي بهزادي.
حتما" ميخوايد كم كم كنگاني و قيصر را با يه معذرت خواهي به جمع اصلاح طلبان برگردانيد. كنگاني و قيصر و اكسير اصلاح طلبان حوزه را چهل سال از اهداف خود دور كردند. ضربه اي كه اين سه به علاوه سيدعلي موسوي از پشت به اصلاح طلبان زدند طلحه و زبير به اسلام نزدند.
اصلاح طلبان براي هميشه از اين افراد اعلام برائت و تنفر خواهند كرد.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-4 # محسن 1394-12-16 21:47
معلومه که خیلی به دوستان فشار وارد شده.همون قیصر به قول شما متخلف اگر از الماسی حمایت نمیکرد شیخ موسی الان نماینده بود وبزرگترین اشتباه شیخ موسی در افتادن با قیصر وبه تبع ان مردم عسلویه بود خوشبختانه جناب صالحی ثابت کرد که یک قدرت بلامنازع در جنوب است وبه راحتی میتواند همه معادلات رو بهم بریزد حالا هم دوستان منتقد وبهتره بگویم مغرض.چهارسال که زیاد نیست یک هفته اش گذشته دیگه چیزیش نمونده
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-3 # علي 1394-12-17 09:44
كينه اي كه بعضيها از شيخ موسي به دل داشتند باعث شد تا منطقه صنعتي ما سالها به عقب برگردد.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-2 # انارستان 1394-12-17 15:38
مجید کنگان دیگر به یک مرده سیاسی تبدیل شد و ینده خویش را فدای یک تصمیم غلط کرد.کنگانی بسان اب ی است که در گودالی ثابت مانده است و حرکت نمی کند و همانجا گند خواهد کرد .
بزرگترین ضربه به اصلاحات در جنوب استان را کنگانی و قیصر صالحی زدند و اختلافی عمیق بین ما انداختند ..اصلاحات دوباره جان خواهد گرفت ولی قیصر و کنگانی دیگر نفسی برای زدن در اردوگاه اصلاحات نخواهند داشت
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # انارستانی 1394-12-17 17:29
درود بر کنگانی درود بر قیصر درود بر اکسیر والبته درود بر سر کار خانم دکتر الماسی که از دست موسی نجاتمون دادن واسه اصلاح طلبان هم بد نشد الماسی که با اصلاح طلبان پدر کشتگی نداره تازه متمایل با انها واعتدال هست ایشالا در کارشون موفق باشن .
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # خشایار 1394-12-17 17:56
الماسی دچار اشتباه بسیار بزرگی شد که با طناب پوسیده کنگانی داخل چاه رفت. اشتباهی غیر قابل بخشش و استراتژیک. اقبال عمومی کاملا به سمت الماسی بود و ایشان اصلا و ابدا نیازی به کنگانی نداشت اما با کمال تاسف با مشاوره بسیار غلط آقای اکسیر و برخی همفکرانش فریب خورد. هیچ نیازی نبود که خانم الماسی خود را وامدار یک ورشکسته سیاسی و رد شده از نهاد قانونی شورای نگهبان کند. گذشت زمان به این مسئله پاسخ روشنتری خواهد داد که الماسی با این کارش آینده سیاسی خود را تباه کرد البته امیدوارم ختم به خیر شود. کنگانی به دنبال منافع خود بود و برای از زمین برخاستن هیچ نردبانی بهتر و مناسب تر از خانم الماسی برایش وجود نداشت. سود سرشاری که از این قضیه نصیب کنگانی شد همه اش ضرر مطلق برای الماسی بود و هست و خواهد بود.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-3 # محسن 1394-12-18 00:26
درود بر الماسی وقیصر هر دوی این عزیزان برای ما قابل احترامند
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-1 # محمد از انارستان 1394-12-22 13:46
هدف اصلی اصلاح طلبان در کشور جلوگیری از ورود عناصر تندرو و وابسته به جبهه پایداری به مجلس بود این را دکتر عارف اعلام کرد در حوزه جنوب استان نیز تنها کسی که می توانست سد راه شیخ موسی احمدی (از عناصر وابسته به پایداری شود) خانم الماسی بود استراتژی جناب کنگانی کاملا عاقلانه و در جهت اهداف عالی اصلاحات بوده و هست دوستان فراموش نکنید همین شیخ موسی احمدی بود که در مجلس شعار اعدام موسوی و کروبی داد و از آقای ظریف خواست که مذاکرات را ترک کند. در همه اظهارنظرها دوستان هی می نویسند کنگانی برخلاف اصلاح طلبان جنوب استان حرکت کرد ولی نمی نویسند که حرکت کنگانی کاملا در جهت منافع اصلاحات بوده و هست. اندکی تعقل و انصاف به دور از احساس بد نیست
..................................................
درج ديدگاه به منزله تاييد پايگاه خبري تحليلي آينه جم نيست .
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب