IMG-20160227-WA0011.jpg

آینه جم: روی هم رفته با توجه به رای معنی‎دار شهروندان استان در انتخابات اخیر، مردم استان از نمایندگان خود دو انتظار مهم دارند. اول آنکه در سطح کلان و عرصه کشوری، نماینده آنها همواره منافع ملی را در رویکردها و آرایی که به گلدان ها می ریزد ارجح بدانند و رفتار و گفتار نمایندگان در تراز مردم فرهنگ دوست استان باشد، دوم اینکه در سطوح محلی نیز توسعه و آبادانی استان را در حوزه های مختلف بر هر منافعی فراتر بدانند.

به گزارش آینه جم:توسعه ی استان یک فرایند چند جانبه است و عوامل متعددی در تبلور آن نقش دارد. توسعه استان بوشهر هر چند تا حد زیادی تابع سیاست ها و فرایند توسعه ملی است، ولی متغیر های مختلفی نیز  می تواند فرایند  آن را در استان تسریع یا کند کنند. آرامش درون استان و هماهنگی میان سیاستگذارن به ویژه نخبگان ابزاری (نخبگان رسمی)  از آن جمله اند. 

نمایندگان مجلس در این بین نقش موثری دارند. نقش برجسته ی این نخبگان به این دلیل که به عنوان حلقه واسط میان مرکز و استان عمل می کنند؛ غیر قابل انکار است. نمایندگان استان در  مجلس علاوه بر اینکه در درجه نخست، اثربخشی غیر قابل انکاری در سیاست های کلان دارند؛  در تحقق منافع استان و به خصوص روند توسعه بوشهر نیز به دلایل متعدد  از جمله ارتباط با وزارتخانه‌ها و پیگیری مشکلات حوزه انتخابیه تاثیرگذارند. از همین رو هماهنگی میان خود نمایندگان از یک سو  و هماهنگی میان نمایندگان با مدیریت ارشد استان از سوی دیگر، می تواند کارآمدی توسعه استان را تسهیل و تسریع نماید.

مجلس دهم بدون شک با توجه به ترکیب منتخبین ملت و سیاست های پسابرجام، مجلسی توسعه گرا و در عین حال تعامل گرا خواهد بود. خوشبختانه ترکیب نمایندگان استان و بویژه رویکرد توسعه گرایانه مدیریت ارشد و وکلای منتخب مردم در هر چهار حوزه انتخابیه، افق های توسعه استان را روشن تر ساخته است. در این بین، استان بوشهر به دلایل متعددی از جمله وجود منابع و تاسیسات حیاتی انرژی، دارای موقعیت استراتژیک و راهبردی در توسعه  است. پیوند بیشتر صنایع گاز و انرژی اتمی با بافت های اقتصادی استان نظیر صنعت و تجارت که دارای مزیت نسبی بیشتری برای توسعه استان می باشند، اهمیت فوق العاده ای دارد. تاکنون حوزه های انرژی نه فقط در بوشهر که در گستره ملی، ساختار ی شبیه اقتصادهای جزیره ای داشته اند و کمتر حوزه های دیگر را با خود پیوند زده اند. با همگرایی بیشتر نمایندگان  و همچنین مدیریت اجرایی استان، چگالی استفاده از نیروی انسانی و همین‌طور پیوند میان اقتصاد استان و صنایع انرژی با غلظت بیشتری دنبال خواهد شد.

موضوع دیگر در مقوله توسعه استان که ارتباط مستقیم و معناداری با نمایندگان استان در مجلس دارد، تصویب منطقه آزاد  صنعتی- تجاری بوشهر است. بدون تردید در پیگیری مقاصد توسعه استان، یکی از  اهداف درازمدت توسعه در بیست ساله اخیر، تحقق منطقه آزاد بوده که با تلاش های استاندار، مجوز ان در هیات دولت صادر شده، ولی در اواخر عمر مجلس نهم با وجود اینکه دوبار به صحن علنی مجلس آورده شد، هر دوبار با سد نمایندگان مخالف برخورد کرد و تصویب آن به مجلس دهم کشیده شد.

ایجاد منطقه آزاد هر چند در طی ماههای گذشته مناقشات سیاسی و فنی چندی را در مورد چند و چون اثر بخشی آن در توسعه استان به همراه داشته؛ با وجود این،  هماهنگی نمایندگان جدید استان در تصویب آن  نقش حیاتی دارد. ایجاد منطقه آزاد با توجه به فرصت های متعدد سرمایه گذاری که برای توسعه صنعت و تجارت در استان مهیا می کند،  می تواند مکمل بخش های دیگر بوده و باعث رشد تولید ناخالص داخلی  استان  و  خلق موقعیت های جدید کسب  و کار گردیده و از خیل بی کاران در استان  بکاهد . با توجه به ترکیب جدید نمایندگان و رویکرد توسعه خواهانه آنها و همچنین همراهی احتمالی بیشتر با سیاست های دولت و  مدیریت استان، پیش بینی می شود پیگیری تصویب منطقه آزاد در مجلس دهم با جدیت و عزم بیشتری دنبال خواهد شد.

روی هم رفته با توجه به رای معنی دار شهروندان استان در انتخابات اخیر، مردم استان از نمایندگان خود دو انتظار مهم دارند. اول آنکه در سطح کلان و عرصه کشوری، نماینده آنها همواره منافع ملی را در رویکردها و آرایی که به گلدان ها می ریزد ارجح بدانند و رفتار و گفتار  نمایندگان در همه موقعیت ها در تراز مردم شایسته و فرهنگ دوست استان باشد.

دوم اینکه در سطوح محلی نیز توسعه و آبادانی استان را در حوزه های مختلف بر هر منافعی  فراتر بدانند. توسعه و برخورداری از مواهب ان نظیر رفاه، اشتغال، کرامت و حقوق شهروندی حق مسلم همه مردم است. حقی که حتی سازمان ملل هم آنرا به عنوان حقوق جدایی ناپذیر بشری به رسمیت شناخته و بر بهره مندی و مشارکت آحاد مردم را در فرایند توسعه تاکید کرده است.

خیلج فارس

[کد خبر:AJ13927]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب