000020160508-WA0000.jpg

آینه جم، مهدی تیموری: دوران بلوغ و نوجوانی یکی از حساس ترین دوره های زندگی به شمار می رود.در این دوره سنی خصوصیاتی از قبیل تشخص طلبی؛ اعلام استقلال؛ مخالفت جویی؛ خودنمایی؛ تابعیت از گروه های مرجع و ده ها صفت دیگر بروز می کند، نوجوان با دارا بودن ویژگی های خاص خود به دنبال هیجان است و در این راه اغلب به بیراهه کشیده می شود؛ نتایج تحقیقات نشان می دهد که نوجوان و جوانان بیشتر از گروه های دیگر در معرض خطر اعتیاد قرار دارند، لذا مدرسه به عنوان جایگاهی که وظیفه تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان را در ساعاتی از شبانه روز برعهده دارد مهم ترین دستگاهی است که می تواند بر پیشگیری از اعتیاد در بین دانش آموزان تاثیر گذار باشد.

در این مقاله سعی شده نقش آموزش مهارتهای زندگی در پیشگیری از اعتیاد در بین دانش آموزان مورد بحث و نقد قرار گیرد.

عوامل تاثیر گذار در سوء مصرف دانش آموزان

یافته ها نشان میدهد

1-ارتباط با دوستان و همسالان ناباب

2- کاهش کنترل خانوادگی

3- آلوده بودن فضای محل زندگی

4- کاهش عزت نفس و پایین بودن خودباوری

از عوامل اصلی گرایش نوجوانان به سوء مصرف مواد مخدر می باشد.

بنابراین آموزش مهارت های زندگی ؛ آگاه سازی و به طور کلی توانایی مواجهه با انتظارات و دشواری های زندگی روزمره باید در دانش آموزان تقویت گردد، البته مسلم است کسب این مهارت ها علاوه بر دانش آموزان شامل نیروی انسانی شاغل در آموزش و پرورش و اولیاء نیز می گردد.

نقش مهارت های زندگی در کنترل و پیشگیری از اعتیاد در بین دانش آموزان

آموزش مهارت های زندگی در زمان تحصیل امری بدیهی و ضروری می باشد، این روزها روش تربیت سنتی به تنهایی کافی نیست، کسب مهارت هایی از قبیل کاهش استرس؛ تقویت اعتماد به نفس؛ قدرت نه گفتن ؛ تقویت خود پنداری؛ پیشگیری از افسردگی و رفتارهای پرخاشگرایانه و ... با محوریت آموزش در مدارس در جهت پیشگیری از اعتیاد دانش آموزان ثمربخش خواهد بود.

راهکارها و پیشنهادات

مربیان و مشاورین حوزه سلامت نقش به سزایی در پیشگیری از اعتیاد در مدارس دارند و میتوانند از طریق تشکیل انجمن ها و شوراها در مدارس و استفاده از خود دانش آموزان با ایجاد کارگاه های آموزشی؛ برگزاری جلسات مستمر؛ نمایش فیلم های مرتبط و تهیه بروشور و ... به تقویت نگرش ضد مصرف مواد مخدر و روان گردان ها اقدام کنند، تقویت مراکز مشاوره ای دانش آموزی؛ در گام نخست شناسایی دانش آموزان معتاد و یادر معرض خطر ؛ همچنین والدین آنها و گام بعد مصون نمودن دانش آموزان از طریق اقدامات حمایتی؛ پشتیبانی و کمک رسانی از اقدامات موثر می باشد.

نتیجه گیری

آموزش و پرورش با داشتن ابزارهای لازم به عنوان اصلی ترین نهاد اجتماعی بیشترین تاثیر تربیتی را بر روی یکایک افراد جامعه دارد به شرط آنکه با استفاده از نیروی انسانی متخصص و متعهد به موقع و بجا بتواند نقش محوری آموزش ؛ آگاه سازی و در کنار آن پیشگیری از عواقب سوء مصرف مواد مخدر را به عهده گیرد.

 

***مهدی تیموری - فرهنگی و کارشناس ارشد علوم تربیتی گرایش آسیب شناسی اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد

[کد خبر:AJ15384]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

+2 # س. خليلي 1395-02-19 14:32
با تشكر از جناب آقاي تيموري، واقعاً اين معضل به شدت جامعه را تهديد كرده و خواهد كرد. آن گونه كه فرموديد مدرسه و خانواده و خود فرد نقش هاي تعيين كننده دارند. به اميد داشتن جامعه اي پاك
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # شهریار 1395-02-19 18:38
درود بر شما...
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+4 # سيد حميد اكبرزاده 1395-02-20 07:22
ضمن تقدير از همكار محترم فرهنگي جناب اقاي تيموري بابت درج مطالب لازم در مورد شناخت عوامل احتمالي اسيب افراد و راهمارهاي مؤثر در جهت پيشگيري از انها.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # هانیا 1395-02-20 22:19
با تشکر از شما بسیار آموزنده بود...
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # ماندگار. روابط عمومی 1395-07-08 21:21
با سلام خدمت جناب تیموری
مطلب غنی و زیبایی بود به امید داشتن جامعه ای به دور از معضل اعتیاد.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب