00000000000088thumbnail.jpg

آینه جم ، فرهنگ شجاعی :شهر مطالعه متروك شده است؛ حتي اگر اسمش شهر آفتاب باشد .

انديشه در اجتماع مستعد ايراني جاري ست و فرهنگ سازي هم مي شود ولي كتابخوان نداريم. يعني اگر فرهنگ مطالعه از جامعه اي گرفته شد واپسگرايي شكل مي گيرد و عدم توسعه آن جامعه متعاقب آن ركود بوجود مي آيد.

نمي توان گفت مطالعه ذاتي است يعني فرد بطور ناخودآگاه بسمت آن گرایش پیدا می کند، بلكه بدليل برخورداري از ارتباطات اجتماعي كنش مطالعه را حفظ مي كند. در جامعه ايراني در پی قطع دوران شكوفايي صنعت نشر بعد از دولت اصلاحات، به تدریج بي اهميتي به ناشران خصوصي و تقويت ناشران بخش دولتي، نبودبرنامه مشوق از طرف دولت براي ناشران، نبود كتابخانه هاي مجهز در روستاها و مناطق محروم، بي اعتمادي جوانان نسبت به سياست هاي فرهنگي سالیان اخير، منجربه ركود بازار نشر و متعاقب آن حقيركردن چاپخانه ها گرديده است.

عدم گرايش فرهنگ مطالعه در ادارات نیز حائز اهميت است كه البته خود مي بايست ترويج مطالعه را بر عهده بگيرد؛ نهادهاي كه مي بايست پژوهشي در قبال توانايي و نيازهاي مربوطه وهدفمند انجام دهد تا روابط انساني را تببين نمايد ولی نقش كمتري در زمینه فرهنگ مطالعه دارد. مدیران هم از کشور دیگر نیامده و عمدتا همان هایی هستند که در دوران دانش آموزی برای کتاب خواندن تشویق نشده اند و اکنون به اهمیت آن اذعان ندارند. بنابراين در اجتماع عظيمي كه براي فرار از مطالعه شكل گرفته، عوامل فرهنگي از همان ابتدا موثر مي باشد.

اشتباه نكنيم! مطالعه حوادث و موضوعات تفريحي با مطالعه پژوهشي و مرور شبکه های اجتماعی متمايز مي باشد، اين پژوهش است كه موجب پرسش و تفكر در جامعه می شود و بيداري علمي به دنبال دارد یا هويت كاري را محقق مي كند.

برخي نيز اشاعه شبكه هاي مجازي و ترغيب جوانان به سمت این دست سرگرمی ها را يكي از مهمترين دلايل کاهش مطالعه مکتوب در كشور قلمداد مي كنند. هرچند ورود شبكه ها و رسانه هاي مجازي فناوري جديد است و تاريخ بلندي ندارد که نمي توان كند شدن مطالعه ايرانيان را به حساب اين نوآوري گذاشت؛ ولی روشن است كه رسانه مكتوب و نوشتاري اصالت خود را ازدست نمي دهد و تنها مولفه مهم انتقال فرهنگ، هنر و ابعاد زندگی به نسل هاي بعدي است.

از طرفي روش هاي نوين مطالعه حتي بهره مندي از شبكه هاي مجازي را نباید از دست داد و برای آن برنامه داشت.

 

منبع:خلیج فارس

[کد خبر:AJ15490]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب