00000000000109999.jpg

آینه جم- مرتضی خضری

نفت در استان خوزستان در مقابل مدیران خوزستانی تا کمر خم شده و هر چه گفته‌اند و خواسته‌اند انجام داده است. همین که وارد استان خوزستان می‌شوید تفاوت‌ها را در زمینه زیرساخت‌های ورزش احساس می‌کنید و می‌بینید.

000000000000011rg.jpg

 

آینه جم-  جعفر محمدی

10 اردیبهشت، روز ملی خلیج فارس است. این روز بعد از آن “خلیج فارس” نام گرفت که تلاش های گسترده ای برای تحریف این نام صورت گرفت و لذا کوشیده می شود در برابر آن تلاش ، اقدامی هم صورت پذیرد.

 

00000000000137.jpg

 

آینه جم- مهدی زارع- سیلاب دوبی در 28/1/1403 موجب شد تا فرودگاه بین‌المللی اين شهر -که براساس بعضی گزارش‌ها دومین فرودگاه شلوغ جهان است- مختل شود.

دوبی روز سه‌شنبه نزدیک به ۴ اینچ (۹۹ میلی‌متر) بارندگی را در ۱۲ ساعت دریافت کرد که بیشتر از میانگین بارندگی سالانه آن ۳.۷۳ اینچ (۹۴.۷ میلی‌متر) است. مجموع بارندگی توفان در دوبی تا صبح چهارشنبه 29/1/1403، 17 آوریل 2024 به 6.45 اینچ (164 میلی‌متر) رسید. فرودگاه مارمول در نزدیکی میدان‌های نفتی در جنوب عمان در این توفان‌ها 13.61 اینچ (345.8 میلی‌متر) بارندگی ثبت کرد. 

 

 

000000001007hggg.jpg

 

آینه جم-مهدی جعفری زاده
بعد از اتمام مهلت قانونی استانداردهای ۸۵گانه خودرو، حالا سازمان ملی استاندارد از تدوین استانداردهای ۱۲۰گانه خبر داد. این در شرایطی است که به‌دلیل قیمت‌گذاری دستوری و نبود رقابت، استانداردهای قبلی به طور کامل اجرایی نشد.
روی کاغذ، قوانین مقررات دستور العمل ها و بخشنامه های زیادی آمده اما آیا همه آنها اجرایی و عملیاتی می شود؟
در مرحله گفتن و نوشتن خیلی چیزها الزام آور است و همه باید به آن متعهد و پایبند باشند ولی متاسفانه در مقام عمل این گونه نیست. از جمله آنها صنعت خودروسازی کشور است که فریاد همه را بلند کرده و تولیدات آن مورد اعتراض و انتقاد رهبر تا روسای جمهوری، وزرا نمایندگان مجلس، پلیس راهور کشور، مسئولان قوه قضاییه سازمان ملی استاندارد و عموم مردم بوده و سالهاست که به این اعتراضات وقعی نمی نهند.
حال معاون سازمان ملی استاندارد گفته استانداردهای مجموعه خودرو قبلا ۸۵ گانه بوده که اکنون ۱۲۰ نوع استاندارد تدوین شده است، اما برای اجرای آنها در شرکتهای خودروسازی باید شرایط لازم و زیر ساخت ها آماده شود.
در این زمینه باید گفت؛
اولا چرا تاکنون پس از دهه های زیاد هنوز این زیر ساخت ها آماده نشده است؟ نه تنها کشورهای پیشرفته بلکه کشورهای ضعیف تر به سرعت در دهه های گذشته زیر ساخت های لازم و به روز در همه بخش های اقتصادی را فراهم کرده اند و زبانزد همگان شده اند، چرا هنوز ما اندر خم یک کوچه ایم؟
ثانیا موقعی که زیر ساخت ها آماده نباشد، تدوین استانداردهای ۱۲۰ گانه به چه درد می خورد؟
ثالثاً موقعی که همان استانداردهای ۸۵ گانه قبلی هنوز توسط خودروسازان وطنی رعایت نمی شود و کیفیت خودروهای تولیدی داخل بسیار پایین و غیر استاندارد است چگونه انتظار دارید که استانداردهای ۱۲۰ گانه جدید – حتی اگر زیر ساخت ها فراهم باشد – را رعایت و عملیاتی کنند؟
مشکل جامعه ما این است که ذهنیت ها یا ایده آل ها با واقعیات موجود همخوانی ندارد، طوری که میان آنچه باید باشد با آنچه که هست در تمام زمینه ها و ابعاد اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اعتقادی و … از زمین تا آسمان فاصله دارد.
 
 
* خليج فارس

 

000000001jjh70.jpg

 

آينه جم-  یزدان شهیدزاده-   عدم توسعه یافتگی یا محروم دانستن استان های صنعتی جنوب نظیر بوشهر و خوزستان مصداق بارز دست دراز دولت ها در گرفتن و دست کوتاهش در دادن است. از سالی اكتشاف نفت در خوزستان آغاز شد تا زمانى كه طرح های توسعه گازی پارس جنوبی در بوشهر رقم خورده تا به امروز که با استقرار صنعت بزرگ پتروشیمی از خام فروشی عبور کرده ایم  هنوز استان های میزبان اين صنعت از بدیهی ترین حقوقی که به نام مسئولیت های اجتماعی، حق آلایندگی، اشتغال و ... باید به توسعه محیط پیرامونی کمک می کرد عاجز مانده.

موضوع، مقوله ای گسترده و کلان است و نمی توان از صدر تا ذیل آن را در یک یادداشت جا داد، شاید آوردن نمونه ایی ملموس از نادیده گرفتن فضای پیرامون توسط این ابرشرکت ها و یا هلدینگ ها مخاطب را متوجه نقطه عطف اين ناعدالتی یا سوءمدیریت خواهد كرد.
ورزش به خصوص رشته پرطرفدار فوتبال امروز مرزهای مشترک گسترده با اقتصاد و درآمدزایی و فرهنگ و جامعه پیدا کرده، که اگر نبود همسایگان ما پرتوان نام فوتبال خود را به دنیا معرفی نمی کردند و لیگ های فوتبالشان را ویترین نمی کردند تا برند شوند و خود را به دنیا نشان دهند، اما داستان در سرزمين ما متفاوت است ما اینجا بلايى بر سر پرطرفدار ترین تیم های آسیا درآورده ایم که با نزديك به سی، چهل میلیون هوادار هیچ شرکت خصوصی حاضر نیست برای مالکيت بر آنان دست در جیبش کند، چون می داند از فوتبال عایدی که ندارد، فشار هوادار هم بر گرده مدیرش سنگینی می کند.
 بعد از کش و قوس های فراوانی که آسیایی ها مدیران ما را مجبور کرده اند که نباید دو باشگاه بزرگ پرسپولیس و استقلال مالکیت مشترکی داشته باشند و دولت بدنبال مشتری می گردد و مزایده ها ادامه داشته تا که پرسپولیس برای بانک ها و استقلال برای هلدینگ خلیج فارس!
دل یادداشت من اینجاست، وصل به تن جنوب اما شیر باز و بسته کردنش از جایی دیگر فرمان می گیرد، استقلال به هلدینگ خلیج فارس واگذار می شود، هلدینگ کیست و کارش چیست؟ یک اًبَرشرکت شرکت متشکل از شرکت های تولیدی ، مهندسی و ... که دومین شرکت ایرانی بر پایه درآمد و بزرگترین هلدینگ پتروشیمی ایران و دومین در آسیا است.
تنها دراستان بوشهر و شهرعسلویه نزدیک به 10 پتروشیمی بزرگ و به‌نام  متعلق به هلدینگ خلیج فارس است، شرکت هایی که میزان درآمد سالیانه هر کدام شان سر به ده‌ها میلیون دلار می‌زند.
در حالی که به واسطه فعالیت‌های تولیدی محصولات شیمیایی آلودگی های شدید زیست محیطی را به مناطق پیرامونی خود را تحمیل کرده، حتی اگر بروز اين آلودگی ها هم نبود چارچوب های اخلاقی باید وجود می داشت که سیر توسعه مناطق پیرامونی با افزایش توان تولیدی و درآمدزایی این شرکت ها متناسب باشد، با گذشت 14 سال از وجود این هلدینگ یک پروژه ورزشی ملی بزرگ آبرومند در سطح استان بوشهر توسط این هلدینگ انجام نشده است اما امروز خود را مکلف می‌داند که  برای مالکیت تیم استقلال تهران هزینه کند یا به آن چنین دستور داده اند و باید تبعیت کنند.
   در حالی که در تیم ملی فوتبال ایران سه مهاجم لژیونر بوشهری عضویت دارند، تیمی از این استان اما در سطح اول فوتبال کشور حضور ندارد و حتی تنها تیم نفتی این استان، پارس جنوبی جم تا تیم های ریشه داری چون شاهین و ایرانجوان از حداقل زیرساخت های فوتبالی محروم‌اند. چگونه است که وقتی پای کمک به تیم‌های این استان می‌رسد تبصره‌ها و ماده‌های قانونی پسوند غير قانونى شان پررنگ می‌شوند اما یک شبه می توانند برای آبی و قرمز سند مالیکت صادر كنند؟
   بحث تنها بر سر گرفتن مالکیت آبی های پایتخت نیست، حتی مدارس فوتبالی هم در کلان شهرهای ایران وجود دارند که با سفارش پذیری نزدیکان از پول پتروشیمی عایدشان می شود و پسران جنوب هنوز باید فوتبال را بروی زمین های خاکی دنبال کنند.
    در استانی که تب فوتبال داغ است و جين جين استعداد ريخته و هیچ شرکتی غیر از شرکت های پتروشیمی و نفت وگازی پا نگرفته است چه کسی باید از فوتبال بوشهر حمایت کند تا شاهینی که لیگ برتر بوده امروز به دسته سوم فوتبال کشور سقوط نکند!
   کدام پتروشیمی امروز بايد اسپانسر پارس جم باشد تا این تیم با بهترین و بروز ترین امکانات در بالاترین سطح از فوتبال کشور رقابت کند؟
  چرا ایران‌جوانی که امروز نمایندگانش در تیم ملی بیشتر از باشگاه های لیگ برتری است بايد در دسته سوم لیگ فوتبال به حياتش ادامه دهد؟
  چرا یک ورزشگاه ملی آبرومند در استانی که بیشترین درآمد هلدینگ مربوط به آن است ساخته نشود!
  اگر نام هلدینگ اسمش خلیج فارس است و سود آن هم از خلیج فارس؛ چرا هیچ عایدی یی از آن نصیب بچه‌های خلیج فارس نمی‌شود؟
 
 
** عصر ایران

جدیدترین مطالب