000000000000000000000000000000000005433454433333333b.jpg

آینه جم؛ مردم از مخابرات و سامان یافتن اش، ناامید تر از آنند که دیگر به وعده ای، شیرین شوند. هر چند از شرکت متمولی که حقوق کارکنان خود را چندین ماه نمی دهد انتظار بهتر شدن بیهوده است اما نوشتیم تا بلکه اندکی تسلا یابیم.

به گزارش آوای جم؛ ماجرای مخابرات جم، قصه امروز و دیروز فردا نیست... ماجرایی است که ریشه در عمر جوانان این دیار دارد. مخابراتی که جان همه را به لب رسانده اما به سامان نمی رسد. چونان تن نحیف و نزاری که نه می میرد نه جانی تازه می گیرد.

هر چه در کالبدش می دمند هم افاقه نمی کند، روز به روز تن رنجورش، نزار تر و نحیف تر می شود و همراهانش را تنها و تنهاتر می سازد!

از وعده های مدیران و مدیران عامل "وعّاد"(بسیار وعده دهنده) مخابرات استان هم آبی گرم نمی شود و تجربیات اکابر شهرستان گویای ماجراست. همین تیرماه گذشته بود که بحرانی مخابرات با کوله باری از وعده و وعید به جم آمد اما دریغ که (وعده خوبان یکی وفا نکند).

اکنون حدود 4 سال است که اهالی شهر جم منتظر تلفن ثابتی هستند که قرار بود ماه بعد همان چهار سال قبل تحویل شود اما پول مردم رفت و تلفنی نیامد... تا اینکه تیرماه سال جاری، مدیر عامل مخابرات استان، از واگذاری سه هزار خط ثبت نامی همان چهارسال قبل تا شهریور ماه 94 خبر داد و اما به قرار ناشدن های همیشگی، نشد و الان دی ماه شده و فاصله با وعده بحرانی مخابرات دور و دورتر می شود.

بیش از 10 روستای بخش مرکزی جم تاکنون مزه تلفن ثابت را نچشیده اند و تلفن های همراهشان هم خیلی همراهی نمی کند چه آنکه در بسیاری از روستاهای شهرستان،آنتن دهی همراه اول به صفر یا نزدیک به صفر می رسد که بر اساس وعده های ناشدنی مدیر عامل مخابرات، قرار بود مشکل آنتن دهی ها حل شود که باز هم نشد!

اینترنت روستاها هم که مخابرات در قبال آن نه تعهدی دارد و نه دغدغه ای، هر چند همانها که در تعهدش هست هم گلی به سر روستاها نزده است. فی الواقع، بخش زیادی از جمعیت شهرستان جم نه دسترسی به تلفن ثابت دارند نه تلفن همراه و نه اینترنت!( قابل توجه اونی که تو تلویزیون می گه هیچ کس تنها نیست)

ماجرای آمدن فیبر نوری به جم هم نه در مجال این کلام می گنجد و نه در مجال عقل ناقص و متافیزیک نگارنده، پس فعلا صرفنظر می کنیم تا آگاه مردی به فیبر نوری یافت شود و روایت کند.

موضوع دیگر که چند مدتی است مردم شهرستان جم را کلافه کرده، عدم امکان برقراری تماس از سیم کارت های همراه اول است. یعنی همراه اول از شما پول آبونمان می گیرد اما اجازه تماس هم نمی دهد.

مشترک همراه اول برای برقرار کردن هر تماس حداقل باید زمانی معادل شش برابر مدت مکالمه را صرف کند تا پس از چندین و چند بار تلاش ناموفق، تماس برقرار شود و آنگاه منتظر باشد تا اگر بخت یار بود و ارتباط قطع نشد سخنی دوسویه براند.

این خدمت، البته از خدمات جدید مخابرات جم است و در همین چند مدت اخیر رونمایی شده و مردم هم قطعا کمال امتنان را از باعث و بانی دارند.

جان کلام اینکه؛ مخابرات جم به هیچ صراطی مستقیم نیست که نیست. کار از گفتن و شنفتن وعده و فحش و بیداد و تعویض مسئول و رئیس و مدیر هم فراتر است. با این روند، هیچ مدیری در شهرستان نمی تواند کاری از پیش ببرد.

مردم از مخابرات و سامان یافتن اش، ناامید تر از آنند که دیگر به وعده ای، شیرین شوند. هر چند از شرکت متمولی که حقوق کارکنان خود را چندین ماه نمی دهد انتظار بهتر شدن بیهوده است اما نوشتیم تا بلکه اندکی تسلا یابیم.

و پایان سخن اینکه؛ اگر مسئولی در شهرستان، استان و یاکشور توانی برای تغییر اساسی وضعیت نابهنجار مخابرات شهرستان جم به عنوان قطب انرژی کشور دارد، همتی به خرج دهد و یکبار برای همیشه مشکل مخابرات را حل کند و اگر توانی و همتی نیست که کلا بساط این مرده متحرک را برچینند که "عدمش به ز وجود".

[کد خبر:AJ11502]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

+8 # جوهری جمی 1394-10-13 07:37
به حدی نوشتار زیبا و مستدل و قلم شیوا و سخن رساست که حقیر حیرانم و سردر گریبان که چگونه از سر حسرت فروان و اندوه بی پایان وخونی که از دست این مخابرات در دل روان دارم،قلم بر کاغذ بگردانم و با این دانش اندک و صد البته خواسته های به حق فراوان و آرزوهای بی پایان، سخن بگویم. قصه پرغصه ای است در عصر ارتباطات و زمانه مراودات و دهکده جهانی که ما در جم با این عذاب الیم و گرفتاری سنگین مواجه ایم و طرفه اینکه اصلا و ابدا سر گران این مسئولان به ظاهر پر و پیمان اندکی به فکر دل نگران این مردم نیست. گویی هیچ سیگنالی نه در دلشان اثر و نه در گوششان نفوذ میکند. فرکانس فریاد مردم که بسیار بلند است و تمامی مرزهای هرتز را شکسته است و امواج گرفتاری آنها از کوتاه و متوسط و بلند و رادیویی و الکترومغناطیسی از کهکشان راه شیری هم فراتر رفته است و باز هم واعجبا که گیرنده های این مسئولین وزین گویی سالهاست زنگار گرفته و کاملا از رده خارج است و اصولا اجازه دریافت سیگنال را نمی دهد. از استاد موذنی خواهش می کنم چنانچه این مطلب را ملاحظه فرمودند همگی را مستفیض فرمایند. تشکر بی پایان از نگارنده محترم بسیار عالی و زیبا بود.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+8 # شهروند جم 1394-10-13 08:26
اداره مخابرات جم ضعیف ترین اداره جم, عدمش به ز وجود
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+8 # جمی 1394-10-13 15:37
وضعیت اینرنت جم افتضاح- آنتن دهی تلفن همراه ضعیف- مخابرات را تعظیل کنید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+8 # طالب مؤذنی 1394-10-14 08:23
نمی دانم در مخابرات جم چه می گذرد، حداقل خبری از اطلاعات سیستمی و فنی آن ندارم. به لحاظ اداری و اجرایی نویسنده عزیز اطلاعاتی دادند و از قبل هم خبرهایی داشتم. اما آدم با دیدن این مشکلات زجرآور، ناخودآگاه به یاد مشکلات اولیه صنعت مخابرات می افتد و ناخواسته یادی از تاریخچه مخابرات می کند که یک قرن پیش چگونه اولین بار با چه بدبختی و جیگرخونی، خط تلفن نیویورک به سانفراسیسکو وصل شد. آن زمان، این تکنولوژی و مردم واقعا چه مشکلات و زجرهایی که نچشیدند. حالا پس از یک قرن گواینکه در جم با این همه نواقص، دوباره با یک بدبختی دیگر فرزند دوم تکنولوژی مخابرات می خواهد متولد شود.
بگذریم از اینکه امروزه در دنیا سرویس دهی تلفن به مشتری در سطح ثانیه صورت می گیرد و تنها یک دگمه است که فشارش می دهند تا مشتری مشترک شود. نمی دانم مخابرات جم چه نقص زیرساختی دارد که نمی تواند به مشتری سرویس دهد. آنتن هایش کوچک است که کسی و یا سیگنال کسی آنها را نمی بیند که قطعاً نه. امواجش به کوه های اورست می خورد و رد نمی شود، که قطعا نه. لایه یونسفر آسمان جم سوراخ شده که سیگنال منعکس نمی کند که قطعاً نه. سیم و کابلش خاصیت رسانایی ندارند، که نه. واقعاً کم کابل گذشته اند؟ اگر این طور است، پس تو این 30 سال چه می کرده اند؟ جهت اطلاع بگویم که دقیقا 150 سال پیش یک شرکت مخابراتی بین اروپا و آمریکا زیر اقیبانوس اطلس 2 کابل تلگراف کشید. 10 سال بعدش با ابتکار جوزف استرنز و توماس ادیسون، توانستند با یک سیم 4 تا سیگنال همزمان بفرستند. حالا تو کوچه ها و دره های خشک جم نمی توانند چند رشته کابل بیشتر بکشند؟ با این همه پیشرفت تکنولوژی در این یک و نیم قرن نمی توانند چهار تا سیگنال بیشتر پشتیبانی کنند؟ همان سال ها گراهام بل و الیشا گری توانستند با همان سیم ها صدا را هم بفرستند حالا چطور با این همه امکانات و تکنولوژی نمی توانند در جم اینترنت را هم به همان سیم های تلفن اضافه کنند؟ واقعا آدم می ماند چه بگوید وقتی بفهمد 101 سال پیش شرکتی مثل AT&T در آمریکا تلفن بین قاره ای می کشد و شرق سرزمینی را به غربش وصل می کند الان در قرن 21 ،مطلبی می خواند که روستاهای بخش مرکزی جم تلفن ندارند؛ بماند روستاهای غربی اش مانند غربه. به خاطر عقب بودن و این محرومیت غیرقابل تصور اصلا نمی خواستم در مورد این مطلب کامنتی بدهم حتی نمی توانستم خود مطلب را بخوانم. تنها به خاطر خواست جوهری عزیز و کامنت کار شده اش بود که آن را خواندم و دست به کلید شدم. باز هم می گویم امیدوارم. اما امیدی که مخابرات جم نه مثل مخابرات نیویورک و نیوجرسی بلکه حداقل مثل نوشهر و نورآباد شود.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # محسن ذوالفقاری 1394-10-19 13:51
درود بر دکتر موذنی که به حق مایه افتخار جم هستند،در جلسه چند روز گذشته مشکلات مخابرات را خدمت جناب آقای نوروزی فرماندار محترم شهرستان اعلام کردیم، ایشان نیز فرمودند مشکلات مخابرات را پیگیری و در صدد رفع آن هستند،قطعا در صورت عدم بهبود ما پیگر این مسئله در جهت دفاع از حقوق شهروندان شریف جم خواهیم بود
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+7 # محمودي 1394-10-14 10:48
مرسي جناب استاد موذني، بهره ها برديم مرسي
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+7 # طالب مؤذنی 1394-10-15 15:52
خواهش می کنم.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+7 # جوهری جمی 1394-10-14 11:44
بازهم مثل همیشه پرمعنی و نغز و شیوا و مفید . سپاس از استاد موذنی بزرگوار که خواهش اینجانب را پذیرفته و قبول زحمت فرمودند. منتظر نوشتاری مفصل از آخرین تکنولوژی مخابرات ماهواره ای و همچنین نسل چهارم موبایل از سوی حضرتعالی می مانم باشد که از دریای معلومات حضرتعالی بتوانیم اندک جرعه ای در حد وسع بنوشیم و دریافت کنیم. سربلند باشید با عرض سپاس مجدد
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+8 # طالب مؤذنی 1394-10-15 15:51
نظر لطف شماست. خوشحالم که اطلاعات مخابراتی شما هم به اندازه اطلاعات عمومی بنده است. در مورد آخرین تکنولوژی مخابرات ماهواره ای دوست دارم مطلبی عمومی در وبلاگم بنویسم. ببینم فرصت کافی کی پیدا می کنم. قبلا در مورد نسل چهارم مخابرات مطلبی فنی نوشته بودم. اگر بتوانم آن را به زبانی غیر فنی برگردانم حتما این کار را می کنم. این ماه ها دغدغه تحقیقاتی ام مخابرات نسل پنجم است که قرار است در آمریکا تا 5 سال دیگر استانداردهایش تعریف شود. باز هم ممنونم از توجه مثال زدنی شما.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+5 # علی 1394-10-15 14:07
سلام...

مشکلات شهرستان جم متاسفانه زیر ساختی است نه اینکه مدیر کنونی دغدغه ی این مشکلات را ندارد...

متاسفانه مدیران استانی نه می توانندونه میخواهندشاهد رشد وپیشرفت جم باشند.وبرایشان مهم هم نیست...
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # محمود 1394-10-15 14:25
کمبودها ومشکلات زیر ساختی مخابرات شهر جم کی احساس شده و نگاه مدیریتی به آن شده بله ما شهروندان باید به خروجی خدمات نگاه کنیم اما برای رسیدن به خدمات مطلوب قطعا باید آستانه تحملمان رابالا ببریم به عینه شاهد تلاشهای خستگی ناپذیر رئیس جوان وبومی شهرستان جناب آقای پیمانی و کادر ساعی مخابراتیم لذا همکاری همه دستگاههای اجرایی مرتبط می تواند آینده ای نوید بخش را رقم بزند بعد از رکودی 20ساله هم اکنون نگاه بلند این جوان شایسته تحولی در خطوط مخابراتی جم انشا.الله پدید خواهد آورد
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+6 # سامان 1394-10-15 16:21
احسنت بر جناب موذنی عزیز
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+7 # جوهری چمی 1394-10-15 17:42
زمانی بیشتر افسوس می خورم و اندوهم مضاغف میشود که می بینم با وجود دانشمند برجسته همشهری ام همچون استاد موذنی به خصوص در زمینه مخابرات اما شهر و دیارم اندر خم یک کوچه قرار دارد و بیشترین مشکلات مخابراتی انهم در قرن 21 دارد با اینهمه تکنولوژی نوین و فوق مدرن مخابراتی. به امید روزی که با دانش استاد موذنی و امثال ایشان نه تنها جم که کل وطن عزیزمان حداقل در زمینه مخابرات هیچ دغدغه ای نداشته باشد. س÷اس دوباره از استاد موذنی گرانقدر
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب