100925151605.jpg

آینه جم ؛ ابراهیم قیصری: مدتی است متکدیان خارجی که عمدتا پاکستانی هستند به وفور در سطح شهر جم دیده می‌شوند و این باعث نازیباشدن چهره شهر و تهدید سلامت مردم شده است.

به گزارش آینه جم ؛ کمک‌کردن به دیگران جایگاه بسیار مهمی در بین فرهنگ ایرانی و اسلامی ما دارد و در آیات و روایات و احادیث فراوان و همچنین در سخنان بسیاری از بزرگان به این امر مهم توصیه شده و مردم شهرستان جم نیز همواره به دستگیری از نیازمندان مشهور هستند.

متاسفانه در سال‌های اخیر برخی افراد از این احساس پاک مردم سوء استفاده می‌کنند و از گدایی به عنوان یک شغل پردرآمد استفاده می‌کنند.

در ماه های اخیر شاهد افزایش گداها در شهر جم هستیم و این افزایش گداها باعث مخدوش‌ شدن چهره شهر می‌شود و البته بیشتر این متکدیان را اتباع خارجی و به‌ویژه کشور پاکستان تشکیل می‌دهند.

گدایی گدایان به زورگیری شباهت دارد

این روزها در برخی نقاط شهر جم از جمله پمپ بنزین، نزدیک برخی عابر بانک ها و درب مغازه ها، رودخانه فصلی در جم و خیابان مرکزی شهر جم که عبور می‌کنیم می‌توان به راحتی متکدیان را مشاهده کرد که با استفاده از روش‌های مختلف برای گرفتن پول از رهگذران پیاده و خودروهایی که متوقف شده‌اند، تلاش می‌کنند.

یکی از روش‌های این متکدیان برای گدایی و یا بهتر بگوییم اخاذی از شهروندان، نمایش معلولیت است که تلاش می‌کنند با معلول‌نشان دادن خود باعث دل‌رحمی شهروندان شوند و آنها را برای کمک کردن راضی کنند.

بغل‌کردن نوزادان خردسال توسط متکدیان زن و پوشیدن روپوش‌های مدرسه توسط متکدیان کودک و نوجوان نیز از دیگر راه‌هایی است که این متکدیان برای جلب توجه و گرفتن کمک به کار می‌برند.

سماجت بیش از حد این متکدیان به گونه‌ای است که گدایی آنها بیشتر به زورگیری از شهروندان شبیه است. متکدیان پاکستانی به محض دیدن یک عابر پیاده آنقدر به وی می‌چسبند و مسافت بسیاری را همراه با وی طی می‌کنند تا فرد برای رها کردن خود از این گدا مجبور به دادن مبلغی به وی شود.

گداها سلامت مردم تهدید می کنند

در برخی نقاط، خودروهایی که برای لحظاتی می ایستند هم اگر شیشه خودرو مقداری پائین باشد، همین کافی است که این متکدیان نصف بدن خود را وارد خودرو کنند و همین عاملی شود برای اینکه مانع حرکت خودرو شوند و بتوانند به راحتی کمک و یا بهتر بگوییم طلب خود را بگیرند.

شهرستان جم از نقاط خوش آب و هوای جنوب کشور با امنیت مطلوب است و وجود این مهمانان ناخوانده در شهر جم علاوه بر مزاحمت، باعث مخدوش شدن چهره شهر و نارضایتی مردم است.

یکی دیگر از مشکلاتی که این متکدیان خارجی برای مردم ایجاد می‌کنند، تهدید سلامت افراد است، این افراد که به‌احتمال اغلب به صورت گروهی و بدون تامین‌بودن امکانات بهداشتی زندگی می‌کنند ناقل بیماری‌های بسیاری هستند که می‌تواند به شهروندان نیز منتقل شود.

با توجه به اینکه این گدایان سمج برای اخاذی از رهگذران به افراد می‌چسبند و مسافتی را با افراد راه می‌روند به راحتی بیماری‌های واگیردار آنها به افراد منتقل می شود و می‌تواند خطراتی را برای شهروندان ایجاد کند.

البته روش‌های جدیدی نیز توسط متکدیان ابداع شده است که می‌توان به حضور آنها در کنار عابربانک‌ها اشاره کرد که به راحتی‌ می‌توانند از افرادی که تازه پول گرفته‌اند گدایی کنند

با توجه به تهدیدات بالقوه و بالفعل این مهمانان ناخوانده، نیاز است مسئولان مربوطه ورود جدی به این موضوع داشته باشند

http://s7.picofile.com/file/8235248692/1798693.JPG

000000000000000000000000000000000000000098.jpg

 

[کد خبر:AJ12369]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب