آینه جم: مساله احداث راه‌آهن سخن امروز و دیروز نیست، سال‌های سال است که بسیاری از استان‌های کشور به راه ‌آهن متصل شده و آنهایی که یک خط‌اش را داشتند به فکر دو خطه کردنش افتاده‌اند، آنهایی هم که هیچ نداشتند قول گرفتند و...

به گزارش آینه جم: مساله احداث راه‌آهن سخن امروز و دیروز نیست، سال‌های سال است که بسیاری از استان‌های کشور به راه ‌آهن متصل شده و آنهایی که یک خط‌اش را داشتند به فکر دو خطه کردنش افتاده‌اند، آنهایی هم که هیچ نداشتند قول گرفتند و قرار است به‌زودی صدای سوت قطار در شهر آنها نیز شنیده شود. جالب است بدانید که همه این طرح‌های توسعه‌ای با پول نفت و گازی ساخته می‌شود که از بوشهر به دنیا صادر می‌شود اما خود بوشهری‌ها بیش از یک قرن است که دیگر رنگ قطار را ندیده و بیش از 95درصد آنها اصلا قطار سوار نشده‌اند.
سرمایه‌گذارها هم آمدند اما مدیر لایق و باعرضه‌ای در بوشهر نبود که دنبال کار را بگیرد، شاید دلخوشی برخی‌ها همین بود که مثلا معاون وزیر راه بگوید که بله، بوشهر هم در طرح توسعه راه‌آهن هست و بعد هم رسانه‌های زنجیره‌ای راه افتاده و از اکبر تا اصغرشان به‌به و چه چه سردهند و بعد هم هیچ. مسافرانی در قامت رئیس‌جمهور و معاونانش، وزرا و معاونانشان، مسوولان امر و حتی آنهایی که بوشهر معین‌شان بود هم آمدند و جز وعده‌ فردا و پس‌فردا چیزی دستگیر بوشهری‌ها نشد. البته تنها حاصل این سفرها، یک گزارش فیسبوکی برای خالی نماندن عریضه شد و این تنها دستاورد مهمی است که می‌توان با آن هم صدای سوت قطار را شنید، هم منطقه ویژه اقتصادی بوشهر را از رکود مدیریتی خارج کرد، هم ده‌ها دهکده‌ گردشگری ساخت.
با این حال، نه چینی‌ها حاضر به فاینانس در بوشهر شدند و نه کسی توانست به معاونت سرمایه‌گذاری وزارت اقتصاد یا همان اتاق بازرگانی ایران برسد تا شاید چند سرمایه‌گذار را ببیند و سرمایه‌گذاری را دعوت کند که بیاید ببیند که چه خبر است. شاید راه‌آهن تخصص می‌خواست اما بزرگراه برازجان – شیراز هم به‌عنوان وعده‌ای ماند روی دل بوشهری‌ها که ببینند استان‌های دیگر چابهار را به آسیای مرکزی وصل می‌کنند و ما بندر بوشهر را نتوانسته‌ایم تا شیراز برسانیم. 
با این حال، مدیران در استان‌های دیگر به‌جای آن‌که اعضای یک شورای کوچک در منتهی‌علیه استان‌شان را دعوت کرده و به آنها اجازه حرف زدن ندهند و خود شروع به عقده‌گشایی کرده و حرف‌های نامربوط بزنند و به جای آن‌که هر روز یک قلندری را به جای یک مدیرکل موفق به تهران معرفی کنند و با واکنش سرد و سخت وزارتخانه (شما به لهجه بوشهری بخوانید سرپوزی) مواجه شوند، در حال پیشبرد منافع استانشان هستند. حالا گفته می‌َشود روس‌ها هم پایشان به راه‌آهن ایران باز شده اما از مو زردهای متخصص، فعلا به بوشهری‌ها فقط ساخت نیروگاه ماسیده که آن هم طرحی ملی است و حتی کلنگش را هم به دست یک مدیر دولتی بوشهری ندادند بزند و فقط عکس یادگاری سهمیه‌اش شد.
پس از چند ماه گمانه‌زنی و مذاکرات گسترده معاون اول رئیس جمهور چند روز قبل مصوبه‌ای را به وزارتخانه‌های مربوطه ابلاغ کرده که می‌تواند به اجرای پروژه برقی‌سازی خط ریلی گرمسار به اینچه‌برون منجر شود. پس از آن‌که ایران کار ساخت پروژه‌های جدید زیرساختی ریلی را با طرح راه‌آهن سریع‌السیر تهران – اصفهان و برقی‌سازی خط تهران – مشهد آغاز کرد، این‌بار یکی از اصلی‌ترین خطوط اتصالی مرکز کشور به شمال شرق در دستور کار قرار گرفته که می‌تواند در کنار اهداف مسافرتی در حوزه ترانزیت نیز نقشی جدی ایفا کند.
برقی‌سازی خط راه‌آهن گرمسار به اینچه‌برون که از ماه‌ها قبل مطرح بود، کشور روسیه را به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مشتریان سرمایه‌گذاری در این پروژه مطرح کرده است. کشوری که در طول ماه‌های گذشته و از طریق مذاکرات با مقامات اقتصادی ایران به‌دنبال نهایی کردن ساخت این پروژه بود.
مدیرعامل سابق شرکت راه‌آهن در پاییز سال گذشته اعلام کرده بود که روس‌ها آماده سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورویی در برقی‌سازی این پروژه عظیم هستند. پس از آن نیز در جریان سیزدهمین اجلاس مشترک اقتصادی ایران و روسیه که در اواخر آذرماه امسال برگزار شد بار دیگر امضاء موافقتنامه تامین مالی این پروژه در دستور کار قرار گرفت تا یک گام دیگر به سمت نهایی شدن بردارد.
به‌دنبال این مذاکرات سرانجام هیات وزیران در مصوبه‌ای مبلغ دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو برای اجرای دو طرح زیرساختی تصویب کرد که از این رقم یک میلیارد یورو به برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار به اینچه‌برون اختصاص می‌یابد. مصوبه ابلاغ شده از سوی معاون اول رئیس‌جمهور اجرای تبصره ۳۸ الحاقی قانون بودجه سال ۱۳۹۵ است.
بر اساس این تبصره به دولت اجازه داده شده با رعایت سقف مقرر در تبصره ۳ قانون تا مبلغ پنج میلیارد دلار از دولت روسیه برای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای تسهیلات دریافت کند. به این ترتیب پس از چند ماه گمانه‌زنی سومین پروژه نوین ریلی در ایران با مشارکت و سرمایه‌گذاری مستقیم روس‌ها ساخته خواهد شد.
این پروژه که در مسیر خود از ساری و گرگان نیز عبور می‌کند به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین خطوط ریلی کشور می‌تواند بخش قابل توجهی از بار ترافیکی سفرهای ریلی به شمال شرق ایران را به دوش بکشد. چند سال قبل مدیرعامل سابق شرکت راه‌آهن اعلام کرده بود: وضعیت راه‌آهن گرگان به حدی رسیده که می‌توان بعضی از پیچ‌های ریل آن را با دست باز کرد. این پروژه نوسازی این خط را به طور کامل پیگیری خواهد کرد و با نهایی شدن کار می‌توان انتظار داشت سرعت عبور قطارها از مسیری که در حال حاضر در بخشی از آن امکان عبور قطار با سرعت بالا وجود ندارد به استانداردهای جهانی نزدیک شود.
هر چند می‌توان در گرگان پیچ ریل‌ها را با دست باز کرد اما در بوشهر که از پول و ثروت مردم آن در گرگان قرار است پیچ‌ها را محکم کنند، اصلی پیچی بسته نشده که بخواهد شل شود. این کارها عرضه و مدیریت می‌خواهد.
[کد خبر:AJ20290]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب