مردم بخش ریز از تنها مرکز بهداشت و درمان این شهر گله مند هستند

به گزارش آینه جم ،خاصه نوشت همیشه جای سوال برایم بوده چرا جمعیت میلیونی که به روحانی رای دادند به خواهش و درخواست وی برای انصراف از یارانه لبیک نگفتند. بی شک یکی از دلایلش مشکلات معیشتی، اقتصادی، فرهنگی، بیکاری و … جامعه می باشد . داستان شما ، روايت سرشار از سختي و از خودگذشتگي در بالابردن ظرفیت كشور براي ارتقاء بهداشت عمومي به منظور تحقق پيشرفت در ايراني آباد و سرشار از عدالت و آزادي است؛ روايت نجات جان انسان‌ها، آن هم در بحبوحه تحريم‌هاي كمرشكن، روايتي است كه طعم شيرين لبخند رضايت و امنيت را برلبان‌ مردم مي‌نشاند." این سخنان ، سخنان وزیر بهداشت و درمان دولت روحانی ،دولت اعتدال و امید است که آنها را میتوان سرمنشا دلسوزی ها و درکش از مشکلات مردم و خدمات رسانی به مردم دانست.

اما مردم بخش ریز از تنها مرکز بهداشت و درمان ریز با توجه به اینکه پرسنل این درمانگاه بیشتر جوانان این منطقه هستند و خدمات رسانی را گاهی ساعت های آخر شب نیز از همشهریان خود دریغ نمیکنند اما باز هم بدلیل عدم ساماندهی مناسب درتکریم ارباب رجوع در ساعات آخر شب و کم لطفی ها در جذب و تخصیص اعتبار و امکانات و جذب پزشکان با تجربه و ثابت مردم را گله مند کرده است.

۱ – زیاد پیش آمده که خیلی از بیماران حاضرند به مطب های شخصی مراجعه کنند و با هزینه ی بالاتر ویزیت ، ساعت ها راه های پرخطر بخش ریز را طی کنند و به مرکز شهرستان یا به شهرستان های دیگر بروند اما حاضر نیستند بخاطر عدم حضور پزشک باتجربه به درمانگاه مراجعه کنند.مرکز بهداشت و درمان بخش ریز از نوروز ۹۳ تا کنون حضور ۶ پزشک را به خود دیده است حضوری که چندان مبارک و میمون نیست چرا که حضور میانکین ۱۵ روزه هر پزشک نمیتواند ارتباط خوبی با بیمار برقرار کند و فراتر از آن نمیتواند شناختی صحیح از منطقه داشته باشد چرا که این دو موضوع در درمان بسیار حیاتی بوده ، هر چند که پیگیری ها سرپرست درمانگاه توانسته تا حدودی حضور پزشکانی نسبت به قبل با تجربه تر را تا حدودی مدیریت کند اما باز هم مدت زمان کم قرار داد و گاهی حضور پزشکان طرحی ، آنگونه که باید اسباب اعتماد مردم را جلب نکرده است .

۲ – در مرکز بهداشت و درمان بخش ریز مشکلات کم نیست. از برق مرکز گرفته که با بیست کولر و تعدادی مصرف کننده دیگر و دستگاهایی که شاید قیمت آنها از بیست میلیون تا صد میلیون است و مرتبا به دلیل افت ولتاژ و نوسانات مکرر برق که احتمال سوختنشان روز به روز بیشتر می شود و متاسفانه مرکز بهداشت و درمان شهرستان از اختصاص یک ترانس اختصاصی برق که مبلغی کمتر از ۲۵ میلیون است ناتوان است ، وضعیت آزمایشگاهی که بعد از گذشت ۵ سال از راه اندازیش میگذرد و هنوز در یک اتاق سه در چهار خدمات دهی میکند و جالب اینکه با وجود موارد فوق در زمینه خدمات ۲۴ ساعته درمانگاه و آزمایشگاهی که با یک نیرو و آن هم تا ساعت ۱۴ خدمات دهی میکند و این نبود نیروی آزمایشگاه در دیگر ساعت کاری تا حدودی بیماران پذیرشی خارج از تایم کاری را کمی گله مند کرده و یا طی کردن پروسه هفت خان رستم برای اعزام یک بیمار به مرکز شهرستان از طریق آمبولانس یا خودروی درمانگاه که پزشکان با آن راهی دورترین نقطه بخش ریز میشوند و در حین سفر معمولا یک دوره تعمیر خودرو هم یاد میگیرند البته این هم به نوبه ی خود تعلیم و تربیت به شمار می آید و همه و همه از نازیبایی های این درمانگاست .

۳-بخش ریز با دو شهر ریز و انارستان و ۲۱ روستا جمعیتی بالغ بر ۱۳هزار نفر را تشکیل میدهد . این بخش با فاصله ای بیش از ۴۵ کیلومتر از تنها بیمارستان مجهز در شهرستان(که متعلق به نفت می باشد) با راهی که همواره دشمن جان است، بر ضرورت رسیدگی به وضعیت درمانگاه تاکید دارد استقرار واحد زایشگاه در این مرکز برای مسولین الزام آور است که هر چه زودتر نسبت به استقرار این واحد حیاتی برای بخش همت بگمارند و از انجایی که خرید تجیزات لازم صورت گرفته و حضور دو ماما در این مرکز این موضوع را بارز تر کند که چرا تاکنون این استقرار حیاتی محقق نشده. در کنار این اوضاع باید گفت که یک اورژانس شهری در این دو شهر نیست و عدم استقرار این مهم باعث شده که مشکلات فراوانی برای انتقال مصدومان به درمانگاه بوجود آید.

۴ -سال های سال بود که خیلی ها در ساعات بامدادی صبح به درد های مختلف و ناتوان از تحمل درد راهی تنها درمانگاه بخش ریز میشدند و با صحنه های دردناک اجتماعی دیگری روبرو می شدند که درد خود را فراموش می کردند و این چیزی نبود جز پزشک بازی نگهبانان که خود را در جایگاه یک پزشک قرار می دادند و با پرسیدن سوالات مختلف بدنبال آن بودند که آیا این بیمار شایسته است پزشک طرحی این درمانگاه او را ملاقات کند و تسکینی بر دردش نهد یا نه که خوشبختانه با روی کار آمدن یک مدیر بومی توانمند این درد کهنه اجتماعی رخت بر بست .

۵ – واحد دندانپزشکی ، عنوانی است که با قرار گرفتن نامش در چارت درمانگاه ریز ، این مرکز را مغرور میکند که در چارت خود دندانپزشکی دارد یا شاید گاهی هم اسباب خودنمایی بعضی ها ، اما غافل از اینکه با توجه به قرار داشتن این واحد در چارت درمانگاه و با توجه به خرید تجهیزات لازم ، این تجیزات در مرکز بهداشتی درمانی جم نگهداری می شود و متاسفانه بدلیل عدم داشتن مکان مناسب این مرکز از خدمات دهی در این زمینه معذور است و راهی شدن شهروندان ما بمنظور کشیدن یک دندان ساده باب دیگر گله مندی را محیا کرده است .

۶ – چه کسی است که نداند بخش ریز با وجود بالغ بر ۱۱ هزار نفر جمعیت شهری و روستایی و با در خود گنجاندن تاسیساتی چون نیروگاه گازی تشان، تاسیسات یارد غدیر، شرکت غول پیکر نار و کنگان ، ایستگاه تقویت فشار گندمزار و فارغ از همه اینها همسایگی پالایشگاهی چون فجر جم درمانگاهش اینگونه باشد که حتی از داشتن یک پزشک دایمی ناتوان باشد.

حال چند سوال ساده:

۱: آیا حضور پزشکان تازه کار در بخش هایی چون ریز تحت آزمایش دادن مردم بمنظور تعلیم و تربیت پزشکانی برای کلان شهر هاست یا از سر کمبود امکانات و محروم بودن مناطق و لطف مسولین امر در خدمت رسانی ؟

۲ : مسولین بخش ریز و شهرستان منجمله( فرماندار ،رییس بهداشت ودرمان شهرستان ، بخشدار ریز، شوراها و مسولین درمانگاه امام سجاد ) در زمینه ارتقاع وضعیت ، تخصیص اعتبار، اعطای امکانات ، بالابردن درجه آن ، جذب پزشک ثابت و ،،،، چه پیگیری هایی داشته اند ؟

۳: عالی ترین مقام دولت روحانی در شهرستان جم علارغم حضور در این مرکز و پیگیری هایی انجام داده در این زمینه و با توجه به فعالیت گسترده وزارت بهداشت و درمان در سطح کشور چقد توانسته از توان بهداشت و درمان در ارتقاع وضعیت بهداشت و درمان شهرستان جم و بخش ریز فارغ از در نظر گرفتن حضور مجموعه درمان نفت در منطقه موثر باشد ؟

۴ : آیا وجود بیمارستان نفت در مجموعه شهرستان دلیلی بر عدم رسیدگی به وضعیت درمانگاهای شهرستان نیست ؟

و سوال پایانی

۵ : چگونه میتوان در جهت توسعه هر چه بهتر و سریعتر در این زمینه قدم برداشت ؟

نويسنده‌ی اين نوشتار منكر تلاش‌هاي برخي از افراد كه از گذشته‌هاي دور تاکنون به دنبال آبادانی این منطقه زحمات زيادی كشيده‌اند نيست و با همه ارزش و احترامی که برای این خدمتگزاران زحمت کش در حوزه سلامت استان و شهرستان قایل هستیم باید بپذیریم این وضعیت زیبنده شهرستان نیست و نبايد با كم توجهي و کوچک جلوه دادن اين موضوع ،یکی از مشکلات مهم بخش ریز دچار فرامو شی شود .

[کد خبر:AJ3941]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب