images.jpg

آینه جم : اغلب کارمندان دستگاههای اجرایی استان بوشهر که براساس بخشنامه اخیر معاونت توسعه منابع انسانی استانداری باید از ساعت 6:15 دقیقه در محل کار حضور داشته باشند، خواستار تغییر این رویه هستند.

به گزارش« آینه جم »؛ این گروه با ارسال پیام های اینترنتی یا تماس تلفنی با این رسانه، می گویند: تعیین ساعت 6:15 تا 14:15 دقیقه به عنوان ساعت کار دستگاههای دولتی در استان بوشهر فاقد پشتوانه کارشناسی و شتاب زده بوده که ضمن کاهش بهره وری، مشکلاتی هم در کیفیت زندگی کارمندان و خانواده هایشان داشته است.

براساس بخشنامه ای که توسط استانداری بوشهر در آخرین ساعت کاری ادارات قبل از تعطیلات چند روزه عید فطر ابلاغ شد، به دلیل آنچه مدیریت مصرف برق و جلوگیری از قطع آن در ساعت اوج بار (13 تا 17) اعلام شده، مقرر گردید از شنبه هفته پیش فعالیت کارمندان بجای 7:15 دقیقه، یک ساعت زودتر باشد و به همین میزان زودتر ادارات تعطیل شوند. (ساعت 14:15)

البته در این بخشنامه که به امضای سعید زرین فر معاون توسعه منابع انسانی استانداری رسیده، از مدیران خواسته شده با نظارت بر مصارف غیرضروری انرژی، شاهد به کاهش 20 درصدی برق همت کنند تا در صورت تحقق این هدف در هفته نخست چنین ابلاغیه ای، تغییر ساعت تا مردادماه پابرجا مانده، وگرنه به روال قبلی بازگردد.

اکنون با گذشت یک هفته از اجرای چنین بخشنامه ای، به نظر می رسد چنین تغییر ساعتی به مذاق اغلب کارمندان خوش نیامده و ارباب رجوع نیز از چنین فضایی تاثیر منفی می پذیرند.

یکی از کارشناسان باسابقه اداری در بوشهر می گوید: تغییر ساعت کار ادارات استان باعث شده عملا 4 ساعت ارتباط دستگاههای اجرایی استان با مرکز کشور قطع باشد.

وی توضیح داد: ادارات تهران و وزارتخانه ها از ساعت 8:30 شروع بکار می کنند که در بوشهر این زمان حدود 2 ساعت زودتر (6:15) است. از طرفی آنها در ساعت 16 به کار خود پایان می دهند که در بوشهر ساعت 14:15 دقیقه می باشد و اینجا هم 2 ساعت دیگر از دست می رود، آن هم برای بدنه اجرایی استان ها که بسیاری از تصمیمات مهم نیازمند هماهنگی، استعلام و مکاتبه با مرکز کشور می باشد و همه اینها نوعی کاهش بهره وری محسوب می شود.

وی ادامه داد: از طرفی بسیاری از کارمندانی که ساکن شهرهای اطراف هستند، برای اینکه ساعت 6:15 دقیقه خود را به محل کار در بوشهر برسانند، ناگزیرند سحرگاه از خانه بیرون زده که این وضعیت منجر به خستگی و کم حوصلگی اغلب آنها در زمان کار اداری شده است.

این کارشناس به مشکل گروهی از کارمندان نیز اشاره می کند که فرزند خود را نزد مهدکودک یا پرستار نگهداری می کنند و در پی تغییر ساعت کار ادارات به 6:15 دقیقه صبح، ناگزیرند مرخصی اداری گرفته و تا زمان تحویل کودک به مهد یا پرستار منتظر بمانند که چنین شرایطی کاهش بهره وری نصف و نیمه ادارات و پایین آمدن کیفیت زندگی کارمندان و خانواده هایشان در پی دارد.

وی با یادآوری ایرادات ذکر شده شامل کاهش ارتباط با مرکز کشور، افت کیفیت زندگی کارمندان و کم شدن بهره وری اداری در پی تغییر ساعت کار، خاطرنشان کرد: به نظر می رسد بخشنامه استانداری فاقد مبانی کارشناسی بوده و بصورت شتابزده صادر شده که انتظار می رود تغییراتی در آن صورت بگیرد.

این تصمیم روی پیک بار برق تاثیر مثبت دارد

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان یکی از حامیان تغییر ساعت کنونی ادارات است.

امرالله پاراد در پاسخ به «خلیج فارس» می گوید: اگرچه میزان برق مصرفی ادارات با قبل از این تغییر ساعت کاهش خاصی نمی کند، ولی مهمترین اثر آن روی زمان پیک و اوج مصرف برق است.

وی توضیح می دهد: از آنجا که برق تولیدی نیروگاههای کشور در یک شبکه مشترک قرار داد که همه استان ها به اندازه بار مصرفی از آن بهره می برند، وقتی در موعد اوج مصرف که یکی از زمان های آن بین ساعت 13 تا 17 است، بخشی از فشار روی شبکه برق کشور برداشته شود، نگرانی درباره کاهش ولتاژ و خاموشی در آن زمان کمتر می شود.

وی در این خصوص اینچنین مثال می زند: مثلا وقتی آب در شبکه انتقال به برخی منازل نمی رسد، اگر تعدادی از مشترکان را در آن زمان از مدار خارج شود، امکان خدمات دهی به گروه دیگری فراهم می شود که تغییر ساعت ادارات نیز چنین تاثیری روی برق دارد و شبکه برق را در زمان اوج مصرف پایدارتر می کند.

گزارش های دریافتی درباره تغییر ساعت ادارات را بررسی کنیم

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری بوشهر هم از بررسی نتایج بخشنامه تغییر ساعت کار ادارات در هفته جاری خبر می دهد، هرچند به نظر نمی رسد امکان تغییر آنچنانی در این خصوص باشد.

سعید زرین فر در گفتگو با «خلیج فارس» اظهار داشت: برای جلوگیری از خاموشی در ساعت اوج بار و اینکه مزاحمتی به هم استانی ها تحمیل نشود، تصمیم به تغییر زمان کار ادارات گرفته شد. البته قرار است طی هفته جاری گزارش کارشناسی شرکت برق درباره آثار این موضوع دریافت و درباره جوانب دیگر بخشنامه بررسی های بیشتری شود.

زرین فر درباره اینکه کارمندان خواستار تغییراتی در ساعت جدید کار مثلا شروع فعالیت ادارات از 7 صبح بجای 6:15 دقیقه هستند، گفت: قانون مدیریت خدمات کشوری که میزان فعالیت مستخدمان دولت را 44 ساعت در هفته می داند، دست ما را برای انعطاف بیشتر در این خصوص بسته است.

وی افزود: اگر ساعت کار را به 7 صبح انتقال دهیم، عملا با کسری بیشتری درباره زمان موظفی فعالیت کارمندان مواجه می شویم و چون پنج شنبه ها نیز تعطیل است و قاطبه کارمندان موافق این تعطیلی می باشند، جبران کسری پیش آمده در پنج شنبه نیز امکان پذیر نیست.

زرین فر خاطرنشان کرد: با توجه به قانون مدیریت کشوری و همچنین ضرورت کاهش فشار روی شبکه برق در زمان اوج مصرف، دست مان برای تغییر ساعت ادارات چندان باز نیست و احتمالا تا مردادماه این موضوع ادامه می یابد، هرچند مقرر شده طی هفته جاری گزارش کارشناسی برق و جوانب دیگر بخشنامه اخیر بررسی شده و اگر تغییری صورت گرفت، به اطلاع کارمندان رسانده می شود.

[کد خبر:AJ16949]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب