1842954.jpg

آينه جم، روند شتابان کاهش سفره‌های آب زیرزمینی شهرستان جم سبب شده است خطر نشست زمین این دشت را تهدید کند. صدای آخرین تپش‌های این دو دشت به سختی شنیده می‌شود.

به گزارش آينه جم، دشت‍‌های شهرستان جم شامل دشت جم و دشت ریز سالیان گذشته به عنوان دشت‌های پر آب استان بوشهر با منابع آب شیرین محسوب می‌شد و در باور کسی نمی‌گنجید که روزگاری دچار کم آبی و خشکسالی شود.

برداشت‌های بی‌رویه و غیراصولی توسط صنایع از جمله شرکت پالایش گاز فجر جم، منطقه عملياتي نار و كنگان، افزایش قارچ‌گونه سنگ‌شکن‌ها در مسیر و بستر رودخانه و همچنین کشاورزی بی‌رویه و افزایش جمعیت شهرستان از جمله عوامل به وجود آمدن مشکل کم‌آبی در این شهرستان است.

همچنین خشکسالی‌های بی‌سابقه اخیر سبب شده است روند خشک‌شدن سفره‌های زیرزمینی شتابان شود تا حدی که هم اکنون خطر نشست زمین شهرستان جم را تهدید می‌کند.

بنر‌های تبلیغاتی مشکلات بی‌آبی را حل نمی‌کند

نائب رئیس شورای اسلامی شهرستان جم گفت: دشت های جم و ریز، روزگاری به عنوان غنی‌ترین دشت‌های آبی استان بوشهر دارای سفره آب زیرزمینی شیرین و گوارا بود.

حسین محدثی ادامه داد: این آب‌ها با جاری شدن بر سطح زمین به تبعیت از شیب زمین از دشت جم به دشت ریز در جوار شهر ریز تشکیل رودخانه دائمی می‌داد و به جنگل گلوبردکان و در نهایت رودخانه مند می‌پیوست.

وی اضافه کرد: طی ۳۰ سال گذشته به‌دلیل عدم‌نظارت کافی از سوی منابع آب و برداشت‌های بی‌رویه و غیراصولی توسط صنایع، ایجاد سنگ‌شکن‌های قارچ‌گونه در مسیر و بستر رودخانه و کشاورزی بی‌رویه و افزایش جمعیت این سفره زیر زمینی دچار افت شدید سطح ایستایی شده است.

محدثی بیان کرد: سفره آب زیرزمینی در برخی نقاط شهرستان کاملا خشکیده است و در برخی مناطق حدود ۴۰ تا ۵۰ متر افت داشته است و طی این سال‌ها به‌ویژه در چند سال اخیر که جم و ریز به عنوان دشت‌های ممنوعه معرفی شده است متاسفانه برخورد عملی نسبت به جلوگیری از برداشت‌های غیر قانونی صورت نگرفته است و تنها هزینه تعدادی بنر و پوسترهای تبلیغاتی هدر رفته است.

آخرین تپش‌های قلب نیمه‌جان دشت جم وریز

وی اضافه کرد: قطعا این حجم وسیع از خاک که توسط آب اشغال شده است و طی این سال‌ها خالی شده است فضای زیادی از حجم خاک درون منافذ و خلل و فرج خاک در بر می‌گیرد که می‌تواند دو خطر جدی برای منطقه باشد.

محدثی ادامه داد: این منابع آب ذخیره شده مربوط به میلیون‌ها سال است که در دل خاک نگهداری و گاهی کم و زیاد شده است ولی به دلیل برداشت‌های شدید و خشک‌سالی‌های متعدد تحت هیچ عنوان قابل بازگشت نیست به این دلیل که با استخراج آب، به علت سنگینی لایه‌های متعدد خاک، لرزش و زلزله‌های خفیف زمین نشست کرده است و منافذ خاک پر می‌شود به طوری که آنچه ما طی این سی سال شاهد هستیم فقط پایین رفتن سطح ایستایی آب بوده است.

وی در همین زمینه ادامه داد: به دلیل حجم بالای برداشت آب در مدت کوتاه و خالی شدن حجم وسیعی از زیرزمین احتمال نشست ناگهانی لایه‌های بالایی دور از انتظار نیست.

نائب رئیس شورای اسلامی شهرستان جم بیان داشت: در اغلب نقاط این سفره به گفته کشاورزان و بهره برداران آب، با کف‌شکنی و فرو رفتن در دل خاک آبی موجود نیست و اقدام به حفر تونل‌های صلیبی در لایه‌های بالایی که مختصری آب‌دار است می‌کنند که به گفته کارشناسان منابع آب این دیگر آب نیست بلکه خون زمین است که از رگ‌های جسم نیمه جان زمین می‌تراود.

محدثی تاکید کرد: باید همه مردم و مسئولان دلسوز صدای آخرین تپش‌های قلب دشت‌های جم و ریز را بشنوند و وظایف خود در زمینه حراست و حفاظت از اندک آب مانده در سفره خای زیرزمینی دشت جم و ریز انجام دهند.

نشست زمین دشت جم و ریز را تهدید می کند

مدیرعامل آب منطقه ای استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به برداشت‌های بی‌رویه از منابع آبی زیرزمینی، نگرانی‌ها در مورد پدیده نشست زمین در برخی دشت‌های این استان از جمله دشت‌های جم و ریز وجود دارد.

شاپور رجایی افزود: در مناطق یاد شده تاسیسات عظیم و زیرساخت‌های مربوط به صنایع بزرگ استان وجود دارد و این موضوع نگرانی‌هایی را برای نشست زمین ایجاد می‌کند.

رجایی با بیان اینکه برای اثبات بحران آب جم، نیازی به دستگاه‌های اندازه‌گیری نیست گفت: در ۵ سال اخیر بهره‌برداران برای دسترسی به آب مورد نیاز اقدام به جابه‌جایی ۱۴ حلقه چاه، کف شکنی و لایروبی حدود ۵۰۰ حلقه و حفر تعداد قابل توجهی چاه غیر مجاز کرده‌اند.

وی افزود: در همین دوره ۴ حلقه چاه به طور کامل خشکیده و از حیز انتفاع خارج شده است و به طور متوسط بالغ بر ۳۰ درصد از آبدهی چاه‌ها کاسته شده است و بسیاری از قنات‌های فعال منطقه که روزگاری نه چندان دور زبانزد خاص و عام بود از رونق افتاده و چاه‌هایی با اعماق بالا جایگزین آن‌ها شده است.

قنات های جم خشک شده اند

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر اظهار داشت: قنات‌های پر آب اکبر آباد، صیدی، قائدی، هنگدان، دایو، پدری، حسین آباد، چاهه، شاه نشین، تشان و دره بان، تل قلعه، بیدخوار، تنگمان جمال آباد و ده ها قنات دیگر تا ۳۰ سال الی ۴۰ سال پیش پر از آب بودند و حتی افراد نمی‌توانستند در آنها شنا کنند امروز خشکیده شده‌اند.

رجایی بیان داشت: خشکسالی‌های پیاپی و برداشت بیش از ظرفیت و توان آبدهی پایدار منابع، کسری مخزن بیش از ۱۷ میلیون متر مکعبی در سال به دشت جم و ریز تحمیل کرده است و سطح ایستابی به طور مستمر سیر نزولی به خود گرفته است به طوری که تا قبل از سال ۹۴ سالانه بالغ بر ۸۰ تا ۱۲۰ سانتی متر سطح آب در این دو دشت افت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: براساس نتایج گزارش‌گیری در هفت ماه گذشته روند افت منابع آبی در دشت‌های این استان همچنان ادامه دارد و با وجود بارندگی‌های پاییز امسال این روند منفی در دشت‌ها دیده می‌شود.

افت بیش از یک متری آب در دشت جم و ریز

رجایی ادامه داد: براساس بررسی‌ها بیشترین افت منابع آب در هفت ماه گذشته در دشت جم ۱۴۶ سانتی متری و دشت ریز ۱۱۸ سانتی متر است.در یک سال گذشته افت منابع آبی در دشت جم ۱۷۰ و ریز ۱۶۰ سانتی متر بوده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر اظهار داشت: جلوگیری از اضافه برداشت و تخلف‌های چاه‌های مجاز و بستن چاه‌های غیرمجاز از جمله اقدامات مناسب برای احیا و تعادل بخشی منابع آبی است.

رجایی با بیان اینکه در شهرستان جم ۶۲ چاه غیرمجاز وجود دارد بیان داشت: جلسات با مسئولان مربوط برای تسریع در روند پر کردن چاه‌های غیرمجاز داشته‌ایم.

حالا دیگر خبری از دشت‌های سرسبز و پرآب جم و ریز نیست و جای آن را صنایع و بخش‌های شهری گرفته‌اند و هر روز بیش از پیش به منابع آبی این منطقه اسیب می‌زنند.

صدای آخرین تپش‌های این دو دشت به سختی شنیده می‌شود و نیاز است که تا این دشت به ایست کامل قلبی نرسیده است، برای بهبود وضعیت آن اقدامات عملی صورت گیرد.

خبرنگار: ابراهیم قیصری

[کد خبر:AJ10503]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

+6 # جوهری جمی 1394-09-15 11:51
هشداری جدی و واقعی است هرچند بسیار دیر شده است. بله این خطر به صورتی کاملا جدی کل منطقه را تهدید می کند و با توجه به استقرار صنایع گازی در صورت به وقوع پیوستن خطر یاد شده عوارض و مصیبتهایش دوجندان خواهد شد. وقتی علم و برنامه ریزی و مدیریت در کارها رعایت نگردد و قانون و ظابطه نیز وجود نداشته باشد و یا اگر داشته باشد فدای منافع و مصالح فردی و جناحی و سیاسی شود عیر از این چه چیز دیگری می توان انتظار داشت؟؟!!اما مسئله بسیار جالب برای این حقیر فرمایشات مدیر عامل آب منطقه ای جناب آقای رجایی است که واقعا نمی دانم باید به آن خندید یا گریست؟؟؟ خب عزیز من این فرمایشات جنابعالی را که بچه دبستانی هم می داند شما به عنوان مسئول چه کرده ای؟ البته در رابطه با مسئله نشست زمین در دشت جم و ریز مطلب بسیار مفصل است و از حوصله این کامنت خارج است ولی به یک نکته مهم دیگر اشاره می کنم طبیعی است ایجاد هر صنعتی مخصوصا نفت و گاز اثرات بدی بر محیط زیست دارد و در برخی موارد اجتناب ناپذیر است اما مهمتر این است که متاسفانه در جم شرکت نفت فعال مایشا بوده و هست و بدون رعایت هیچگونه موارد علمی و زیست محیطی و الزامات اکولوژیکی این بلای عظیم را بر سر آب وطبیعت آورده است. اگر قرار بود با صنعت همه چیز نابود شود پس الان صنعتی ترین کشورهای دنیا مثل آلمان و ژاپن و آمریکا و فرانسه و.... باید به یک بیابان برهوت تبدیل شده بودند. هرگز اینطور نیست زیرا در کشورهای یاد شده در این مورد بسیار سختگیرانه و حساب شده و بابرنامه عمل می کنند.اگر تمامی ملاحظات زیست محیطی و دستور العملهای قانونی و سایر استانداردهای بین المللی و منطقه ای رعایت شود اثرات مخرب زیست محیطی ناشی از فعالیتهای صنعتی به حداقل میرسد اما افسوس که برای جم خیلی دیر شده است. بازهم امیدوارم این نوشته آخرین تلنگر برای مسئولین محترم باشد.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+5 # مریم زارعی 1394-09-15 21:59
چاه های آب در جم نقشی در خشکی سفره ها ندارند افزایش جمعیت هم نقشی ندارد
فقط و فقط پالایشگاه فجر، پارس جنوبی و کارخانه سنگ شکن ها عامل خشک شدن هستند
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+6 # طالب مؤذنی 1394-09-16 04:16
باز تشکر می کنم از بازتاب این مساله در سایت آینه جم. با وظایف و اختیارات آب منطقه ای استان خبر ندارم و نمی دانم دقیقا این شرکت چه کاری برای بهبود وضعیت آب مناطق می تواند انجام می دهد. از انتشار اخباری که تاکنون خوانده ام به نظرم می رسد که کار این شرکت بیشتر اطلاع رسانی از وضعیت آب مناطق است نه عملیات اجرایی. به هر حال، این یک واقعیت است که خالی شدن سفره های زیرزمینی خطر نشست زمین و حتی احتمال زلزله را بیشتر می کند. کمااینکه نمونه هایی در نقاط مختلف جهان به خاطر همین مساله گزارش شده است.

en.wikipedia.org/.../...
water.usgs.gov/.../...
latimes.com/.../...
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # غلو 1394-09-17 01:25
دشت جم پلمرگوووههه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-3 # ارمان 1394-09-19 21:03
اولش بگم من یک جمی هستم تا قضاوت بیجا نکنید. کمبود اب جم فقط علت اصلیش خشکسالی و کم بارشی هستش. پالایشگاه و شهرکها تاثیر انچنانی واسه کمبود اب جم ندارند. به نظر من حتی کشاورزی های این دوره که بیشترش قطره ای شدن تاثیر انچنانی ندارن واسه کم ابی. چرا این همه بی انصافی ؟همین پالایشگاه و شهرکها باعث رونق و ابادانی شهرمون شدند. بنده 30سالمه یادمه که توی زمستانهای قدیم چقدر باران میبارید و یک ماه یک ماه افتاب رو نمیدیدیم. دلمون واسه افتاب تنگ میشد. الان 15ساله از اون بارونها خبری نیست. بخدا اون زمان مصرف اب ده برابر الان بود. اون همه باغهای نخل و ابیاری غرق ابی 24ساعته. الان دیگه کجاست اون ابیاری غرق ابی. به نظر من مصرف اب الان نسبت به قدیم کمتره. اما متاسفانه بارش خیلی کم شده. درسته اونا تاثیر دارند الان در کمبود اب. اما دلیل اصلی کم ابی پالایشگاه و شهرکها نیستند. کم بارشی و خشکسالی دلیل اصلیه. پس بی انصاف نباشیم و دنبال یه راه حل بهتر باشیم.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+4 # طالب مؤذنی 1394-09-20 03:11
نه این طور نیست. وقتی پالایشگاه و شهرک ها می بینند که خشکسالی و کم بارشی عامل فقر سفره های زیرزمینی است چرا باید همچنان مثل سال های پربارش قدیم آب مصرف کنند. حتی با همین آب کم، چرا باید گاز ترش از عسلویه بیاورند و با آب جم شیرین کنند؟ مثل این است که کسی سنگ کلیه داشته باشد و بداند هم که سنگ کلیه دارد ولی هی بیشتر مواد سنگ ساز بخورد. کلیه سنگ ساز جم را پالایشگاه از کار انداخته است.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # جوهری جمی 1394-09-20 12:02
آرمان عزیز اولا من در جمی بودنت کاملا شک دارم. ثانیا نظرت کاملا اشتباه و احساسی و غیر علمی است. ای کاش میشد در یک جلسه حضوری در خدمت شما باشم و با دهها و صدها دلیل علمی فاجعه ای را که شرکت پالایش گاز فجرم برای منابع آب و کل محیط زیست جم رقم زده است برایت اثبات و تشریح کنم. ضمنا اندک دقتی در کامنت استاد موذنی بفرمایید اگر بخواهید کلی مطلب دستگیرتان میشود
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-2 # ارمان 1394-09-22 19:57
من نمیگم هیچ مقصر نیست. من جمی هستم صد در صد. . اما کلی مزایا داشته واسه جم همین پالایشگاه و شهرکها. خیلی ناسپاسید همشهریهای گرامی.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # آشنا 1394-09-24 01:26
باسلام
درجواب آرمان باید عرض کنم که این یک هشدارجدی از طرف تمام کارشناسان ومتخصصان می باشد واین خود یک پدیده علمی وکارشناسی شده می باشد وهر آدم بی سواد و دوراندیشی از این امر باخبر است لذا خواهشمندم نسبت به مطالعه وبالا بردن سطح آگاهی خود اقدام جدی انجام دهید واز اظهار نظر خودخواهانه ودر حضور افراد باسطح علمی بالاخودداری کنید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # سوباغبان 1394-09-24 13:31
سیلان جناب مودنی سلام دوستان بزرگوارازدلسوزی همه مشخص است که دغدغه آینده گان دارید؟اما کسی واقیعیت نگفته فاجعه است
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب