آینه جم/ خبرنگاران این رسانه  در جریان پیگیری های خبری خود به زمزمه هایی برمی خورند که میهمان کردن خوانندگان به این شنیده ها خالی از لطف نیست:

  • نخست اینکه روز گذشته در جایگاه سوخت ستاره خلیج فارس کنگان بجای بنزین، اشتباها گازوئیل عرضه شده است. مسئول این جایگاه با تایید این خبر گفته: در پی اشتباه نیروی جایگاه، گازوئیل در مخزن بنزین تخلیه می شود که متعاقب آن چند راننده از همین سوخت قاطی استفاده می کنند و مشکلاتی برای  خودروهایشان به وجود می آید.
  • قرار است نشست روسای اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران و بازرسان این هفته به میزبانی بوشهر برگزار و انتخابات هیأت رئیسه آن برگزار شود.
  • شنیده می شود فرید محبی گزینه مدیرکلی کار، تعاون و رفاه استان بوشهر شده است. گویا ارتباط وی با عبدالملکی وزیر کار در زمانی بوده که محبی مدیرکل کمیته امداد و وزیر نیز معاون این سازمان بوده است.
  • یکی از شهرداران در آستانه زندان قرار گرفته است. به نوشته فارس، در ادامه شناسایی و بررسی تخلفات توسط سازمان بازرسی، محکومیت قضایی برای ۶ نفر از افراد مربوط به یکی از شهرداری‌های استان بوشهر صادر شد. این تخلفات مربوط به دو پروژه بوده که در این خصوص برای شهردار، پیمانکار و چهار نفر از اعضای یکی از شهرداری ها پس از بررسی و صدور کیفرخواست مراتب در دادگاه بدوی منجر به صدور رای از یک تا پنج سال حبس شده است.
  • انتشار مطلبی با عنوان مرگ بیمار به دلیل قطع اکسیژن در بیمارستان گناوه با واکنش روابط عمومی این بیمارستان مواجه شد که اعلام کرد: بیمار مذکور در بخش مراقبت های ویژه بستری شده و به علت درگیری شدید هر دو ریه، تحت دستگاه تهویه مصنوعی قرار گرفت. در پی فشار اکسیژن مرکزی دچار نوسان شده که با تغییر فشار، دستگاه آلارم زده و بیمار به کپسول اکسیژن وصل می گردد. قابل ذکر است متعاقب این پیشامد، مشکل با حضور افراد مرتبط در کمیته مرگ و میر مطرح و مورد تحلیل قرار خواهد گرفت.
  • رییس جمهور برای یک بوشهری حکم زد. سید ابراهیم رییسی طی حکمی خطاب به دکتر حسن دانایی فرد، وی را به عنوان «عضو شورای عالی اداری» منصوب کرد. دکتر دانایی فرد متولد بردخون استان بوشهر، دانش آموخته دوره دکتری تخصصی مدیریت دولتی از دانشگاه تربیت مدرس و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران می باشد.
  • تابلوی پروژه نگارخانه شهر بوشهر در کنار ساختمان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان که تاریخ اتمام پروژه را پایان سال 99 اعلام کرده، به ذوق می زند. این درحالی است که پروژه کمتر از 10 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مدتهاست رها شده است.
  • خبر می رسد دولت در نظر دارد نفت در برابر ساخت راه آهن بوشهر- شیراز- عسلویه را اجرایی کند. از آن جا که ‏تکمیل این راه ‌آهن به ۲۵ هزار میلیارد‌‌‌ تومان نیاز دارد، ‏د‌‌‌ولت مهمترین منبع تامین آن را «تهاتر نفت» با پیمانکاران این پروژه ‏دانسته است. گویا دو پیمانکار فعال در این پروژه نیز موافقت خود را برای دریافت و فروش نفت و در مقابل فعال کردن پروژه در سایر خطوط اعلام کرده اند. البته درباره فروش نفت ایران به دلیل تحریم بحث هایی وجود دارد، ولی شرکت های خصوصی در این خصوص مشکل کمتری دارند. پیش بینی می شود مجوز تهاتر نفت در پروژه راه آهن بوشهر-شیراز-عسلویه باید در جلسه سران قوا صادر شود. البته برخی کارشناسان معتقدند اینکه فقط به همین راهکار برای پیشبرد راه آهن بوشهر متکی شد اشتباه است و باید منابع مالی دیگر از جمله افزایش قابل توجه سهم آن در ردیف بودجه سال آینده را هم پیگیری کرد.
  • گفته می شود از حدود 13 هزار نامه مردمی در بوشهر که در سفر رییس جمهوری جمع آوری شده، 75 درصد آن تقاضای اشتغال یا مساعدت مالی بوده و مابقی نیز شامل موارد حقوقی یا طرح شکایت از دستگاهها می باشد. اکنون نامه های مردمی در شرایطی به دستگاههای اجرایی رسیده که برای کمک های بلاعوض، هنوز اعتباری در اختیار نهادهای حمایتی قرار نگرفته و مقرر است عمدتا به صورت معرفی برای وام رفع و رجوع شود.
  • به واکسن نزده ها خدمات حمل و نقل عمومی مسافر ارائه نمی شود. براساس اعلام راهداری و حمل و نقل جاده ای، طبق مصوبه ستاد ملی کرونا و از اول آذرماه كساني كه واكسن نزد‌‌‌‌‌‌ه اند‌‌‌‌‌‌ اجازه استفاده از اتوبوس های مسافری ندارند، مگر تست پی سی آر منفی ٧٢ ساعته د‌‌‌‌‌‌اشته باشند‌‌‌‌‌‌. برهمین اساس قرار است رعایت فاصله گذاری د‌‌‌‌‌‌ر ناوگان حمل و نقل عمومي کاهش یافته و استفاده اتوبوس ها تا ٨٠ د‌‌‌‌‌‌رصد‌‌‌‌‌‌ ظرفيت بلامانع خواهد‌‌‌‌‌‌ بود‌‌‌‌‌‌، درحالی که قبلا نصف بوده است.
  • گویا بررسی دانشگاه علوم پزشکی نشان می دهد حدود 10 درصد کارمندان دولتی در استان هنوز دوز اول واکسن را نزده اند. واکسن هراسی و یا ترس از عوارض احتمالی واکسن از جمله د‌‌‌‌‌‌لایل عد‌‌‌‌‌‌م مراجعه این کارمند‌‌‌‌‌‌ان برای تزریق واکسن عنوان می شود. قرار است از اول آذرماه برای افرادی که واکسن نزده اند از جمله کارمندان محدودیت هایی در نظر گرفته شود که مهمترین آن ارائه تست پی سی آر منفی به صورت هفتگی است.
  • سامانه صدور نسخه الکترونیک که با هدف حذف دفترچه‌های کاغذی و سهولت در دسترسی بیماران به خدمات درمانی و دارو اجرایی شده این روزها مشکلاتی را برای بیماران به‌وجود آورده است. سوءاستفاده از کدملی بیماران چه از سوی برخی مطب‌ها و چه از سوی برخی داروخانه‌ها، امکان دریافت نسخه با کدملی دیگران، ارسال آدرس اینترنتی نسخه‌ به موبایل افراد دیگر، اطلاع نیافتن بیمار از دستور مصرف توصیه شده توسط پزشک به‌دلیل نداشتن دسترسی به نسخه و... از جمله این مشکلات است که باید سازمان های بیمه گر خصوصا تامین اجتماعی برای این موارد چاره اندیشی کند.
  • حکم محمدهادی رستمیان به عنوان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری بوشهر از سوی وزیر کشور صادر شد و قرار است امروز معارفه وی برگزار شود. رستمیان معاون اداره کل مسکن و شهرسازی بوشهر، رییس این اداره در سمنان و معاون وزیر و رییس شرکت عمران شهرهای جدید در دوره وزارت علی نیکزاد بود.
  • همچنین امروز با معارفه فرمانداران جدید بوشهر و تنگستان، مدیران عالی دولت سیزدهم در شهرستان های استان فعالیت خود را آغاز می کنند. قرار است صالح رحیمی بخشدار مرکزی بوشهر در دولت احمدی نژاد به عنوان فرماندار بوشهر و احمد لطفی مدیرکل سابق کمیته امداد هم به عنوان فرماندار تنگستان معرفی شود. همچنین تا روز دوشنبه نیز احمد غریبی به فرمانداری کنگان، یونس باربرز فرمانداری دیر، محمد احمدی پور فرمانداری جم و محمدتقی صفری در فرمانداری گناوه مصنوب شوند.
  • همانطور که قبلا در «خلیج فارس» منتشر شده بود، معاون سیاسی استانداری آخرین معاونتی خواهد بود که تغییر می کند و قرار است استاندار تا دو ماه آینده با محمدتقی ایرانی ادامه دهد. در حالی که قبلا از اکبر پورات به عنوان گزینه معاونت سیاسی استانداری یاد می شد، اکنون علاوه بر وی، گزینه‌های معاونت سیاسی استاندار افزایش یافته ‌اند.
  • به کارگیری بدون ضابطه نیروها با عناوین شرکتی و... در استان با گلایه جویندگان کار مواجه شده است. گویا این نوع به کارگیری نیرو شرایط پارتی ‌بازی مدیران را فراهم کرده و حق و حقوقی در آینده برای ادامه کار و تبدیل وضعیت به قراردادی را فراهم می کند. اخیرا رئیس‌جمهوری نیز از تعدد روش‌های به کارگیری نیرو در دستگاه‌های دولتی انتقاد کرده است.
  • گویا نیروهای وزارت کشور با راه‌اندازی پویشی نسبت به افزایش مأموران به این دستگاه برای تصدی پست‌های مدیریتی خصوصا در استانداری ها و بی توجهی به نیروهای درون سازمانی اعتراض داشته ‌اند. وزارت کشور نیز در پاسخ به این موضوع، اعلام کرده تلاش می شود تا میزان مأموران سمت‌های مدیریتی به وزارت کشور در سقف قانونی باقی بماند و اولویت استفاده از تجربیات و ظرفیت‌های درونی کارکنان مجموعه وزارت کشور و سازمان‌های وابسته می باشد.
  • مستأجران از طرح جهش مسکن استقبال نکرده ‌اند که مهمترین دلیل آن مبهم بودن میزان اقساط آن بوده است. دولت گفته که مبلغ وام بین ۲۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان با سود ۱۸ درصد است و در صورت پرداخت با اقساط ۲۰ ساله، مبلغ قسط این واحدها بین سه تا هفت میلیون تومان برآورد می ‌شود که برای اغلب مستأجران دشوار است.
  • درخواست تبعیض آمیز وزیر بهداشت برای افزایش حقوق پرسنل این وزارتخانه با واکنش منفی نمایندگان مواجه شده است. گویا وزیر بهداشت در نامه‌ای به معاون رئیس جمهور، خواستار مستثنی شدن اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی از سقف حقوق و مزایا و مالیات مندرج در قانون بودجه ۱۴۰۰ شده بود. گفتنی است در حال حاضر اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های پزشکی تا سقف حدود ۶۰ میلیون تومان می‌توانند دریافتی دولتی داشته باشند.
  • گویا پیش آمدن مباحثی در استان مبنی بر اینکه مشاوران استاندار در زمینه انتصابات اختیارات زیادی دارند، باعث شده تا عده‌ای به دیدار افراد نزدیک به استاندار بروند. برخی معتقدند این شیوه تلاش برای کسب پست، منجر به حاشیه رفتن افراد شایسته می شود.
  • داستان رفت و برگشت برخی اعضای شوراهای شهر کشور از جمله بوشهر، اهرم، جم و انارستان احتمالا سر دراز دارد، چرا که هفته پیش مجلس طرحی را مصوب کرد که همه تصمیمات درباره انتخابات شوراهای شهر در اختیار مجلس است. در صورت تایید این طرح در شورای نگهبان، عملا تصمیم دیوان عدالت اداری برای بازگشت حدود 80 منتخب به شوراهای شهر لغو و مجددا اعضای علی البدل به شوراها برمی گردند. با این توصیف، به نظر می رسد شلم شوربای نظارت بر انتخابات شوراهای ششم شهر همچنان ادامه خواهد یافت و مشخص نیست چه زمانی این آشفته بازار مجلس ساخته، به پایان می رسد؟!
  • گزارش اخیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر بوشهر مبنی بر اینکه درآمد شهرداری از هزینه هایش طی 6 ماهه ابتدای سال بیشتر بوده، با علامت سوال هایی برای شهروندان همراه شده است. جدا از اینکه تاکنون اعلام نشده دقیقا چقدر از درآمدهای شهرداری داخلی و مابقی مربوط به مالیات ارزش افزوده بوده، پرسش جدی شهروندان این است که چرا با وجود مازاد درآمد، پروژه قابل توجهی در شهر بوشهر اجرایی نشده است. البته افزایش چندبرابری تعرفه عوارض شهرداری در سالجاری نیز یکی از دلایل رشد درآمد این مجموعه عنوان می شود.
  • دست آخر اینکه شنیده شده شورای شهر بوشهر در نظر دارد با اختصاص یک میلیاردتومان به صداوسیما، نسبت به پوشش خبرهای اعضاء در صداوسیما اقدام کند. در حالی که انتظار می رفت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر جزو نخستین تغییرات مدیریتی دولت در استان باشد، به دلیل حواشی پیش آمده درباره گزینه مطرح شده فعلا دچار تاخیر گردیده است. گویا این گزینه به دلیل اینکه سهمیه مناطق محروم می باشد، تا پایان تعهد خدمت نمی تواند عضو هیات علمی دانشگاه که از شرایط مهم ریاست دانشگاه است شود.
[کد خبر:AJ37320]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب