آینه جم/جشن های هالوین در عربستان سعودی جنجال زیادی به پا کرده است.

به گزارش اینه جم این جشن در حاشیه جشنواره تفریحی ریاض و با اسم "ویکند الرعب" برگزار شد.

 در جشن هالوین افراد لباس ها و ماسک های ترسناک دارند. این جشن و انتشار عکس های آن با واکنش های مثبت و منفی بسیاری در شبکه های اجتماعی در سعودی همراه بود.

 
 
 
 

این برنامه توسط سازمان تفریحات عربستان سعودی برگزار شد. بسیاری از شهروندان هم عکس هایی از خود در لباس های ترسناک در شبکه های اجتماعی منتشر کردند.

این اتفاق با استقبال رسانه های غربی روبه رو شد و این در حالی است که برخی فعالان فرهنگی و مجازی در عربستان سعودی از این جشن به شدت انتقاد کردند.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: "این جشن نشان دهنده بروز تغییرات بزرگی است. قبلا در عربستان سعودی هر کسی که چنین جشنی را برگزار می کرد بازداشت می شد. عربستان سعودی در دوره جدید شاهد فضای باز و اجرای طرح های تفریحی است."

سایت آر تی روسیه هم نوشت:" این جشن باعث شده برخی شهروندان در حالتی از تعجب و شگفتی باشند و برخی دیگر عصبانی شوند. با این که برخی از شهروندان سعودی از برگزاری این جشن حمایت کردند اما تعداد بزرگی از شهروندان هم ناراضی شده اند.

یکی از کاربران توییتر نوشت: "از کی ما به عنوان مسلمان و اساس اسلام و منبع آن، دارای هالوین شدیم؟ شما را به خدا قسم می دهم آیا فرد محترمی پیدا می شود به هالوین برود؟ این مسخره بازی نه از سنت ماست و نه از عقیده ماست".

کاربر دیگری هم نوشت: "دلیل این انحراف نسل جدید جوانان سعودی و رسیدن آنها به این درجه  از انحطاط چیست ؟ تلاش های مدارس دینی کجا رفت؟"

کاربر دیگری هم نوشت: "جشن های هالوین در سعودی؟  آنچه می بینیم ناراحت کننده است".

کاربرهم اضافه کرد: "این جشن ،اصلاح یا ابتکار نیست بلکه عار و انحطاط است. ما این را قبول نمی کنیم".

یک توییت دیگری هم با اشاره به جشن هالوین در سعودی اینگونه است: " وقتی خدا علیه تو خشم می گیرد تو از ارزش خودت کم می کنی و به کمتر از یک حیوان می رسی".

جشن هالوین با نام هایی از جمله "ویکند وحشت" و "لباس شر" برگزار شد.

جشن هالوین در غرب در روز 31 اکتبر برگزار می شود و افراد لباس های وحشتناک می پوشند و چهره خود را به شکل های خشن و ترسناک نقاشی و تبدیل می کنند اما جشن هالوین به عمد چند روز زودتر در ریاض برگزار شد. احتمالا مسوولان تلاش کردند جشن هالوین در همان روز جهانی آن برگزار نشود تا بتوانند توجیه کنند ربطی به هالوین ندارد.

قبل از این برگزاری جشن هایی از جمله هالوین و ولنتاین یا فروش کالاهای مرتبط با آنها در عربستان سعودی با برخورد و مجازات روبه رو می شد.

روزنامه دولتی "عرب نیوز" که به زبان انگلیسی در عربستان سعودی منتشر می شود در گزارشی به این جشن پرداخت. به نوشته این روزنامه، یکی از شرکت کنندگان گفته است: "به صراحت باید گفت جشن بزرگی است. از نظر حلال و حرام، نمی دانم. ما فقط برای لذت بردن شرکت کردیم و نه چیزی بیشتر از آن".

برخی کاربران شبکه های اجتماعی هم از وجود دوگانگی انتقاد کرده اند. آنها می گویند جشن های میلاد پیامبر اسلام ممنوع است اما جشن هالوین بدون مشکل برگزار می شود.

روزنامه نیویورک تایمز اضافه کرد: جشن هالوین در عربستان سعودی چند روز قبل از روز هالوین برگزار شد تا کسی نگوید این همان جشن هالوین است. در جشن هالوین ریاض، هیچ اسمی از کلمه "هالوین" دیده نمی شود.

این جشن های تفریحی از جمله طرح های دولت سعودی برای افزایش درآمدزایی غیرنفتی است. ریاض طرح چشم انداز 2030 را اجرا می کند که براساس آن، تنوع بخشی به درآمدهای نفتی و افزایش درآمد غیرنفتی، هدف گذاری شده است.

بخش تفریحات و سرگرمی و گردشگری، از جمله مهمترین بخش هایی است که دولت سعودی تلاش می کند از محل آنها درآمدهای بیشتری کسب کند.

از جمله می توان به برنامه های ریاض برای درآمدزایی از گردشگری مرتبط با جام جهانی فوتبال در قطر اشاره کرد.

وزارت خارجه سعودی اعلام کرده همه افرادی که برای تماشای مسابقات جام جهانی به قطر می روند می توانند به طور مجانی ویزای این کشور را هم دریافت کنند و برای حج عمره و دیدن شهرهای مختلف به عربستان سعودی سفر کنند. عربستان سعودی تنها کشوری است که با قطر، مرز زمینی دارد.

علاوه براین ، کشورهای ایران، اردن، عمان و امارات هم چنین مقررات جدیدی را برای تماشاگران جام جهانی اعلام کرده اند تا بتوانند این گردشگران را جذب کنند.

 
 

[کد خبر:AJ40261]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب