5047_595.jpg

آینه جم: مرتضی قدوسی: شوراهای اسلامی از بدو تاسیس در سال 1378 یک مسیر تکاملی را در راستای یافتن جایگاه واقعی خود در ساختار حکومت طی کرده اند. با این حال نهاد شورا با چالش های مهمی روبرو بوده است. عمده چالش ها به عدم شناخت مردم و بعضاً اعضای محترم شوراها از وظایف قانونی شوراهاست.

در این میان عدم پذیرش نهاد شورا از سوی مسئولین و مجوعه های حاکمیتی و دولتی بعنوان یک نهاد تصمیم ساز در کنار خود را می توان از دیگر چالشهای نهاد شورایی نام برد که میزان کارایی و پویایی شورا را کاهش داده است. عدم شناخت واگاهی اعضای شورا و مردم از وظایف و اختیارات شورای اسلامی شهر معضلی بوده است که در طول دوره های گذشته وجود داشته بنحوی که موجب سوء استفاده برخی افراد فرصت طلب گردیده است.

مطرح نمودن برخی از مسایل و شعارهای عوامفریبانه که هیچ ارتباطی به تشکیلات شوراها نداشته و در حیطه اختیارات آنها نیز نمی باشد از سوی برخی افراد که صرفاً بدنبال جلب آراء و اعتماد مردم هستند نمونه ای از این سوء استفاده ها ست.

مطرح نمودن برخی از مسایل و شعارهای عوامفریبانه که هیچ ارتباطی به تشکیلات شوراها نداشته و در حیطه اختیارات آنها نیز نمی باشد از سوی برخی افراد که صرفاً بدنبال جلب آراء و اعتماد مردم هستند نمونه ای از ایت سوء استفاده ها ست. وعده و وعیده های برخی از داوطلبین به انجام واجرای برخی از پروژهای عمرانی که محصول تراوشات ذهنی و سلیقه های انهاست نمونه بارز عدم شناخت و اگاهی داوطلبین عضویت در شورای شهر است.

این رویکرد در طول زمان موجب شکل گیری ذهنیت اشتباه عموم مردم از وظایف اصلی و قانونی شورا شده است به نحوی که انتظارات عامه مردم نیز از اعضای شورای شهر انجام امورات اجرایی است!!حال انکه قانون صراحتا اعضای شورای شهر را از دخالت در امورات اجرایی منع کرده است.

شورای شهر صرفا میتواند مسائل و مشکلات، کمبودها و نیازهاو حوزه انتخابیه را شناسایی و در راستای رفع ان ها تلاش کرده و انها به مسئولین منعکس نماید.یکی ازافت های اصلی اظهار نظرهای سلیقه ای و غیر مرتبط باحوزه اختیارات و وظایف شوراهای شهر پائین نگه داشتن سطح توقع و نگاه توسعه ای مردم در خصوص محلی است که در آن زندگی می کنند.

وقتی آنچه که به ذهن ما متصور می شود بر زبان جاری کنیم بی انکه بدانیم کارشناسی یا غیر کارشناسی است،قانونی یا غیر قانویست اصل و اساس کار را اشتباه بنیان نهاده ایم. در این میان ممکن است کالبد شهر هم متاثر از این اظهارات غیر کارشناسی، غیراصولی ساخته شود و یا در اثر این تضادها ساختن شهر با کندی ملالت بار صورت گیرد.

بنابراین شورای شهر تأسیس شده است تا با تاسی از آیه شریفه ی " و امرهم شورا بینهم" و در سایه مشورت، همفکری، و هم اندیشی و تضارب آراء بهترین تصمیم را برای ارائه به سیستم اجرای شهر که همانا شهرداری و دستگاه های اجرایی دولتی است اخذ نموده و با بکارگیری افکار کارشناسان ومتخصصین بستر لازم را برای رشد و توسعه شهر بر اساس آخرین متدهای روز دنیا فراهم آورد پس همانا ورود شورا به امورات اجرایی علی رغم تصریح ممنوعیت آن در قانون یکی از چالش هایی است که شورا در دوره های متفاوت با آن روبرو بوده است.

[کد خبر:AJ21551]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب