11pn6e594.jpg

 

آینه جم :همچنان سیدمحمدمهدی پورفاطمی با 4 دوره متوالی، پرسابقه ترین نماینده استان بوشهر در ادوار مجلس شورای اسلامی محسوب می شود و به نظر می رسد اگر می توانست تاییدیه شورای نگهبان را بگیرد، احتمالا همچنان مورد اقبال رای دهندگان در دشتی و تنگستان بود.

به گزارش آینه جم؛ پورفاطمی از سادات مورد احترام منطقه کاکی بود که در اولین تجربه انتخاباتی اش در دوره ششم، از حوزه انتخابیه دشتی و تنگستان راهی مجلس شد و توانست تا دوره نهم در همان مرحله اول همه ادوار انتخاباتی تکلیف این حوزه را مشخص کند، اما از دوره دهم، یازدهم و همین انتخابات پیش رو، در میان ردصلاحیت شدگان قرار گرفته است.

دیگر نمایندگان پرسابقه استان در مجلس هم مشابه پورفاطمی اصالت دشتیاتی دارند، مرحوم سید “محمدحسن نبوی” که طی دوره های اول، دوم و سوم نماینده بوشهر و شمال استان بود، سید“کمال الدین شهریاری”که طی دوره های سوم، چهارم و دهم از حوزه دشتی، تنگستان، کنگان و دیر (طی دوره دهم صرفا دشتی و تنگستان) تجربه نمایندگی دارد.

همچنین 5 نماینده استان هم سابقه دو دوره تجربه حضور در مجلس را دارند که شامل: “خدانظر قاسمی” نماینده دشتستان در دوره های سوم و پنجم، “محمد خواجه پور” نماینده بوشهر، گناوه و دیلم در دوره های چهارم و پنجم، “عبدالکریم جمیری” نماینده همین حوزه در دوره های نهم و یازدهم،“عبدالله حاجیانی” نماینده دوره های پنجم و ششم و “موسی احمدی” نماینده کنگان، دیر، جم و عسلویه در دوره های نهم و یازدهم می باشند.

از نکات قابل تامل انتخاباتی استان بوشهر، انتخاب نماینده خانم از دو حوزه ای می باشد که به نظر می رسید فضای سنتی و مردانه دارد، یکبار در مجلس ششم که دشتستانی ها “حمیده عدالت” را برگزیدند، دیگری در دوره دهم از حوزه جنوب استان که “سکینه الماسی” راهی بهارستان شد. البته هر دو نماینده در ادوار بعد می توانستند گزینه های جدی تکرار نمایندگی باشند، اما با سد شورای نگهبان مواجه شدند.

در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، پايگاه خبري تحليلی آینه جم نگاهی به 11 دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان بوشهر انداخته که در ادامه می خوانید:

مجلس اول؛ استان بوشهر و 5 نماینده

در نخستین انتخابات مجلس شورای اسلامی که ۲۴ اسفند ۱۳۵۸ برگزار شد، استان بوشهر 3 کرسی شامل حوزه بوشهر، دشتستان و رودباران (نام سابق شهرستان دشتی) داشت، اما در پی شهادت دو نماینده استان در حادثه انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی، با برگزاری انتخابات میان دوره ای، دو چهره جدید جایگزین آنها شده و عملا طی این دوره، استان 5 نماینده داشت.

از بوشهر، عباس حیدری متولد شیراز و کارمند مخابرات بوشهر که در مبارزات قبل از انقلاب برای مردم شناخته شد، با کسب 18 هزار و 27 رای (معادل 52 درصد آرا) نماینده مجلس شد. رقیب جدی وی علیرضا مظفری زاده از مبارزان قبل از انقلاب و اولین فرمانده سپاه استان بود که انتخابات را به مرحله دوم کشاند، اما نهایتا از راهیابی به مجلس بازماند.

در حوزه رودباران نیز “میربهزاد شهریاری” متولد روستای بحیری دشتی با کسب 33 هزار و 45 رای (معادل 85 درصد) انتخاب شد.

در حوزه دشتستان نیز سیدمحمدمهدی جعفری از زندانیان سیاسی دوران پهلوی و از شاگردان آیت الله طالقانی که متولد روستای دهقائد بود، با 17 هزار و 16 رای به اولین دوره مجلس راه یافت. نفر دوم پس از وی نیز مرحوم ماشاالله کازرونی مبارز انقلابی بود که بعدها رییس کمیته انقلاب اسلامی دشتستان شد.

در پی شهادت حیدری و شهریاری در حادثه انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی آن هم 4 ماه پس از شروع نمایندگی شان، در انتخابات میان دوره ای، دو روحانی جایگزین آنها شدند؛ حجت الاسلام سیدمحمدحسن نبوی (اولین رییس آموزش و پرورش استان پس از انقلاب) از بوشهر و سیدمحمدحسن محمدی از رودباران. نکته قابل توجه آنکه محمدی دیگر کاندیدا نشد و در پاسخ به همراهانش گفته بود که “مجلس و سیاست به روحیه طلبگی من نمی خورد” و نهایتا تا آخر عمر در سال 1399 در زادگاهش بوالخیر تنگستان زیست.

مجلس دوم؛ بوشهر همه نمایندگان روحانی

دومین دوره انتخابات مجلس 26 فروردین۱۳۶۳ برگزار شد کههمه نمایندگان استان از میان چهره های معمم و روحانی بودند.

سید محمدحسن نبوی با 39 هزار و 235 رای (معادل 58 درصد) برای دومین بار نماینده بوشهر شد.

در حوزه رودباران نیز حجت الاسلام ابراهیم جمالی یوسفی (معروف به میرزا ابراهیم دشتی) که اولین امام جمعه بوشهر پس از انقلاب بود، با 29 هزار و 12 رای (معادل 74.2 درصد) نماینده شد. وی نماینده استان در اولین دوره مجلس خبرگان قانون اساسی هم بود.

همچنین حجت الاسلام عباس رحیمی با 51 هزار و 422 رای (معادل 65 درصد) نماینده دشتستان شد. وی اولین غیردشتستانی بود (و احتمالا آخرین باشد) که اگرچه متولد نجف آباد اصفهان بود ولی به دلیل سابقه امام جمعه برازجان پس از انقلاب، در غیاب نماینده دوره قبل توانست راهی مجلس شود. وی که طی سالیان اخیر امام جمعه خمینی شهر اصفهان بود، سال 99 به دلیل ایست قلبی درگذشت.

مجلس سوم؛ تغییر در نام حوزه رودباران

انتخابات این دوره از مجلس در روز ۱۹ فروردین ۱۳۶۷ برگزار شد.

در حوزه بوشهر، رقابت سنگین میان دو نماینده وقت استان بود، جایی که سیدمحمدحسن نبوی توانست گوی رقابت را میرزا ابراهیم دشتی برباید و 27 هزار و 400 رای (معادل 34 درصد) کسب کند و برای سومین و آخرین بار نماینده باشد.

در دشتستان نیز خدانظر قاسمی فرمانده سپاه شهرستان در غیاب نماینده وقت، توانست با کسب 87 هزار و 267 رای (معادل50 درصد) در سن 33 سالگی راهی مجلس شود که جوانترین نماینده در ادوار انتخاباتی دشتستان می باشد.

در حوزه دشتی، تنگستان، دیر و کنگان هم که تا پیش از این رودباران نام داشت، سید کمال الدین شهریاری با 82 هزار و 787 رای (معادل 38 درصد) نماینده شد.

مجلس چهارم؛ نمایندگان بوشهر تغییر کردند

انتخابات دور چهارم مجلس شورای اسلامی در ۲۱ فروردین ۱۳۷۱ برگزار شد.

در حوزه بوشهر و گناوه محمد خواجه پور (مدیر وقت مخابرات استان) در رقابت با عباس علوی نژاد (فرمانده وقت سپاه استان) توانست با کسب ۳۶ هزار و ۷۱۸ رأی (معادل 42 درصد) نماینده شود. در این دوره مرحوم نبوی کاندیدا نشد.

در حوزه دشتی، تنگستان، دیر و کنگان نیز سیدکمال الدین شهریاری برای دومین بار با کسب 37 هزار و 27 رای (معادل کسب ۳۷ درصد) از مرحوم شیخ عبدالله حاجیانی جلوتر قرار گرفته و نمایندگی اش را برای دومین دوره متوالی تکرار کند.

در دشتستان رقابت میان غلامرضا رازقی و خدانظر قاسمی نماینده وقت به مرحله دوم کشیده شد و آنجا رازقی با کسب 35 هزار و 823 رای (معادل ۵۵ درصد) اولین نمایندگی مجلس را تجربه کند.

مجلس پنجم؛ رقابت سنگین در دو حوزه

دور پنجم مجلس شورای اسلامی که انتخابات آن در ۱۸ اسفند ۱۳۷۴ برگزار شد، دو نماینده استان با سابقه حضور قبلی در این مسئولیت انتخاب شدند.

در بوشهر، هیچ کاندیدایی نتوانست حدنصاب 30 درصدی را کسب کرده و محمد خواجه پور نماینده وقت با حسن قائدزاده رقابت کرد و در مرحله دوم توانست با کسب 33 هزار و 202 رای (معادل 39 درصد) توانست حضورش در مجلس را تمدید کند. ارتقای بخش دیلم به شهرستان در دوره نمایندگی خواجه پور، برگ برنده وی بود که منجر به جلب حمایت اهالی این شهرستان برای تکرار نمایندگی اش شد.

در دشتستان نیز رقابت بین خدانظر قاسمی (نماینده دوره سوم) و غلامرضا رازقی (نماینده وقت) به مرحله دوم کشید که آنجا قاسمی توانست با اختلاف 907 رای، تنها نماینده دو دوره ای این شهرستان شود. او 43 هزار و 15 رای (معادل 46 درصد) کسب کرد. نفر سوم این حوزه حمیده عدالت بود که در دوره بعد توانست نماینده شود.

در حوزه دشتی، تنگستان، دیر و کنگان سرانجام در دوره پنجم نماینده ای خارج از دشتی و تنگستان انتخاب شد و قرعه به نام شیخ عبدالله حاجیانی از اهالی آبدان دیر افتاد.او توانست با کسب 44 هزار و 504 رای (معادل 49 درصد) سید کمال الدین شهریاری رقیب سرسخت خود را شکست داده و به مجلس راه یابد.

مجلس ششم؛ افزایش تعداد نمایندگان بوشهر

مجلس ششم همزمان با روی کار آمدن دولت اصلاحات رقم خورد و اغلب نمایندگانش نزدیک به این طیف بودند. ضمن اینکه براساس قانون اساسی مبنی بر افزایش شمار نمایندگان طی هر دهه، یک نماینده به استان بوشهر نیز اضافه شد که سهم جنوب استان بود، حوزه ای که با توسعه فازهای پارس جنوبی، روز به روز شناخته شده تر می شد.

در این دوره انتخابات که 29 بهمن ماه 1378 برگزار شد، تنها در حوزه دشتی و تنگستان در همان مرحله اول، سید محمدمهدی پورفاطمی کار را تمام کرد. او ۳۷ هزار و ۲۰۰ رأی (معادل ۵۳ درصد) کسب کرد. سید کمال الدین شهریاری نماینده اسبق این حوزه و غلامحسین کرمی نماینده فعلی همین حوزه نفرات بعد از پورفاطمی بودند.

در حوزه بوشهر، گناوه و دیلم، ابراهیم میگلی نژاد و محمد دادفر به مرحله دوم انتخابات رفتند که دادفر با کسب ۳۷ هزار و ۹۳ رأی (معادل 56 درصد) راهی مجلس شد. از حواشی آن دوره، تغییر نظر جبهه مشارکت درباره کاندیدای مورد حمایتش بود که ابتدا میگلی نژاد بود، اما در مرحله دوم از دادفر حمایت شد. همچنین زمانبر شدن بررسی اعتراضات در این حوزه توسط شورای نگهبان باعث شد تا دادفر با تاخیر دو ماهه از شروع به کار مجلس به تهران برسد. نفرات بعدی آن انتخابات، علی پولادی ریشهری عضو مستعفی شورای شهر و محمد خواجه‌پور نماینده وقت بود.

در حوزه انتخابیه دشتستان نیز رقابت جوانشیر کدخداپور و حمیده عدالت به مرحله دوم رفت که عدالت توانست با کسب ۴۸ هزار و ۲۶۶ رأی (معادل 50 درصد) تنها نماینده خانم این شهرستان شود. حجت‌الاسلام «حسین رزمجو» نفر سوم آن انتخابات بود.

در حوزه تازه مستقل شده جنوب استان (دیر و کنگان) حجت‌الاسلام «عبدالله حاجیانی» که در مجلس پنجم هم سابقه نمایندگی داشت، با کسب 24 هزار و 546 رای (معادل 51 درصد) نمایندگی اش را تکرار کرد. رقیب وی در مرحله دوم «محمد احمدی» اهل لامرد بود که در ابتدای دولت روحانی نیز استاندار فارس شد.

مجلس هفتم؛ نمایندگانی با اکثریت اصولگرا

انتخابات مجلس هفتم در شرایطی اول اسفند 1382 برگزار شد که بسیاری از نمایندگان مجلس ششم ردصلاحیت شده و اواخر دوره دوم خاتمی و اوج گیری فشارهای داخلی و بین المللی بود.

در حوزه بوشهر، گناوه و دیلم که میزان مشارکت 19 درصد بود، مرحوم شکرالله عطارزاده با 23 هزار و 624 رای (معادل 25.2 درصد) راهی بهارستان شد، چهره ای که به واسطه اظهارنظرهای خبرسازش مورد توجه بود. مدیرمسئول نشریه اصولگرای لیان از اولین نمایندگان مجلس هفتم بود که به حمایت از کاندیداتوری احمدی نژاد برای ریاست جمهوری پرداخت. وی در دوره های بعد نتوانست از شورای نگهبان تاییدیه بگیرد و زمستان سال گذشته در تهران درگذشت. احمد دشتی زاده از فرمانده سابق سپاه در استان و محمد خواجه پور نماینده اسبق از دیگر رقبای وی در این دوره بودند.

در حوزه دشتی و تنگستان بازهم سیدمحمد مهدی پورفاطمی با کسب 23 هزار و 505 رای (معادل 50 درصد) مجددا به مجلس راه یافت. مشابقه دوره ششم، رقیب پورفاطمی در انتخابات دوره هفتم نیز سید کمال الدین شهریاری بود که 400 رای کمتر از وی داشت.

در دشتستان نیز سید عبدالمجید شجاع رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی بوشهر توانست با 40 هزار و 15 رای (معادل 43 درصد) نماینده شد. غلامرضا رازقی نماینده اسبق و مسیب غریب زاده عضو شورای شهر سابق و فعلی برازجان دیگر رقبای وی در آن دوره بودند.

تنها در حوزه جنوب استان، انتخابات به مرحله دوم کشید که قیصر صالحی با کسب 28 هزار و 751 رای (معادل 52 درصد) توانست نمایندگی را تجربه کند. رقیب وی سید اسدالله علمداری بود که در ادوار بعدی از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت شد.

مجلس هشتم؛ ابطال نتایج یک حوزه انتخابیه

در انتخابات این دوره که 24 اسفند 1386 برگزار شد، بازهم تنها سید محمدمهدی پورفاطمی توانست نمایندگی خود را تکرار کند با همان سبد رای 23 هزار نفری (معادل 30 درصد) در مرحله نخست نمایندگی اش را تکرار کند. عبدالصمد دولاح و عباس علوی نژاد دیگر رقبای وی در آن دوره بودند.

در حوزه بوشهر، گناوه و دیلم غلامعلی میگلی نژاد با سابقه شهرداری مرکز استان و فرمانداری دشتستان توانست با 25 هزار و 423 رای (معادل 26 درصد) نمایندگی را تجربه کند. حسن قائدزاده و عبدالکریم جمیری در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

در حوزه جنوب استان، انتخابات میان عسگر جلالیان و قیصر صالحی به مرحله دوم رفت که جلالیان با 27 هزار و 196 رای (معادل 53 درصد) نماینده شد.

در دشتستان، سرانجام جوانشیر کدخداپور پس از چندین دوره که نفر دوم یا سوم می شد، توانست در همان مرحله اول حایز حدنصاب راهیابی به مجلس شود، اما شورای نگهبان اعلام کرد به دلیل تخلفات از جمله خرید و فروش رای، انتخابات باطل می باشد. نهایتا دو سال بعد و همزمان با انتخابات ریاست جمهوری 88، در دشتستان انتخابات میان دوره ای مجلس برگزار شد و ایوب پاپری مقدم با سابقه شهرداری برازجان با 46 هزار و 338 رای (معادل 44 درصد) نماینده این حوزه در ایام باقی مانده و پرالتهاب مجلس هشتم شد. غلامرضا اسکندری و غلامرضا مختاری دو تن از مدیران بانکی استان رقبای پاپری بودند.

مجلس نهم؛ رای آوری اصولگرایان

انتخابات مجلس نهم 12 اسفند 1390 برگزار شد که تکلیف هر 4 کرسی استان بوشهر در مرحله نخست مشخص شد؛ ضمن اینکه سه کرسی آن به کاندیدای اصولگرایان اختصاص یافت.

پورفاطمی با کسب 24 هزار و 15 رای (معادل 35 درصد) توانست چهارمین دوره نمایندگی اش را تکرار کند و پس از آن با مانع ردصلاحیت مواجه شد. عبدالصمد دولاح و غلامحسین پولادی در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

در بوشهر، عبدالکریم جمیری با 47 هزار و 538 رأی (معادل 38 درصد) پس از چند دوره کاندیداتوری، به عنوان کاندیدای اصولگرایان راهی بهارستان شد. سیدکریم موسوی، غلامعلی میگلی نژاد و شیخ عبدالحمید خدری در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

همچنین سیدمهدی موسوی نژاد با کسب 46 هزار و 614 رأی (معادل 40.55 درصد) دومین نماینده معمم دشتستان شد. جوانشیر کدخداپور و ایوب پاپری در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

در جنوب استان نیز شیخ موسی احمدی دیگر کاندیدای اصولگرایان با 34 هزار و 576 (معادل 35 درصد) جلوتر از سکینه الماسی و قیصر صالحی قرار گرفت و به مجلس راه یافت.

مجلس دهم؛ سه نماینده از لیست امید

همین دوره انتخابات مجلس در 7 اسفند 1394 همزمان با استقرار دولت روحانی و فضای امیدواری ناشی از برجام، با راهیابی نمایندگان اعتدالی نزدیک به این دولت همراه بود؛ اگرچه عملکرد آنها از نگاه اکثریت بدنه رای دهنده شان، مطلوب نبود.

در بوشهر شیخ عبدالحمید خدری با کسب 41 هزار و 922 رای (معادل 29 درصد) به عنوان کاندیدای مورد حمایت لیست امید به خانه ملت راه یافت. عبدالکریم جمیری نماینده وقت، سیدحسن موسوی و ضرغام حیدریه نفرات بعدی آن دوره بودند.

در دشتستان نیز همای سعادت روی دوش محمدباقر سعادت نشست و رییس ستاد انتخاباتی حسن روحانی توانست با کسب ۳۶ هزار و ۹۱۶ رای (معادل 34 درصد) نماینده این حوزه شود. غلامرضا مختاری و محمدرضا دهقان فرد در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

سکینه الماسی از نمایندگان اعتدالی نیز در جنوب استان با کسب ۴۱ هزار و ۸۰۴ رای (معادل 37 درصد) توانست راهی مجلس شود.  شیخ موسی احمدی و عسگر جلالیان نمایندگان وقت و سابق هم پشت سر الماسی قرار گرفتند.

در حوزه دشتی و تنگستان نیز سید کمال الدین شهریاری پس از چند دوره ناکامی، توانست سومین نمایندگی مجلس را تکرار کند. او با کسب ۵۴ هزار و ۳۰۸ رای (معادل 63 درصد) از محمد پاکدل کاندیدای مورد حمایت لیست امید پیش افتاد.

مجلس یازدهم؛ تکرار نمایندگان اصولگرا

انتخابات مجلس یازدهم در شرایطی 8 اسفند 1398 برگزار شد که سه نماینده قبلی استان ردصلاحیت شده و شهریاری دیگر نماینده استان هم کاندیدا نشد.

در حوزه بوشهر، گناوه و دیلم عبدالکریم جمیری توانست برای دومین بار نماینده شود. او در این دوره 29 هزار و 260 رای کسب کرد. ضرغام حیدریه و علی افراشته در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

ابراهیم رضایی نیز در دشتستان 36 هزار 851 رای کسب کرد تا نفرات دوم و سوم دوره قبل (مختاری و دهقانفرد) را پشت سر گذاشته و نماینده شود.

در جنوب استان نیز مجددا شیخ موسی احمدی با 38 هزار و 998 رای دومین دوره نمایندگی را تجربه کرد. دو نماینده سابق این حوزه (الماسی و جلالیان) در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

در دشتی و تنگستان هم غلامحسین کرمی با کسب 29 هزار و 57 رای نماینده شد تا بلاخره پس از دوره اول مجلس، یکبار دیگر تنگستان تجربه معرفی نماینده ای به قوه مقننه داشته باشد. علی زینبی و عبدالصمد دولاح نفرات بعدی آن انتخابات بودند.

مجلس دوازدهم؛ احتمال تغییر ضعیف است!

یک هفته مانده به انتخابات مجلس دوازدهم، برآوردهای کنونی نشان می دهد با ترکیب فعلی کاندیداها و میزان مشارکتی که در حوالی 40 درصد برآورد می شود، بعید است تغییری در ترکیب حداقل 2 نماینده استان رخ دهد.

باید منتظر ماند و دید حوالی نیمه شب 12 اسفند که تکلیف شمارش اغلب صندوق های رای در استان مشخص شده، آیا اراده ای از سوی مردم برای تغییر در ترکیب نمایندگان استان رقم می خورد؟

 

 

* خلیج فارس

[کد خبر:AJ44756]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب